Hallo iedereen,
Ik ben sinds begin november 2013 in een echtscheiding (die ik niet zag aankomen) verwikkeld en ik zou wat raad en info willen met betrekking tot de verdeling van de inboedel en de woning.
Even de situatie schetsen en de feiten weergeven.
Historiek + feiten
Huwelijkscontract
Niet gehuwd met een huwelijkscontract.
Inboedel
Voor de inboedel heb ik samen met mijn echtgenote elk voorwerp proberen te taxeren met de algemene regel 10% waardevermindering per jaar, met een marge naar boven of onder naargelang het voorwerp fel onderhevig is aan slijtage of niet.
Woonhuis + grond
De woning hebben we laten schatten door een door de rechtbank erkend schatter.
Hier een kleine kanttekening. De grond waarop de woning is gebouwd is ongeveer 25 jaar geleden een schenking geweest van mijn ouders aan mij.
Begin september 2013 (ongeveer twee maanden voor dat mijn echtgenote mij zei dat ze mij ging verlaten) is de grond in de gemeenschap gestoken, met onderstaande clausule:
"Indien de gemeenschap zou ontbonden worden om een andere reden dan.overlijden, geschiedt deze inbreng mits er een voorafneming gebeurt of mits een vergoeding wordtbetaald aan de inbrengende echtgenoot, betaalbaar bij het definitief worden van de echtscheiding tussen partijen, van een som gelijk aan de waarde die voormeld onroerend goed heeft op datum van de echtscheiding doch waarbij ENKEL de waarde van de bouwgrond in rekening kan worden gebracht, zonder rekening te houden met de opgerichte constructies."
Lopende leningen
Van de hypothecaire leningen op het huis is er nog een openstaand kapitaal van ca. 40000 €.
Schattingsverslag (uittreksel)
Berekening sleetwaarde:
Woonhuis: 8 %
Restwaarde: 92 %
Waarden:
Gebouw:
TOTAAL gebouw 207 825 EUR
92 % SALDO 191 199 EUR
Grond:
TOTAAL grondwaarde 105 553 EUR (het betreft hier een perceel ca. 18 m breed op 100 meter diep, dus ca 18 are oppervlakte)
70 % bebouwde grond +/- 75 000 EUR (er wordt dus ca. 30000 € afgetrokken voor het terug bouwklaar maken van het perceel
Garage
TOTAAL waarde garage 20 250 EUR
92 % SALDO +/- 18 500 EUR
BESLUIT:
- Gelet op de specifieke ligging van het Onroerend Goed;
- Gelet op de staat van afwerking van de woning;
- Gelet op onze berekeningen;
Waarde huidige toestand: 285 000 EUR
Vrijwillige openbare verkoopwaarde: 256 500 EUR
Gedwongen openbare verkoopwaarde: 228 000 EUR
Vragen
Wat betreft de inboedelverdeling graag jullie mening of dit de goede manier is?
-Hoe moet ik de clausule met betrekking tot de inbreng van de grond in de gemeenschap interpreteren? Waar heb ik recht op?
1) de werkelijke huidige waarde vande bouwgrond (105000 €);
2) de huidige waarde van de bebouwde grond.(75000 €)
-De schatting is voor mij niet helemaal duidelijk omdat er verschillende waarden gehanteerd worden nl.:
Waarde huidige toestand: 285 000 EUR
Vrijwillige openbare verkoopwaarde: 256 500 EUR
Gedwongen openbare verkoopwaarde: 228 000 EUR
Vanuit mijn standpunt is het een gedwongen verkoop en zou ik op onderstaande manier de berekening doen.
225000 € (gedwongen verkoopwaarde)
-40000 €( openstaand kapitaal leningen)
105000 € (waarde bouwgrond)
------------
80000 €/2
Ik zou dan mijn echtgenote 40000 € moeten betalen voor haar deel. Voor alle duidelijkheid, ik wil haar betalen waar ze recht op heeft maar ik wil natuurlijk ook wel waar ik recht op heb.
Dit is natuurlijk de voor mij meest voordelige berekening, maar is dit correct en is dit haalbaar als het eventueel voor de rechtbank komt?
Ik woon ook reeds 4 maanden alleen in het huis en sinds mijn vrouw weg is betaal ik ook alleen de lening.
Mijn vrouw woonde vrij snel terug samen met een nieuwe partner en huurt een appartement waarvoor zij de huurlast draagt. Kan zij, gezien ik de leninglast alleen draag, mij huurgeld vragen omdat ik in het huis woon?
Ik besef dat ik bij het inbrengen van de grond in de gemeenschap duidelijk had moeten laten registreren welke waarde ik wilde voor de bouwgrond bij het ontbinden van de gemeenschap, maar dat zijn vijgen na Pasen. Ik hoop dat hier mensen een les uit trekken. Laat in dergelijke gevallen uw gezond verstand werken in plaats van de emoties.
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Albert