(uitzonderlijke) schoolkosten

Koekje
Topic Starter

(uitzonderlijke) schoolkosten

#1 , 20 feb 2008 20:44

Hoi, in mijn EOT staat omschreven dat mijn ex-partner moet bijdragen bij - ik citeer - "uitzonderlijke kosten van onderhoud en opvoeding van het kind zoals de schoolkosten (inschrijvingsgelden, boeken, abonnement openbaar vervoer, enzomeer), kosten van school- en studiereizen".

Ik had hem al gevraagd om mee te betalen bij de schoolfacturen (opvang, bibbezoek, toneel, eten...) maar kreeg daar telkens een duidelijk nee op als antwoord.
In hoever zijn kosten uitzonderlijk ? En wat mag ik zien als "enzomeer" ?
Heeft hij gelijk dat hij de normale schoolfacturen niet mee betaald of kan ik hem daar toch toe dwingen ?

Koekje

PS : Eerlijk gezegd heb ik al heel veel spijt van heel die EOT-affaire. Het zijn zoveel standaard zinnetjes op een rij dat je het langs alle kanten kan interpreteren. Wie overweegt om een EOT te doen : laat je goed informeren en lees alles rustig na thuis !!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 20 feb 2008 22:12

Het is inderdaad voor interpretatie vatbaar, want wat is uitzonderlijk... Wat je kan doen is met je ex-partner opnieuw rond tafel gaan zitten - eventueel met de hulp van een bemiddelaar in familiezaken - om duidelijk af te spreken wat er inbegrepen is in het onderhoudsgeld en waarvoor er extra zal betaald worden. Vanuit mijn praktijkervaring weet ik dat er minder kans op conflicten is als ouders de tijd nemen om dit gedetailleerd met elkaar te bespreken.

Haast en spoed is zelden goed. Dit motto geldt ook bij EOT's. Beroep doen op bijvoorbeeld een bemiddelaar in familiezaken zorgt er misschien voor dat het op korte termijn wat langer duurt voor de EOT rond is, doch op langere termijn levert het vaak minder problemen op omdat het grondiger besproken wordt. Er wordt niet gewerkt met standaardzinnen, maar wel telkens aangepast aan iedere concrete situatie. De bemiddelaar waakt er ook over dat beide echtgenoten over alle nodige informatie beschikken die ze nodig hebben om beslissingen te nemen. In de praktijk zie ik dat dit jammer genoeg vaak niet het geval is als EOT's opgesteld worden door notarissen...

rambina

#3 , 20 feb 2008 23:00

Ik ben ook met een EOT gescheiden, en die dingen staan ook in mijn EOT..
Ik ga mijn ex niet lastig vallen bij elke euro die de kinderen op school moeten betalen.. Ik heb kindergeld en alimentatie..En neen, ik krijg maar 100 euro per kind alimentatie, dit is niet veel..

De buitengewone kosten zoals een schoolreis, een sportkamp, speciale medische kosten, zoals beugel of hospitalisatie daar vraag ik de helft van..

Als ik voor elke euro moet moeilijk doen, dan gaat uiteindelijk mijn ex ook beginnen dwarsliggen.. Ik ga voor de betere verstandshouding, en betaal de kleine dingen zelf..

Tis maar wat je wil bereiken.. Een goede verstandshouding is beter dan een paar euro..

Dat is mijn mening..
justice will be done

Reclame

Archie

#4 , 21 feb 2008 08:47

Maandelijkse schoolfacturen vallen NIET onder bijzondere schoolkosten. Daarvoor dient de alimentatie. Drankjes onder de middag, schooluitstappen binnen de schooluren, kaften, schriften, pennen (dagdagelijks schoolmateriaal dat normaal gezien door de school gratis wordt geleverd en waarvoor jij in september een schoolpremie krijgt (die je ook niet deelt))) vallen niet onder bijzondere kosten, net zo min als een bezoek aan de huisarts onder bijzondere medische kosten valt.
Zoals Rambina zei, als je daar begint over te vitten, dan maak je een goede verstandhouding stuk.

Koekje
Topic Starter

#5 , 21 feb 2008 20:29

Ik weet het wel hoor Rambina en Archie, het worden eindeloze discussies als je telkens om een paar euro's moet "bedelen" of bekvechten.

En nee het is me ook niet om het geld te doen. Ik krijg 115 euro en de kinderbijslag. Die dekken lang niet alle kosten maar mij hoor je niet klagen. Ik neem de extra factuurtjes voor lief. Het is tenslotte mijn kind waar het om draait.

Tis maar dat mijn ex nu, na bijna 10 jaar, begint dwars te liggen.
Ik dacht dat we (na een paar woelige jaren met ruzie over vakanties) een verstandhouding gevonden hadden omtrent verlofregeling, geswitchte weekends, verlengde weekends en zo. Het geld was echt bijkomstig. Net als jullie koos ik voor de gulden middenweg.

Alleen heb ik nu echt het gevoel dat het serieus misgaat. Hij zit weer eens zonder vriendin en dan moet ik het jammer genoeg telkens hard ontgelden. Op zulke momenten neem ik mijn "vertrouwde" EOT bij de hand en bekijk ik nog eens alles. Ik vind het heel jammer dat het nu zo loopt maar een verwittigd vrouw is er twee waard, toch ? :lol:

Goh, en had ik het toen geweten dat er zo'n bemiddelaars bestonden...
Alvast bedankt voor de informatie.

papap

#6 , 28 feb 2008 14:20

als je daar begint over te vitten, dan maak je een goede verstandhouding stuk.
Ik treed dit volledig bij. Mijn ex probeert ook constant het onderste uit de kan te halen, ook al krijgt ze 500 eur / maand voor 2 kinderen, en heb ik letterlijk alles (huis, inboedel, ...) achtergelaten. Door dan zo te beginnen pietepeuteren oevr iedere frank heeft ze de communicatie kompleet verziekt. Dit is gewoon hebzucht en heeft neits met rechtvaardigheid te maken, beste vrouwen.

Terug naar “Echtscheiding”