en opgelet als één ouder beslist véél verder te gaan wonen. Dat kan in haar nadeel spelen bij een mogelijke rechterlijke beslissing. Want dan belet deze ouder in kwestie in feite de mogelijkheid tot verblijfsco-ouderschap én week-om-week-verblijf als de andere ouder dat wenst (en dat is ook zijn recht dat te willen doen).
akuma, als je geen 50/50 (of 40/60) verblijfsregeling hebt, kan je ook niet spreken van verblijfsco-ouderschap. Co-ouderschap darentegen hééft iedereen. Dus ik snap niet waarom je zegt dat je sinds kort bij de co-ouderschapsbende bent ingedeeld. Van zodra ouders uit elkaar gaan is er meteen standaard co-ouderschap (is een wet, geen vonnis)...
als de andere ouder week-om-week-regeling vraagt, dan mag de andere ouder dat niet bemoeilijken en dus ver gaan wonen. Het is anders als de ene ouder er gewoon geen zaak van maakt om verblijfsc-ouderschap te vragen. Dan kan je uiteraard samen overleggen (lees co-ouderen) als je 180 km verder woont. Telefoon, internet ect...
euh akuma, ik geef informatie, ik vel geen oordeel. de "co-ouderschapbende" zoals jij het noemt daar behoort ieder gescheiden ouder standaard bij vanaf dag één.
enkel verblijfsco-ouderschap heeft met de locatie te maken.
Kijk, dit doen we ook niet, iedere x als dochter naar de dpkter moet, een rekening naar ex sturen. Kost meer aan postzegels dan hetgene ik zou moeten ontvangen. Dus hierin ondersteun ik je standpunt. Aan de andere kant gaat dochter op schoolreis naar Barcelona. Kost 300 euro. Dochter gaat voor rijbewijs brommer: 276 euro. Heeft haar voorlopig rijbewijs auto gehaald. Om het zo goedkoop mogelijk voor beide partijen te houden, en dat ze maar 6 uur via rijschool moest doen, en dat zou in totaal 400 euro kosten, zou ik haar begeleiden. Rijdt ze toch niet mijne auto in de prak. Dus tsja, voor mijn eigen leven moet ze alles via rijschool gaan doen. Mijn ex betaald 50 euro per maand alimentatie, dus onmogelijk om kosten te drukken. Ze doet weekend-en vakantiewerk. Maar ik vind niet dat zij moet opdraaien voor de onwil van haar moeder om kosten te delen. Pak in het slechtste geval dat ze nog 3j naar school gaat( ze wilt 2x een 7de jaar doen): 36x50> 1800 euro. Onkosten op die 3 jaar? 2000 euro? Dus in totaal 3800 euro. Ik heb 18000 euro betaald voor mijn dochter waar nikske nada van overblijft. Vandaar dat ik zo bitter denk over dat hele co-ouderschap. Ik ben gescheiden in 1996, er stond specifiek in het vonnis dat er overleg nodig was, maar dat als ik niet akkoord zou zijn, mijn ex het laatste woord had, ook al zou ik het voor de rechtbank trekken...Er is langs de ene kant de wet en langs de andere kant ook nog gewoon ouderschap. En als ouder doe je het beste voor je kind.
En dat kan zijn: dingen betalen die normaal gezien gedeeld zouden moeten worden.
En dan is dat overleg ook maar te bezien natuurlijk, als je het toch zelf betaald. (let op: wel informeren, maar dat kan langs je neus weg)
Hier halen we het nog niet in ons hoofd om na het tandartsbezoek/allergie-onderzoek/.... de rekening voor de helft (na aftrek mutualiteit) naar mama door te schuiven. Niet omdat ze het niet kan betalen of niet zou betalen, maar omdat die kosten niet te hoog zijn en het beste voor de kinderen telt. En dat is niet 'mama en papa die discussieren over geld'. Dan laten we het liever zo en gaan we de confrontatie niet aan. Ik, de stiefheks, beschouw dit stuk van de regeling als: 'we kunnen dit terugvragen aan de mama' niet we moéten. En ik heb liever dat ze zo weinig mogelijk over geld moeten praten, want zij die praten over eender wat, dat loopt meestal niet goed af. Dus betalen wij dat. Mama weet wel dat er naar de dokter gegaan wordt, we laten haar weten wanneer en vaak gaat ze zelfs mee. Nu gaat de oudste kleuterdansen. Mama weet dat. Het was ons idee, dus betalen wij dat. Veel liever zo dan dat ze dingen niet zouden kunen doen, omdat 'overleg' niet altijd lukt. En sorry, voor kleuterdans ga ik niet naar de jeugdrechter.
Ik wil maar zeggen, soms is de juridisch correcte weg niet altijd de beste, maar dat hoort misschien niet thuis hier