schenking wel of niet rechtsgeldig?

pebbles
Topic Starter

schenking wel of niet rechtsgeldig?

#1 , 21 jan 2014 08:54

En wat denken jullie dan van het volgende, ik weet dat schenkingen normaal voor de begunstigde zijn, maar er moeten dan toch een aantal correcte formaliteiten uitgevoerd worden:

in 1995 werd er een aangetekend schrijven door mij schoonvader overgemaakt aan mijn intussen ex-man.

"ik bevestig dat ik vandaag het bedrag van ... heb overgemaakt ten titel van handgift"
De hoofding en afzender van de brief was mijn ex-schoonvader, de brief was gericht aan mijn ex-man. Voor de rest staat er niet in de brief vermeld.

Het geld werd gestort op een GEMEENSCHAPPELIJKE rekening, en er werd SAMEN een onroerend goed mee gekocht, ik ben dus voor de helft eigenaar ervan, over wie eigenaar is , daar is er dus totaal geen discussie over.
Nergens in de brief staat er dat het geld voor mijn ex-man alleen bestemd is, ter info: het onroerend goed was eigendom van de schoonvader.

Nu is er dus discussie over voor wie het geld bestemd was

- volgens zijn advocaat: geld van vader gekregen, is enkel voor ex.

-volgens mijn advocaat: het geld werd op een gemeenschappelijke rekening gestort, we zijn samen eigenaar, het geld is dus voor ons beiden, om het "jonge gezin" te steunen. Het gaat hier ook wel over een "schenking" van bijna 20 jaar geleden, waarbij er nadien nog 18 "normale" huwelijksjaren waren. De brief zou ook niet correct opgesteld zijn, en is er nooit een bedankingsbrief , zoals blijkbaar ik de wet staat , terug overgemaakt van zoon naar vader

Schoonouders zijn intussen overleden, die kunnen dus niet meer verklaren.

Vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 21 jan 2014 13:07

Blijkbaar staat in het geschrift dat als bewijs van de schenking moet dienen enkel de naam van uw ex-echtgenoot.
In dat geval was hij de enige begunstigde.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pebbles
Topic Starter

#3 , 21 jan 2014 13:35

Ik weet niet of het verschil uitmaakt, maar zijn naam staat niet in de brief, hij is de geadresseerde.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2014 13:41

Wie was dan de begunstigde?
Is de omslag ook bewaard?

Gels is gestort op gemeenschappelijke rekening NA het huwelijk?
Wat was het huwelijksstelsel?

pebbles
Topic Starter

#5 , 21 jan 2014 14:16

Beste,

Hier nog volgende gegevens:

Hoofding briefpapier op naam van schoonvader (was zelfstandige)

Aan de heer (ex-man)
adres

Ik bevestig dat ik vandaag (datum 1995) een overschrijving van ... heb verricht, ten titel van handgift.

Naam schoonvader
Adres schoonvader

Het document werd dicht geplooid en aangetekend verzonden, de geadresseerde is mijn ex-man, het document bestaat nog.

In de brief zelf staat er dus niet echt een "begunstigde"
Er GEEN bedanking van ex-man terug naar de schoonvader gegaan is.

Het geld werd op een gemeenschappelijke rekening gestort, dit NA het huwelijk, ter info, dit "huwelijk" bestond al 5 jaar voordien ,en zou nog 16 jaar nadien duren.

Het was het wettelijk stelsel.

Alvast bedankt voor het advies

pebbles
Topic Starter

#6 , 21 jan 2014 14:19

Nog als extra aanvulling:

de bankuittreksels bestaan ook nog, het bedrag komt van de rekening van schoonvader, stort dit op de gemeenschappelijke rekening zonder enige vermelding, en dit bedrag gaat er dan via bankcheque af om samen het onroerend goed te kopen.

pebbles
Topic Starter

#7 , 21 jan 2014 14:28

Ik zie nu ook dat er bij het bedrag van het voorschot als vermelding bij de storting staat "voor aankoop ...", dit staat niet meer bij het restbedrag.

roharro

#8 , 21 jan 2014 17:56

Aan de heer (ex-man)
adres

Ik bevestig dat ik vandaag (datum 1995) een overschrijving van ... heb verricht, ten titel van handgift.

Naam schoonvader
Adres schoonvader

Duidelijk alleen ex-echtgenoot. Staat immers letterlijk in de brief.
Is dus schenking van vader aan zoon.

pebbles
Topic Starter

#9 , 21 jan 2014 19:15

Is er geen verschil tussen een geadresseerde ,zoals in iedere brief staat, een afzender en een geadresseerde ,

en de vermelding

bevestig dat ik vandaag (datum 1995) een overschrijving van ... heb verricht, ten titel van handgift ten gunste van (ex) man?

Bij die laatste is het echt duidelijk dat hij de enige begunstigde is ?

roharro

#10 , 21 jan 2014 20:04

Is er geen verschil tussen een geadresseerde ,zoals in iedere brief staat, een afzender en een geadresseerde ,

en de vermelding

bevestig dat ik vandaag (datum 1995) een overschrijving van ... heb verricht, ten titel van handgift ten gunste van (ex) man?

Bij die laatste is het echt duidelijk dat hij de enige begunstigde is ?
Toch wel want in de brief staat hij als enige bestemmeling vermeld. Daaruit blijkt dat het de bedoeling was enkel aan die persoon te schenken.

Terug naar “Echtscheiding”