Contact met de kinderen

Filiph1979
Topic Starter

Contact met de kinderen

#1 , 07 dec 2013 11:39

Om even de situatie een beetje in te leiden:
Ik een papa die reeds 2 jaar gescheiden is. Mijn partner ging destijds weg omdat ze zich niet meer thuis voelde in ons gezin. Tot nu toe is dit heel woelig verlopen. Er is een zeer moeilijke communicatie met mijn ex-partner. Zelfs op vlak van de nodige informatie over de kinderen (3 en 5 jaar) doe ze moeilijk en weigert ze elk overleg. Uiteindelijk heb ik een jaar geleden uitspraak gekregen van de rechtbank dat het verblijf van de kinderen gelijkmatig verdeeld word over beide ouders. Met andere woorden zijn ze een week bij mijn ex-partner en vervolgens een week bij mij. Dit loopt zo het hele jaar door.

Nu gaat mijn zoon de zaterdagmorgen sporten in een sportclub. Omdat hij vroeg dat ik zou komen kijken (terwijl hij dat weekend bij de mama is) heb ik dit reeds 2 maal gedaan, en telkens is mijn ex partner daar zeer boos voor. Ik blijf vriendelijk en zet me gewoon in de tribune en kijk voor de rest gewoon naar mijn zoon. Nu vandaag dreigde ze hem niet meer te brengen naar het sporten als ik nog kwam kijken. Haar regel is dat ik niet mag komen kijken als de kinderen in die week bij haar zijn.

Ik heb enerzijds zoiets van niet meer te gaan om de goede vrede te bewaren. Anderzijds is het mijn zoon die het telkens vraagt en is hij dan ook zeer tevreden als hij mij dan ziet... Ik denk dan dat ik hem daar een plezier mee doe?
Als het sporten gedaan is, komt hij gewoon een zoen geven en gaat vervolgens zonder probleem terug mee met mijn ex-partner.

Mijn vraag aan jullie: wat moet ik hier in godsnaam mee doen? Ik wil hem niet teleurstellen en anderzijds wil ik niet nog meer conflict met mijn ex-partner? Wat denken jullie hierover en wat zouden jullie doen?
Bedankt alvast om te antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 07 dec 2013 16:00

Zo'n voetbalmatch is een gewone openbare gelegenheid. Ik denk niet dat uw ex-partner het recht heeft U de toegang tot openbare gelegenheden te weigeren omdat het net "haar" week is.

Maar voor de goede vrede: misschien kan je met je zoontje een 'geheim teken' afspreken, zodat hij na de match niet meer naar jou hoeft te komen, maar dat je middels dat "geheime teken" je aanwezigheid kan tonen.
Verder zoveel mogelijk bij de ex-partner uit de buurt blijven misschien?

duma

#3 , 09 dec 2013 13:49

Of net het omgekeerde: toch eens proberen om goed met haar te praten en haar duidelijk te maken dat je daar niet komt om haar te ambeteren, maar om naar jullie zoon te kijken. Dat je niet de intentie hebt om het vervelend te maken voor hem, dat hij graag heeft dat iedereen komt kijken en je hem ook niet wil teleurstellen. Haar misschien eens een keer vragen waarom ze er zo'n probleem mee heeft? Is jullie zoontje daarna overstuur? Heeft zij het er zelf nog moeilijk mee?

Zet het desnoods eens een keer op papier, want het geluk van jullie zoontje gaat boven persoonlijke emotionele problemen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 dec 2013 19:21

Trouwens de mama kan toch ook komen op de dagen dat vader zoon heeft?

hreidar

#5 , 15 dec 2013 10:04

beste ,

ik ben een single papa van 31 met een zoontje van 3 ik ben ondertussen 7 maanden weg van mijn ex vriendin , in de week dat ik vertrok hebben wij samen afspraken omtrent de zoon op papier gezet omdat ik er van uit ging dat t misschien nog allemaal wel goed zal komen .
nu sinds 2 weken heeft mijn ex een nieuwe vriend en nu zijn er problemen , we waren bezig om onze afspraken te laten homologeren en nu gaat dit ineens niet meer door , nu bepaalt zei wat en wanneer ik mijn zoontje mag zien , nogtans hebben we iets op papier staan .

ook komt mijn zoontje thuis bij mij met grote ogen , slecht geslapen de voorbije 5 dagen , hij heeft 2 blauwe knieen , ikvraag hoe komt dat en hij zegt '' PAPA IK WAS DROEVIG VOOR JOUW IK WOU NAAR U KOMEN MAAR DAT MOCHT NIET TOEN MOEST IK OP STRAF IN DE HOEK GAAN ZITTEN OP MIJN KNIEEN .
nu ja als je dat hoort gaat er wat door merg en been zenne , nu zou ik eens willen weten wat ik hieraan kan doen en of ik het ouderlijk gezag kan krijgen , ja ik heb ook getuigenverklaring , heb een kalender waarop aangeduid staat wanneer hij bij mij is geweest .

wie kan me helpen en wat meer uitleg geven

hreidar

duma

#6 , 16 dec 2013 10:07

best een nieuwe topic openen.

Filiph1979
Topic Starter

#7 , 16 dec 2013 22:10

Trouwens de mama kan toch ook komen op de dagen dat vader zoon heeft?
Natuurlijk. Dat had ik haar ook voorgesteld, maar dat wil ze dus helemaal niet... Naar mijn inziens heeft dit niets te maken met de kinderen, maar wil ze zich gewoon op mij persoonlijk wreken..

Filiph1979
Topic Starter

#8 , 16 dec 2013 22:18

beste ,

ik ben een single papa van 31 met een zoontje van 3 ik ben ondertussen 7 maanden weg van mijn ex vriendin , in de week dat ik vertrok hebben wij samen afspraken omtrent de zoon op papier gezet omdat ik er van uit ging dat t misschien nog allemaal wel goed zal komen .
nu sinds 2 weken heeft mijn ex een nieuwe vriend en nu zijn er problemen , we waren bezig om onze afspraken te laten homologeren en nu gaat dit ineens niet meer door , nu bepaalt zei wat en wanneer ik mijn zoontje mag zien , nogtans hebben we iets op papier staan .

ook komt mijn zoontje thuis bij mij met grote ogen , slecht geslapen de voorbije 5 dagen , hij heeft 2 blauwe knieen , ikvraag hoe komt dat en hij zegt '' PAPA IK WAS DROEVIG VOOR JOUW IK WOU NAAR U KOMEN MAAR DAT MOCHT NIET TOEN MOEST IK OP STRAF IN DE HOEK GAAN ZITTEN OP MIJN KNIEEN .
nu ja als je dat hoort gaat er wat door merg en been zenne , nu zou ik eens willen weten wat ik hieraan kan doen en of ik het ouderlijk gezag kan krijgen , ja ik heb ook getuigenverklaring , heb een kalender waarop aangeduid staat wanneer hij bij mij is geweest .

wie kan me helpen en wat meer uitleg geven

hreidar
Tja, als ik jouw verhaal zo lees, voel ik echt met je mee, want tenslotte sta je echt machteloos hé wat je ex partner wel of niet met de kinderen doet. Ik zou zo vlug mogelijk een definitieve regeling proberen te bekomen via de rechtbank, via een kortgeding, want anders kan dat hele zaakje nog lang aanslepen. Uit eigen ervaring weet ik dat de rechtbank niet vlug de week/week regeling zal weigeren, tenzij je als papa professioneel niet voldoende tijd kan vrijmaken voor je kinderen. Of ze het verhaal van "in de hoek zitten" zullen geloven is een andere aspect. Die rechters kunnen daar behoorlijk hypocriet zijn. Anderzijds zal bij de jonge leeftijd van je zoon, er zeker en vast een maatschappelijk onderzoek gevraagd worden. Dat gebeurd als de rechtbank dat vraagt of als je deze vraag stelt naar aanleiding van je verhaal.
Succes in ieder geval en neem alvast een goede advocaat. Dat zal je nodig hebben. Kijk alvast ook maar voor de schoolkeuze en dergelijke ook te laten vastleggen...
Grts

Filiph1979
Topic Starter

#9 , 16 dec 2013 22:39

Of net het omgekeerde: toch eens proberen om goed met haar te praten en haar duidelijk te maken dat je daar niet komt om haar te ambeteren, maar om naar jullie zoon te kijken. Dat je niet de intentie hebt om het vervelend te maken voor hem, dat hij graag heeft dat iedereen komt kijken en je hem ook niet wil teleurstellen. Haar misschien eens een keer vragen waarom ze er zo'n probleem mee heeft? Is jullie zoontje daarna overstuur? Heeft zij het er zelf nog moeilijk mee?

Zet het desnoods eens een keer op papier, want het geluk van jullie zoontje gaat boven persoonlijke emotionele problemen.
Laat dit nu juist het probleem zijn. Praten met haar is echt niet meer mogelijk. Ik begrijp het echt niet, en weet alvast dat ik helemaal niet(s) moeilijk doe. Wat ik ook weet is dat mijn kinderen na een jaar reeds heel goed beseffen dat ze een week bij mama zijn en daarna een week bij mij. Dit ondanks de jonge leeftijd, maar anderzijds zijn ze ook nooit anders gewoon geweest. Mijn dochter was tenslotte nog maar 6 maand toen mijn ex partner weg ging.
Na het sporten is het ook geen probleem dat hij mee wil met mij ofzo, dus ik denk met grote zekerheid te kunnen zeggen dat mijn zoon helemaal niet overstuur is. Toen ik de kinderen vrijdag ging afhalen, kwam ze er nog even op terug en zei "dat ze me niet meer in haar omtrek wil zien"...
Anderzijds is het nu deze week kerstfeest op school en aangezien de kinderen deze week bij mij zijn, zou je dus kunnen redeneren dat ze niet zal komen. Echter heeft de juf me vandaag verteld dat mama ook zal komen... Dus ja, logica kan ik hier ook niet vinden. Ik maak er trouwens geen probleem van dat ze zou komen, integendeel, mijn zoon zal blij zijn ze daar te zien, en dat is het enige waar ik aan denk.
Tja, moeilijke zaak. Zal deze week eens een afspraak nemen op het justitiehuis met een maatschappelijk assistente, om toch missch een professionele en objectieve mening te bekomen.
Bedankt alvast voor de reactie

duma

#10 , 17 dec 2013 07:42

Misschien eens bemiddeling proberen?

Hier geldt de afspraak dat op schoolactiviteiten (eerste schoooldag, Sinterklaas komt aan, oudercontact, ...) steeds iedereen welkom is. Niet alleen papa en mama, maar ook stiefouders (behalve oudercontact natuurlijk).

hobby's, daar zijn wij hier nog niet aan toe, maar dat valt onder dezelfde categorie.

Schrijf haar eens een brief?

Terug naar “Echtscheiding”