scholen (kleuter)

rgee
Topic Starter

scholen (kleuter)

#1 , 13 dec 2013 00:24

Beste,

Mijn kindje heeft de leeftijd bereikt om naar de kleuterschool te gaan, maar het grote probleem is het volgende:

Wij (de papa en de mama) hebben nooit officieel samen gewoond, we hebben het wel eens geprobeerd maar het lukt langs geen kanten.
Toch hebben wij zelf (dus zonder jeugdrechtbank of dergelijke) altijd een regeling gevonden hoe de omgang moest verlopen.
Maar nu het tijd is om naar school te gaan duikt er een groot probleem op: papa en mama wonen beide in een andere provincie! (altijd zo geweest) dus het is onmogelijk voor ons om "eens" te geraken over de schoolkeuze

(ik dacht dat het mogelijk was om -indien de ouders echt ver uiteen wonen- het kind in te schrijven in twee scholen, blijkbaar zou dit niet kloppen?!?)

Langs de andere kant zou ik het ook vreemd vinden als een ouder verplicht kan worden om zijn kind naar een school te brengen die 1 uur verder ligt (zonder files), je kind halen en brengen naar school wordt dan bijna een deeltijdse job (4uur per dag!) Daartoe kan toch ook niemand verplicht worden? Want zelfs een school zoeken tussenin is niet haalbaar...

Hoe kan dit opgelost worden???

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 13 dec 2013 01:03

Als jullie er zelf niet uit raken, is de rechter bevoegd om een beslissing te nemen. Het is trouwens altijd een goed idee om de afgesproken regeling door de rechtbank te laten bekrachtigen, zo wordt deze ook afdwingbaar.

duma

#3 , 13 dec 2013 09:20

Een kind inschrijven in twee scholen wordt inderdaad niet meer gedaan. Zeg nu ook zelf: wat een leven is dat voor dat kind? 't is al erg genoeg dat mama en papa uiteen zijn zonder dat ze nog eens aan twee juffen en twee klassen moeten wennen ook. Mijn stiefdochtertje vindt het nu al erg als ze eens een dag ziek is en er iets geknutseld is dat zij niet heeft kunnen meedoen (gelukkig een superjuf die het dan met haar de dag of week erna maakt). Met twee scholen zouden er altijd activiteiten zijn die ze je kind moet missen en spreek ik nog niet over de vriendjes e.d. ...

Wij rijden trouwens elke morgen 45 minuten naar en 's avonds 30 minuten van school naar huis. Leuk is dat niet, maar wij gebruiken die tijd op een plezierige manier: samen veel liedjes zingen, 'waar ben ik?' spelen, babbelen over de dag, over wat we gaan doen nog die dag. De tijd is zo voorbij. Op de terugrit valt ze soms nog wel eens in slaap ook.

Zoals Turaki hierboven al zegt: als jullie er samen niet uitkomen, is enkel de jeugdrechter bevoegd om een beslissing te nemen. (Laat dan ook ineens jullie regeling homologeren inderdaad!!)
Is er geen school in het midden mogelijk?

Reclame

rgee
Topic Starter

#4 , 13 dec 2013 14:15

Ik begrijp dat door jeugdrechtbank laten bekrachtigen in veel gevallen een goed idee is, maar wij hebben al drie jaar geen problemen, de afspraken worden altijd nageleefd. Bovendien zal die jeugdrechter dan toch ook een bepaalde beslissing moeten nemen en wat zal die dan doen? (dat zou ik willen weten! het is niet dat één van ons verhuist is of dergelijke)

Bovendien snap ik de bezwaren over twee scholen en ouders die uiteengaan, maar in ons geval is het altijd zo geweest! Ons kindje heeft bij de mama een onthaalmoeder en bij de papa ook! Dus opvang A en B is er al... waarom dan niet school A en B? (creche kan nog wel blijven doorlopen maar het zou voor haar veel leuker zijn dat ze naar school kan (om er aan te wennen, om leeftijdsgenoten te hebben en omdat er in de kleuterklas getekend en geknipt,... gedaan wordt terwijl dit bij de creche niet het geval is!) bovendien zal ze over enkele jaren ook de leeftijd hebben dat ze leerplichtig is...

Een school tussenin is niet echt een optie: ik heb geen rijbewijs dus met het openbaar vervoer zou ik minstens 3uur nodig hebben om van mijn huis naar een school tussenin te gaan en terug te keren (en dan s avonds nog een keer!) en omgekeerd de papa heeft nog een ander kindje uit een andere relatie (6 jaar) waar die voltijds voor zorgt; die gaat niet om zes uur vertrekken om dan kind A naar een school te brengen die meer dan 75km verder is dan waar kind B school loopt!

En oke, officieel staat ze bij mij ingeschreven maar mocht ik de school nemen die dichtst bij mij is (recht tegenover mijn deur is een goede school waar ze naar toe kan gaan) dan maak ik het voor haar onmogelijk om naar school te gaan als ze bij de vader is... Dat kan ook niet de bedoeling zijn... Dus wat zou een jeugdrechter beslissen in zo'n geval?

Turaki

#5 , 13 dec 2013 15:19

Laten bekrachtigen door de rechter wil niet zeggen dat de rechter dan iets anders zal beslissen dan wat jullie hebben overeengekomen, integendeel, zolang geen van beide partijen iets vraagt anders dan in de afspraken , mag deze zelfs niets beslissen hierover. Bovendien wil het niet zeggen dat 3 jaar zonder problemen dat dit ook zo zal blijven.

En betreffende de schoolkeuze, u zal echt een oplossing moeten vinden, of de rechtbank laten beslissen. Al eens gedacht om een rijbewijs te halen? Of dat 1 van de 2 verhuist (grote stap, maar een optie)?

anda

#6 , 23 dec 2013 23:39

terug naar de oude regeling misschien bij de moeder in de week (schooltijd) bij de vader in het weekend probleem van de school opgelost en het kind heeft een stabiel leven bij elke ouderj

deske86

#7 , 26 dec 2013 14:10

Denk aub aan uw kind! Werk iets uit en ga naar de jeugdrechter. Voorstel van Anda lijkt mij een mooie oplossing.
Zoals Turaki zegt: "Bovendien wil het niet zeggen dat 3 jaar zonder problemen dat dit ook zo zal blijven". En hier komt al het eerste probleem aandraven. Naarmate kinderen ouder worden, worden de problemen ook steeds groter...

Als jullie al 3 jaar goed overeenkomen, dan moet dat ook wel lukken om iets goed uit te werken.

De jeugdrechter zal trouwens altijd in het belang van het kind beslissen.

Elsie Haertjens

#8 , 26 dec 2013 20:35

Er bestaat nog een tussenweg. Een weg die uiteindelijk ook juridisch afdwingbaar is maar waarbij de discussie niet moet gestreden worden voor de jeugdrechter, zijnde bemiddeling. Bemiddeling wordt steeds meer toegepast bij het uitoefenen van ouderschap. De ouders bepalen zelf de inhoud van de onderhandeling. De bemiddelaar behoudt het evenwicht tussen de twee ouders en zorgt dat alles correct (o.a. wettelijk) en efficiënt verloopt. De ouders worden stap voor stap begeleid naar een oplossing die voor het kind het beste is, maar waarbij de ouders ook hun akkoord kunnen geven. Ikzelf ben bemiddelaar. Wij helpen ouders met zulke problemen op weg. Er wordt een ouderschapsplan uitgewerkt die een kader biedt voor kleine en grote beslissingen omtrent het kind, nu en in de toekomst. Het ouderschapsplan wordt gehomologeerd door de jeugdrechter en krijgt hierdoor dezelfde kracht als een vonnis van de rechter.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 dec 2013 00:58

Persoonlijk als beide partijen akkoord zijn via een bemiddelaar te werken ( familie of juridisch) is dat zeker een pluspunt.
Bemiddelaars trachten datgene wat de partijen zeggen te vertalen naar de andere partij.

enkele linken
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bemiddelingvlaanderen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”