Hallo,
In april heeft mijn vrouw definitief beslist dat ze wou scheiden. Aangezien zij al een tijd bleef aanhouden dat ze wou scheiden en het mij erg lastig maakte, heb ik een afspraak gemaakt bij een notaris om mij te informeren en om niet voor verrassingen te komen te staan als het dan toch zou gebeuren. Ik heb haar ook uitgenodigd om mee te gaan, zodat we beiden zouden weten waar we aan zouden beginnen als we dit werkelijk zouden doen.
Jammer genoeg heeft ze direct naar een andere notaris gelopen en heeft ze direct een procedure EOT in gang gestoken tegen de tijd dat ik mijn eerste afspraak had met mijn notaris.
Nu, na een hele tijd van (volgens mij) erg slechte communicatie tussen de twee notarissen hebben we een 3-tal weken geleden samen gezeten om te tekenen. Ondertussen was ze al een goeie 2 maanden geleden verhuisd, aangezien ieder gesprek toch eindigde in ruzie...
In die EOT staat vermeld dat ik het huis zal overnemen en ook alle kosten hiervan zal dragen (dit vond ik niet correct, maar wat moet je doen, als je het op die manier wil regelen?). Een overnameprijs werd al eerder vastgelegd en werd ook opgenomen in de EOT. Toen ik vroeg om een clausule op te nemen voor het geval de bank mijn ex-vrouw niet wil desolidariseren, werd dit weggelachen door de notarissen (dus ook de mijne!), en moest alles zo rap mogelijk geregeld geraken, zodat ze hun factuur zouden kunnen opstellen, had ik de indruk. Als we die avond niet tekenden, zouden ze hun factuur sowieso opstellen en hadden we geen EOT. Dit was trouwens de eerste keer dat we met de twee partijen samen zaten. Advies en goeie raad heb ik eigenlijk ook maar nauwelijks gekregen bij mijn notaris... Ik voel me hier alleszins niet goed bij...
Ik heb onlangs de factuur gekregen en hierin staan voorschotten vermeld voor registratie vast recht, overschrijving per blz, neerlegging rechtbank. Zijn dit dan al kosten voor de overname van het huis? Dit lijkt mij straf, aangezien de bank nog geen goedkeuring gegeven heeft. Ik heb reeds uitleg gevraagd bij die factuur, maar krijg opnieuw maar een erg mager antwoord, waarmee ik geen stap verder sta. Ik ben niet van plan om een voorschot te betalen op iets die mogelijk niet eens zal moeten betaald worden...
Ook het voorschot van 100 euro die ik betaald had aan de notaris bij het eerste gesprek wil hij niet afhouden van de factuur, en wil hij houden voor "al de consultaties en adviezen (misschien een 3-tal samenkomsten, telkens in het teken van de EOT)", die volgens mij erg triest waren, want ik werd telkens na een goed kwartier al buitengestoken, vaak met erg weinig antwoorden op erg veel vragen... Op het blaadje dat ik kreeg bij het voorschot staat duidelijk vermeld: "voorschot voor de EOT".
Wat gebeurt er nu als de bank geen goedkeuring geeft? Ik heb niets om op terug te vallen in die EOT. Toen ik dat vroeg bij de notarissen, kreeg ik opnieuw geen duidelijk antwoord...
Ik heb het gevoel dat ik serieus afgezet word door alle partijen... De notarissen willen gewoon zo rap mogelijk van ons af en zij wil zo rap mogelijk van mij af, maar kijkt wel goed uit dat ze geen cent mis loopt...
Enige raad?
Alvast bedankt!