domiciel kinderen

patje1967
Topic Starter

domiciel kinderen

#1 , 17 sep 2013 12:58

we zitten momenteel in de beginfase van de scheiding ( EOT ) ze is ingeleid met andere woorden , maar nu wil mijn echtgenote de kinderen bij haar op haar adres laten inschrijven , maar nu staan de kinderen haar domiciel bij mij , nu is mijn vraag als de kinderen hun domiciel veranderen naar haar kan dit nadelige gevolgen hebben voor mij ?? , nu verteld ze me als uitleg dat ze dit wilt doen omdat ze dan korting krijgt bij de watermaatsshapij daar waar ze ze nu woont alleen maar stads water is en als onze 3 kinderen bij haar staan dat ze dan minder water moet betalen . vindt dit eerlijk gezegd nogal een vage uitleg en ben bang dat ze me met deze uitleg iets van plan is dat nadelig of financieel voor mij zou uitkomen . grtj

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
defoo

#2 , 17 sep 2013 13:55

Dit heeft uiteraard nadelige gevolgen, i.v.m. de kinderbijslag bijvoorbeeld, maar ook allerlei reducties (zoals de watermaatschappij, enz...) of voordelen (bijvoorbeeld als u een huis koopt).
Fiscaal is er ook een verschil (zelfs indien u overeenkomt om het fiscaal voordeel te verdelen!).
Indien u een nieuw gezin went te stichten (met een partner die ook al kinderen heeft, of waarmee u kinderen krijgt) is er ook een enorm verschil (bijv. voor de kinderbijslag).
Lees deze artikels maar eens: http://www.vief.be/geld-en-recht/gesche ... deren.html" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.guyswennen.be/2008/stop-disc ... innen.html" onclick="window.open(this.href);return false; of dit voorstel (!) van dezelfde senator Swennen om de wet te veranderen http://www.senate.be/www/webdriver?MIta ... j=67111952" onclick="window.open(this.href);return false;.
Niet doen dus !
De kinderen zijn nu bij u gedomicilieerd en dit spreekt in uw voordeel indien u naar de rechtbank stapt. De rechtbank houdt er immers niet van om bestaande situaties te wijzigen.
Schrijf desnoods een aangetekende brief naar uw ex dat u niet akkoord gaat met enige domiciliewijziging. Wie weet komt het in haar op om dit achter uw rug te doenç

patje1967
Topic Starter

#3 , 17 sep 2013 16:20

veel water van de maatschappij gebruik ik wel niet veel daar ik met een waterput zit van 10 000 l , de kinderbijslag wordt zo wiezo naar haar toegewezen denk ik en nu momenteel moet ze geen onderhoudsgeld hebben voor de kinderen , en daarvoor ben ik wat bang als ik het haar ga voorleggen van de domicilie niet te doen dat ze dan met andere dingen op de proppen zou komen zoals dat ze dan wel onderhoudsgeld moet hebben enz ,.. eerlijk gezegd komen we nu in deze dingen wel nogal goed overeen en wil een vechtscheiding uitsluiten als je begrijpt wat ik wil bedoelen ,grtj

Reclame

alicem

#4 , 18 sep 2013 12:04

korting op de watermaatschappij is maar een klein verschil.

Degene bij wie de kinderen gedomicilieerd heeft de fiscale voordelen van kinderen ten laste, kan de kinderopvang inbrengen, kortingen bij energie, onroerende voorheffing, mogelijke in aanmerking komen voor sociale leningen of sociale woningen, etc. Het gaat al snel over een groot bedrag. Ook zijn er soms verschillen voor verzekeringen.

Degene bij wie de kinderen niet wonen, is gewoon alleenstaande op fiscaal gebied.

Nu als dit voor de rechter komt, kijkt hij waar de kinderen meestal verblijven. Als er een gelijke verblijfsregeling is, worden de kinderen typisch gedomicilieerd bij de minst verdienende partij.

Je kan wel afspreken dat de partijen die de fiscale voordelen ontvangt, ook volledig instaat voor bepaalde kosten.

j.demoor

#5 , 19 sep 2013 08:42

“Art.1288.Zij zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen:...2° het gezag over de persoon en het beheer van de goederen van de kinderen en het recht op persoonlijk contact zoals bedoeld in artikel 374, vierde lid, van het Burgerlijk Wetboek) wat betreft de minderjarige ongehuwde en niet ontvoogde kinderen waarvan beide echtgenoten de ouders zijn, de kinderen die zij hebben geadopteerd en de kinderen van een van hen die de andere heeft geadopteerd, zowel gedurende de proeftijd als na de echtscheiding...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2° en het 3° van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter “(Gerechtelijk Wetboek).
Voornoemd §2 omvat ook de keuze van de plaats waar de kinderen in het bevolkingsregister worden ingeschreven(vgl. art.374,§1 Burgerlijk Wetboek).

‘de scheiding ( EOT ) ze is ingeleid’

Dit houdt in dat de domicilie van de kinderen in de EOT-overeenkomst reeds vastgelegd is en dat de nieuwe omstandigheden zich NA de beschikking uit art.1288,2° moeten voordoen,wat niet het geval lijkt te zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”