Papa komt niet

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Papa komt niet

#16 , 06 mei 2013 22:23

Als er GEEN vonnis is of een authentieke akte (notaris) zal de politie geen aktie ondernemen.
Indien kind niet wordt meegegeven is dat een strafbaar feit en dient de politie hier een PV van op te stellen.
Indien de ouder het kind niet komt halen wordt er een melding van opgesteld geen PV want dat is niet strafbaar.

Politie houdt zich enkel bezig met wat de wet hen als taak heeft gegeven nl de strafbare feiten.
Burgerlijke feiten zijn niet voor de politie wegens niet bevoegd.

Al ergens anders geschreven
In feite zijn er twee procedures die door elkaar kunnen lopen.
Een strafrechtelijke wegens het niet nakomen van het vonnis en het niet betalen van de alimentatie (familieverlating). Strafrechter doet in principe niets aan de voorwaarden/wijzigingen
Een burgerlijke wegens het schenden van de voorwaarden in het vonnis en de mogelijke wijzigingen hieraan. Burgerlijke rechter doet niets met de strafbare feiten.

Men moet dus steeds zorgen dat er een dossier is met een tijdslijn en een goede afbakening.

Zolang er GEEN vonnis is kan de politie TOTAAL niets doen want beide ouders hebben dezelfde rechten. Indien ouders niet akkoord gaan dienen ze zich te wenden tot de bevoegde rechter
kan vrederechter zijn, voorzitter RB eerste aanleg, jeugdrechtbank...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pearltjes
Topic Starter

#17 , 11 mei 2013 00:55

Hey,

Ik heb nu 3 weken het vonnis in handen. Daar staat in dat de papa het eerste, tweede en derde weekend recht heeft om ons zoontje te komen halen. Vorige week is hij hem dan na 4 maand komen halen. Hij zou dan daar moeten zijn van vrijdag tot zondag. Ik was weg met mijn moeder toen ik telefoon kreeg van mijn papa dat ons zoontje stond te wenen aan de poort. Hij stond die zaterdag voormiddag in de tuin te werken toen hij iemand hevig op de garagepoort had horen slagen. Hij deed de voordeur open en daar stond mijn ventje te wenen. De papa was doorgereden zonder te kijken of er iemand thuis was, gewoon deur open en doorgereden.

Mijn eerste melding is dus nu achter de rug en ik ga morgen voormiddag voor de tweede. Het is nu het tweede weekend en hij is hem daarstraks niet komen halen.

Ik vermoed dat het zo werkt? Als ik verkeerd handel dan mogen jullie mij dit zeggen natuurlijk, ik heb hier 0,0 ervaring mee. Altijd geknikt maar het gaat te ver.

Grtz

Turaki

#18 , 11 mei 2013 08:55

Correct gehandeld. Iedere keer dat de papa uw zoon niet komt halen, of te vroeg terugbrengt melding maken (en meldingnrs noteren!), en na verloop van tijd met deze meldingen naar de rechtbank om een aanpassing van de verblijfsregeling.

Reclame

lucgescheiden

#19 , 11 mei 2013 15:02

En zo houdt de wetgeving u nog wel enkele jaartjes bezig.... onze zielige politiekers grijpen niet in, dus de rechtbank blijft voor werkzekerheid zorgen voor zowel zichzelf als voor de advocatuur....
Handige documenten voor Personenrecht

pearltjes
Topic Starter

#20 , 11 mei 2013 19:15

En zo houdt de wetgeving u nog wel enkele jaartjes bezig.... onze zielige politiekers grijpen niet in, dus de rechtbank blijft voor werkzekerheid zorgen voor zowel zichzelf als voor de advocatuur....
i

In welke maten zou u dan willen dat de wetgeving verrandert?

marsupilami

#21 , 13 mei 2013 13:21

Volledig mee eens...

Franciscus

#22 , 13 mei 2013 13:38

O daar zijn een heleboel zaken die beter kunnen.
Een familierechtbank zodat alles wat deze materie betreft in zelfde rechtbank komt. EN termijnen die dienen gerespecteerd te worden met schriftelijke pleiten.
Een betere opvolging bij parketten.... met waarschuwingen indien een dossier niet binnen de drie weken behandeld is. Opgelet het PV / kantschrift heeft ook al een looptijd van meerdere weken bij politie.
Verdachte heeft mogelijk al de kans een advocaat te raadplegen VOOR het verhoor dus hier ook weer enkele weken respijt.
Bij politie al die zaken via de IFG - dossierbeheerder zodat deze, zonder het dossier terug te sturen enkele maanden de tijd heeft om zaak op te volgen - kunnen rechtstreeks met hun magistraat bellen ipv papier over en weer te schuiven. Een kantschrift kan ook per mail naar politie.
Goede registratie bij politie en koppelen van alle PV's gebeurd heel dikwijls niet correct. Zo komt op voorblad een ganse resem van gelinkte aanvankelijke PV's en navolgende PV. Ook meldingen dienen zo opgenomen te worden. Ook het gebruik van blikvanger zou kunnen helpen.

Franciscus

#23 , 13 mei 2013 13:39

Eeuh dat achterlaten aan de deur ( hoe oud is kind) is geen melding maar een PV wegens in gevaar brengen van het kind - onverantwoordelijk gedrag enz enz.
PS heeft kind een kinderstoel in auto's van beide ouders?

vbg

#24 , 13 mei 2013 17:17

Wij leven hier nu éénmaal in een land waarin bij iedere wettekst te grote achterpoorten zitten.
Wij hebben zelfs Minister Jo Vandeurzen al aangesproken uit wanhoop met bovenstaande problematiek.
En als antwoord gekregen dat er nog veel werk is rond deze problemen.
Maar na 4 jaar echt uit de hand lopende problemen veroorzaakt door de ex-partner van mijn vrouw ivm de kinderen
staan we nog dichter met onze rug tegen de muur als 4 jaar geleden.
Wij hebben totaal geen leven meer door de alsmaar groter wordende trukkendoos van deze man.
Betaald geen alimentatie,kijkt niet naar zijn kinderen om,heeft bij de helft van alle instanties in Belgie schulden,
En toch kan meneer op weekend gaan,met auto en motor rondrijden en op cafe zitten en ons overal zwart maken.
Wij hebben ook alles gedaan wat ons aangeraden werd,melding bij politie(tot die uiteindelijk zeiden,je hoeft niet elk weekend meer te komen melden,het heeft toch geen zin),een advocaat hier en één ginder,patati patata,nada,niks heeft het ons al opgeleverd dan nog meer miserie en mentale afbraak bij de kinderen.

Waar zit dat o zo goed werkende gerecht dan?

Breek mijn mond niet open!!!

pearltjes
Topic Starter

#25 , 13 mei 2013 19:19

Dus er zal geen verbetering komen met die meldingen, hier had de politie mij gezegt dat ik na 5 meldingen naar de vrederechter zou kunnen. Ook dat er een aanpassing zou kunnen komen zodat de papa nog minder dagen krijgt? Mijn kindje is net 5 geworden. Ik heb een autostoel, hij de ene keer wel de andere keer niet...

Franciscus

#26 , 13 mei 2013 23:34

Als hij geen autostoel heeft kind niet meegeven. Onveilig rijden. Foto van de wagen zonder autostoel nemen en dit aan de politie ook melden.
Een kind mag pas meerijden als het op een correcte wijze in het voertuig kan zitten/geplaatst worden.

Altijd aangifte/melding doen. Het is niet hun taak om te oordelen wel om hun werk te doen nl. de wet (laten) toepassen en de bevoegde instanties in kennis stellen dmv een PV/melding.
Ik heb in mijn actieve loopbaan 8_) meermaals in zo'n case meegewerkt en zelfs de meest hopeloze zijn (weliswaar na enkele jaren) tot een goed eind gekomen.

Vrederechter..... zijn jullie gehuwd of wettelijk samenwonend (geweest).
Anders is het die rechtbank die vonnis heeft gemaakt ... dus jeugdrechtbank volgens mij.

Wat zegt uw advocaat want die hebt u blijkbaar.

Niet vergeten uw vonnis mee te nemen samen met een copie naar de politie.
Het vonnis is juist dat de maatregelen en afspraken tegensprekelijk zijn tgo derden.

Het niet- meegeven staat in het strafwetboek: niet naleven van een vonnis ... uw ex zal dus aangifte moeten doen bij de politie als hij kind niet meekrijgt.
Gezien u steeds melding doet dat hij kind niet komt halen .... hebt u steeds een bewijs.

pearltjes
Topic Starter

#27 , 13 mei 2013 23:55

Bedankt allemaal. Ik ben in korte tijd hier veel wijzer geworden dan in twee jaar met mijn advocaat, ze vind die meldingen allemaal tijdverspilling. Ze zegt me ook na elk verhaal grijs haar te krijgen en dat ze er niet aan kan doen dat het een klootzak is. Ik doe dit nu op eigen houtje en hoop er wat uit te kunnen halen door het vonnis zelf zo strikt te volgen en melding te doen als hij dat niet doet.

Ook in mijn vonnis staat dat we in vele dingen de kosten in de helft moeten doen maar dat ik daar eerst moet overleggen? Mijn zoontje heeft een bril als hij een andere moet, wat kan ik dan overleggen? Kan hij dan zeggen ik betaal niet mee?

Ook staat in het vonnis dat ik 100 euro allimentatie krijg maar iedereen vindt dit veel te weinig omdat hij gewoon nooit komt?

Ik vind het super dat jullie willen helpen maar als ik te veel vraag dan moet je dat zeggen he?

Turaki

#28 , 14 mei 2013 08:35

Bril is noodzakelijk (geen overleg hierover), maar de duurste bril is dit niet (dus wel overleg over de maximumprijs).

Als u voldoende meldingen heeft om een aanpassing van de verblijfsregeling te vragen, vraag dan meteen een hogere alimentatie.

pearltjes
Topic Starter

#29 , 14 mei 2013 22:39

Hij heeft een ander nummer. Ik kan hem alleen nog via mail of op zijn adres contacteren. Hoe regel ik dat hij de kosten na een kwartaal aan mij terug betaald? Hoe kan ik een maximum bedrag op die bril krijgen? Niet dat ik de duurste bril neem, ik moet ook de helft betalen he ;)

Turaki

#30 , 14 mei 2013 22:50

Via AS alle kosten terugvorderen (bewijsstukken in bijlage), betaling binnen de 10 dagen, daarna herinnering (weer AS) waarin u meldt anders naar de rechtbank te gaan, en daarna vrederechter.

Voor de bril gaan kijken op voorhand wat een redelijke prijs is, dit via AS dan voorstellen, bij geen reactie akkoord, en bij weigering tot terugbetaling of niet akkoord zoals bovenstaande. Rechters verwachten ook niet dat u de goedkoopste neemt, dus als u redelijk bent, zal deze u waarschijnlijk volgen.

Veel brieven dus (ook altijd kopie met gewone post), waarschijnlijk ook enkele keren rechtbank (dus tijdverlies), maar dit is nu eenmaal de enige correcte weg als uw ex niet wil meewerken.

Terug naar “Echtscheiding”