woning betreden

patje1967
Topic Starter

woning betreden

#1 , 20 apr 2013 23:55

beste leden ,
we zijn van plan om te scheiden , maar al sinds 2 maand woont mijn vrouw bij haar minnaar op zijn adres in , we hebben ook kinderen en zijn onderling overeen gekomen ieder zijn week dit wordt wel nageleefd , maar nu heeft mijn vrouw ( nog steeds ) zelf een woning gevonden en gaat ze daar binnenkort intrekken dus gaat ze daar haar domicieladres zijn , mijn vraag is nu haar domiciel dat nu nog bij mij spreekt vervalt toch en heb ik dan nog recht om haar binnen te laten als ik er niet ben , omdat ze nu en te pas en te onpas maar binnenkomt terwijl ik ga werken ben , we zouden wel gaan voor een scheiding met onderlinge toestemming en het huis waar ik woon is van ons tesamen met een hyphoteek erop . wie kan er me eventueel wat wijzer brengen want het is nog maar het begin van de scheiding .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 21 apr 2013 00:24

Zodra uw (ex-)vrouw haar domicilie ergens anders staat, mag ze enkel nog binnen mits toestemming van u (of een andere bewoner). Wie de eigenaar is van de woning maakt niet uit, enkel wie er gedomicilieerd is kan iemand binnen laten.

Tope

#3 , 21 apr 2013 00:36

Alvast een paar nuttige links:

http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138421.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; met adressen van bureaus van juridische bijstand en justitiehuizen.

http://www.echtscheidingsadvocatenwijzer.be/" onclick="window.open(this.href);return false; met o.a. scheiding en kinderen en de noodzaak aan duidelijke afspraken over opvoeding, verzorging en alimentatie van de kinderen.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2013 10:54

1. Praat hierover met uw vrouw. Maak hierover een akkoord.
2. Als u hierover geen akkoord kunt maken en u kan zich niet bij haar handelen neerleggen kan u bij de vrederechter dringende en voorlopige maatregelen vragen. De griffie van het vredegerecht kan u daarbij helpen. U kan ook een echtscheidingsprocedure starten en in kort geding maatregelen vorderen.

patje1967
Topic Starter

#5 , 21 apr 2013 18:12

alvast dank voor de reeds gekregen nuttige info , toch nog nuttige tips zijn nog steeds welkom grtj

lucgescheiden

#6 , 27 apr 2013 11:36

Opgelet! Van zodra haar domicilie ergens anders staat, zal dit aangegrepen worden om u een woonvergoeding aan te rekenen.
M.a.w. neem dit item op in jullie overeenkomst, voordat deze domicilie-wijziging geschiedt, zoniet gaat het u een ferme duit kosten!
Handige documenten voor Personenrecht

patje1967
Topic Starter

#7 , 27 apr 2013 17:14

i.v.m. de woonvergoeding zij verlaat toch de woning ik heb haar niet gedwongen voor weg te gaan ze is vrijwillig vertrokken en gaan inwonen bij haar minnaar vanaf februari al , maar mischien het best een documentje opmaken dat zij vertrokken is uit eigen wil en dat ik geen woonvergoeding aanvaar en beiden ondertekenen .

Turaki

#8 , 27 apr 2013 21:02

Maakt niet uit of u dat aanvaard of niet, zodra zij daar niet meer woont kan zij deze eisen, en zal de rechter dit toewijzen (mocht het zover komen).

lucgescheiden

#9 , 28 apr 2013 12:31

Reken maar!
De Rechtbank doet er alles aan om haar haar scheidingsrecht te vergunnen, het niet toekennen van deze woonvergoeding zou daar uiteraard tegen in gaan...

Zelfs als beslist dezelfde Rechtbank dat u volle eigenaar bent van de gezinswoning,
en zelfs als zou blijken dat mevrouw gezinsverlating pleegde, toch zal haar deze
woonvergoeding integraal worden toegekend.

patje1967
Topic Starter

#10 , 29 apr 2013 13:39

ja dadde de vrouwen hebben nog een beetjen recht zeg , ze verlaat zelf de woning en al wat haar lief is en ik moet dan nog woonvergoeding betalen voor madam mooi is dit , en in welke prijsklasse's zit dat zo een woonvergoeding ??

Camille

#11 , 29 apr 2013 13:41

Een woonstvergoeding is normaal gezien de helft van de geschatte huurwaarde. Wordt verrekend in de vereffening-verdeling bij de notaris, waar een schatter zal worden aangesteld die zowel de huur- als koopwaarde zal bepalen.

patje1967
Topic Starter

#12 , 29 apr 2013 13:49

een woonvergoeding is dit het zelfde of dat ze zeggen " mijn vrouw uitkeren " is mischien een domme vraag maar om den duur zou je het niet goed meer weten zulle

lucgescheiden

#13 , 29 apr 2013 19:48

Breek mijn mond niet open!!!

Zo mevrouw niet over een gelijkwaardig inkomen beschikt, kan zij ten een persoonlijke alimentatie eisen, en
dit voor de de tijd die u het huwelijk poogde in stand te houden.

Zo u onder de Rechtbank van Antwerpen valt, loopt u tevens het risico van op een substituut-procureur die: mondeling
een zeer vertrouwelijk advies komt te geven aan de Rechter. Waarop eventuele kinderen uit uw huwelijk zullen worden
toegekend aan uw teerbeminde. En uiteraard zal u ook voor hen een riante alimentatie mogen ophoesten, zodat
u geplukt, geen verdediging meer zal kunnen bekostigen.

Het gouden advies bestaat er dus uit om: alles reeds op papier te hebben geregeld alvorens men naar de Rechtbank stapt.

Terug naar “Echtscheiding”