Uit onverdeeldheid treden en hypothecair krediet

Anaisnin2000
Topic Starter

Uit onverdeeldheid treden en hypothecair krediet

#1 , 17 feb 2013 13:41

Ik zou na vijf jaar aan het lijntje gehouden te worden door mijn ex-schoonfamilie uit onverdeeldheid willen treden en zo mijn deel van een eigendom aan de andere partijen laten, waarbij zij (mits een bijzondere clausule in de aankoopakte) mij binnen de 5 jaar mijn deel moeten uitbetalen met een jaarlijkse interest van 5% op mijn deel.
Wat gebeurt er op zo'n moment met mijn hypothecaire lening die nog openstaat op deze eigendom en die door mij persoonlijk werd afgesloten??
Ik zou ook een hypothecaire inschrijving moeten nemen op het pand om er zeker van te zijn dat ik mijn geld ook ooit zie. Is dit een garantie voor de bank bij een eventuele nieuwe aankoop??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 feb 2013 08:48

“Art.92.De inschrijvingen worden doorgehaald of verminderd krachtens de toestemming van de belanghebbende partijen, daartoe bevoegd, ofwel krachtens een vonnis in laatste aanleg gewezen of in kracht van gewijsde gegaan, ofwel krachtens een vonnis, uitvoerbaar verklaard niettegenstaande verzet of beroep. De volmacht tot doorhaling of vermindering moet uitdrukkelijk en in authentieke vorm gegeven worden. De inschrijvingen van de bedongen hypotheken kunnen eveneens worden doorgehaald of verminderd krachtens een authentieke akte waarin de instrumenterende ambtenaar eenzijdig bevestigt dat de schuldeiser zijn toestemming heeft verleend met deze doorhaling of vermindering; alle inschrijvingen die in de voorgelegde akte zijn opgenomen worden ambtshalve doorgehaald of verminderd. De overnemer van een hypothecaire schuldvordering kan geen doorhaling of vermindering toestaan, tenzij de overdracht voortvloeit uit akten als vermeld in artikel 2.”(16 DECEMBER 1851. - HYPOTHEEKWET - BURGERLIJK WETBOEK BOEK III TITEL XVIII : Voorrechten en hypotheken).

Wend u tot uw notaris zowel voor het doorhalen van de hypotheek wegens uw schuld aan uw bank als voor het inschrijven van uw hypotheek wegens de schuld van uw ex-schoonfamilie aan uzelf.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Anaisnin2000
Topic Starter

#3 , 20 feb 2013 15:18

Met dank voor uw antwoord. Ik raak echter niet wijs uit uw richtlijnen voor meer informatie...

Reclame

lucgescheiden

#4 , 20 feb 2013 22:29

Mijn inziens komt het erop neer dat;
u bent aangewezen op een notaris voor
- zowel de schrapping van uw aandeel in de onverdeeldheid,
- als voor de wijziging van uw hypothecaire inschrijving.
Handige documenten voor Personenrecht

Anaisnin2000
Topic Starter

#5 , 05 mar 2013 13:41

Ik ben ondertussen mijn licht gaan opsteken bij mijn bank en mijn hypothecair krediet moet bij uit onverdeeldheidtreding dadelijk worden terugbetaald daar de bank geen onderpand meer heeft voor het krediet. Gezien ik eventueel nog vijf jaar op mijn 'investering' moet wachten is dat dus geen optie. Wat ik blijkbaar wel kan doen, is mijn deel van de onverdeeldheid extra hypothekeren indien ik een ander pand zou willen aankopen. Allemaal heel ingewikkeld en mijn gouden raad aan iedereen is dus: koop nooit in overdeeldheid en al zeker niet met extra clausules erbij!!

Dank voor de info!

lucgescheiden

#6 , 05 mar 2013 19:54

Tja, is niet anders dan wanneer u in gemeenschap van goederen was gehuwd en vervolgens mag oprotten ...
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”