ben ik nog 'oom' na echtscheiding

Dolby2005
Topic Starter

ben ik nog 'oom' na echtscheiding

#1 , 27 jan 2013 19:17

Misschien een onbelangrijke vraag, maar binnen de familie zijn er wat discussies.

Als ik binnenkort gescheiden ben, moeten de kinderen van mijn ex-schoonboer en ex-schoonzus nog 'oom' tegen mij zeggen?
Blijkbaar zijn er mensen die zeggen dat ik altijd 'oom' blijf omdat ik de papa ben van hun neefje en nichtje.
Anderen zeggen dat ik niet meer met 'oom' dien aangesproken te worden omdat ik niet meer getrouwd ben met hun tante.

Zijn er regels ivm aanverwantschap na echtscheiding?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jan 2013 19:24

Bij mijn weten zijn er geen wettelijke regels.
gezien de wettelijke relatie is gestopt.

Dolby2005
Topic Starter

#3 , 27 jan 2013 19:41

Op zich vind ik het ook helemaal niet belangrijk. Maar de ex-schoonfamilie wil weten hoe ze naar hun kinderen toe moeten reageren en wat die kinderen nog tegen mij moeten zeggen.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 jan 2013 19:48

Die kinderen mogen zeggen wat ze willen. Er is geen wet die dat verbiedt of gebiedt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#5 , 27 jan 2013 19:54

De genetische band blijft...

Mariette

#6 , 27 jan 2013 19:57

Voor die kinderen maakt het niks uit of je gescheiden bent of niet. Van kleinsaf aan was je "oom", dus zul je "oom" blijven voor hen. Het enige dat kan gebeuren is dat er een nieuwe "oom" bijkomt. Uw nieuwe vriendin/partner wordt gewoonlijk door de familie van uw ex niet als nieuwe "tante" aangesproken.

Het is heel moeilijk om over te stappen van "nonkelbart" naar "bart" voor de kinderen. Maar waarschijnlijk zullen ze je ook veel minder (of niet meer) zien.
als aangetrouwde oom is er helemaal geen genetische band.
Het ging toch over schoonbroer en schoonzus?

Dolby2005
Topic Starter

#7 , 27 jan 2013 20:08

Ik was aangetrouwd. En het gaat inderdaad om wat de kinderen dienen te zeggen. Op zich heb ik nog wel een redelijk goed contact met mijn ex-schoonfamilie. En het is inderdaad moeilijk voor de kinderen om over te stappen van 'nonkel Bart' naar 'Bart'.
Mijn ex-vrouw heeft een nieuwe partner, dus wat zeggen de neefjes en nichtjes dan tegen hem? Spreken zij hem ook aan met nonkel of niet?

Volgens de familie blijf ik 'nonkel Bart' omdat ik de papa ben van hun neefje en nichtje. Anderen zeggen dat dat er niets mee te maken heeft, dat vanaf de echtscheiding ik gewoon terug 'Bart' ben ipv 'nonkel Bart'.

Graag jullie ervaringen/mening.

Ik zou graag willen weten wat er meestal gebeurt in zo'n situatie? Kwestie van de 'algemene regel' wat te volgen.

Oude Belg

#8 , 27 jan 2013 21:01

Er is geen algemene regel. Alhoewel. Wie "oom" of "nonkel" tegen mij zegt krijgt een lap tegen zijn oren. Ik ben Luc. Dat is bij ons de algemene regel.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Kingfisher

#9 , 29 jan 2013 09:41

Toch wel: OP blijft de papa van de kozijnen.

Mariette

#10 , 29 jan 2013 13:23

Toch wel: OP blijft de papa van de kozijnen.
dat geeft toch geen genetische band met de kinderen van de schoonzus/schoonbroer?
de neefjes en nichtjes hebben een genetische band onderling, via de moeder, niet via de vader in dit geval.

Maar als er DNA materiaal van jou bij de kinderen van de broer en schoonzus van je vrouw wordt gevonden, dan lijkt me dat er serieus s***** aan te knikker is.

eylis

#11 , 29 jan 2013 15:04

alle gekheid op een stokje,
laten we het niet te moeilijk maken. voor de kinderen, neefjes, nichtjes, kozijnen en kozientjes blijft famillie famillie en blijven we de benamingen hanteren die ze van kindsafaan gebruikt hebbenn tis niet omdat de ouders scheiden dat de rest moet meescheiden; al zal dat in de practijk zorgen voor minder contact; Maar evengoed blijft in een verhaal nonkel luc nonkel luc of kozze nen kozze.
Wel fijn van poster dat hij daar vooraf even over nadenkt.

duma

#12 , 29 jan 2013 15:49

Mijn tante en nonkel zijn gescheiden en ookal heb ik geen genetische band met hem en zie ik hem zogoed als nooit meer, is hij nog steeds mijn nonkel.

Dat is gevoel en heeft niets met regeltjes te maken.

lucgescheiden

#13 , 30 jan 2013 03:04

Bij dat gevoel kan ik me aansluiten (als de echte nonkel Luc ;-) )

Juridisch bestaat er geen enkele verplichting tussen nonkels en de kinderen (zelfs niet wanneer het om kinderen van broer of zus gaat)
Wanneer men u aanspreekt als nonkel, is dat dus eerder uit eerbetoon.
Ofwel volgens 'familiaal protocol', ofwel uit respect.

Respect is, mijn inziens, een persoonlijk iets dat je dient te verdienen, elke dag opnieuw.
Een juridische procedure, om een scheiding-akte te bekomen; gaat daar heus niets aan veranderen.
Handige documenten voor Personenrecht

hoop op ...

#14 , 04 feb 2013 20:35

mijn nonkel en tante zijn al meer dan 10 jaar gescheiden ,mijn nonkel is de broer van mijn mama .
als ik mijn nonkel zijn ex-vrouw tegen kom dan zeg ik nog steeds tante .
dat is ze en zal ze ook blijven.

Terug naar “Echtscheiding”