Kostprijs schatter

pebbles
Topic Starter

Kostprijs schatter

#1 , 18 jan 2013 07:56

Hallo,

Heeft er iemand een richtprijs wat de kostprijs van een schatter is?

Rare situatie,intussen definitieve scheiding, eerste keer vereffening/verdeling bij notaris,ik was aanwezig,tegenpartij niet (moest met zijn nieuwe vriendin uit eten)! ,zijn advocate was er wel.Over veel dingen komen we niet overeen,alleen wel over het bedrag dat ik aan hem zou betalen om de woning uit te kopen.Nu stelt zijn advocate de vraag hoe wij dat aan bedrag komen???

Als wij overeenkomen,moet zij zich daar toch niet mee moeien? Of krijgt zij misschien ook een %tje als er officiële schatters aan te pas komen.
Graag dus eens een idicatie van wat een schatter zou kosten,want ik denk dat dit haar bedoeling is,ik heb sterk de indruk dat ze alles,zoals bij de scheiding,zolang mogelijk wil rekken,is natuurlijk "kassa kassa".
Het was bij de eerste samenkomst van de notaris ook zo,op voorhand moesten beide partijen een aantal documenten overmaken,dit via hun advocaat.Documenten mevrouw "ik dus" ,alles in orde,documenten meneer,nihil.Hoe kan die notaris dan een deftig overzicht krijgen.

Veel groetjes,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007

#2 , 18 jan 2013 12:07

laat een prijsofferte maken bij enkele schatters

moonlady

#3 , 18 jan 2013 13:23

op 19/3/2012 werd er overeengekomen door beide partijen door aanraden van notaris en beide advocaten om een schatter het bedrag te laten schatten omdat ik mezelf kandidaat stelde om de woning zelf terug te kopen. dus om te weten wat ik hiervoor dien te betalen werd een schatter aangesteld. we dienden beiden een document te ondertekenen dat het bedrag de schatter zou schatten voor verkoopprijs huis en huurprijs woning bindend zou zijn. We hebben wel 10,5 maand moeten wachten op een definitief eindverslag van die schatter. ondertussen staat het huis dus al maanden leeg dankzij de schatter!!!!!!!

Reclame

pebbles
Topic Starter

#4 , 18 jan 2013 14:10

@ moonlady,dat is het nu juist,wij komen "overeen" over het bedrag,er is geen enkele discussie,en de prijs is gemiddeld vergelijkbaar met de omgeving,niet te hoog,en zeker niet te laag,waarom zouden we dan nog de kosten en vooral de wachttijd op het eindverslag van de schatter moet afwachten.Pff,die advocaten!!! Veel groetjes,

saba

#5 , 18 jan 2013 15:18

@ pebbles : ik ben gescheiden met onderlinge overeenkomst .(2006) Ook een eigendom die ik nog steeds bewoon.
Geen schatter nodig gehad , Notaris heeft zelf iemand aangesteld om het huis te komen schatten . Dat was voor die 1% (denk ik) registratiekosten voor notaris op de volledige som van de geschatte waarde.
De schatter heeft gewoon eens voorbij gereden en dat was het dan.
Mijn ex en ik waren een bedrag overeen gekomen en dat was ook zo gebleven. Ook alimentatie was geen probleem.
Bij het definitief overhandelen van EOT heb ik mijn ex een cheque gegeven en de zaak was gesloten.
ZO gemakkelijk kan het gaan.

Jef 007

#6 , 18 jan 2013 16:10

kan er misschien eventueel desgevallend indien het mogelijk is geantwoord worden op de vraag van TS??
en niet met eigen vragen afkomen of eigen belevenissen!

v950511

#7 , 18 jan 2013 16:35

28/05/2004 : vonnis echtscheiding, notaris wordt aangesteld

28/08/2004 : vergadering kantoor notaris - opening werkzaamheden
26/10/2004 : schatting woning door notaris

15/03/2005 : vergadering kantoor notaris : tegenpartij eist schatting door landmeter
17/08/2005 : schatting echtelijke woning door Gezworen Landmeter-Expert

Ereloon en onkosten : 173,55 €
BTW 21% 36,45 €

Te betalen 210,00 €

Dit overeenkomstig Barema van erelonen van de Koninklijke Vereniging van Land-meters - Experten.

pebbles
Topic Starter

#8 , 18 jan 2013 16:39

@V950511,bedankt voor de prijsindicatie.

Jef 007

#9 , 18 jan 2013 16:43

die prijsindicatie is wel bijna 10 jaar oud

v950511

#10 , 18 jan 2013 16:57

Pebbles heeft een richtprijs en zal wel beseffen dat na 10 jaar hij meer zal moeten betalen. Daarom heb ik de data aangegeven.
Maar het is beter dat je de schatting laat uitvoeren door een beëdigde landmeter, die ook worden aangesteld door de rechtbank.

lucgescheiden

#11 , 18 jan 2013 18:00

Ik liet een schatter komen (op eigen kosten) rekening: 420 euro inclusief btw.
Voorheen was de woning reeds geschat door een schatter die werd voorgesteld door de advocaat van tegenpartij.
Zijn rekening lag een pak hoger.
Dit roept uiteraard vragen op, gezien ook de boedelnotaris op voorstel van deze advocaat, werd aangesteld.
In beide situaties wordt u gevraagd in te gaan op de voorstellen tot aanduiding, en dit zowel door de boedelnotaris als door uw eigen advocaat (toch merkwaardig niet?).
Wanneer het schattingsresultaat uiteindelijk perfect aansluit op wat de advocaat van tegenpartij vooropstelde, en wanneer mag blijken dat zowel schatter, als notaris, als advocaat van tegenpartij in elkaars onmiddellijke omgeving naar klanten vissen, en aldus totaal geen onbekenden voor elkaar zijn, dan roept dit uiteraard vragen op.
Zeker wanneer er dadelijk daarop nog een vastgoed makelaar uit hun buurt; belangstelling komt tonen voor de woning....

Eén van deze vragen kan dan zijn, waarom de voorgestelde schatter een pak meer mag aanrekenen, dan een collega die u zelf aanstelt.

U dient wettelijk uw goedkeuring te geven aan de aanstelling van zowel een specifieke boedelnotaris, als aan een specifieke schatter.
Een woning beoordelen, en aldus een correcte waarde bepalen, doe je niet met eens voorbij te rijden.
En ook al maakt de schatter een gehele studie, toch is deze ten allertijde tegensprekelijk daar dit een subjectief gegeven is en blijft.
Hoe de schatter het argumenteert kan hij enkele duizenden euro afwijken van het schattingsverslag van een collega.

M.a.w.afhankelijk van wat uw specifieke betrachting is (inkopen,laten uitkopen, of gewoon verkopen) kan dit voor u een enorm verschil uitmaken.
Informeer u daarom vooraf en sta op uw rechten, beginnend van voor de aanstelling!
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”