Domicille na wettige scheiding

evillord
Topic Starter

Domicille na wettige scheiding

#1 , 11 jan 2013 14:47

Beste leden,

2 jaar geleden huis gekocht en nu gescheiden... schit happens...

maar nu!

Paar maand geleden scheidings papieren geregeld bij notaris en binnenkort naar de rechtbank om te gaan zeggen dat ik nog wil scheiden.

dus ik ben nu "feitelijk gescheiden" en dus mijn domicille staat nog op het huis waar zij met haar kindjes woont. Als ik het goed begrepen heb is dit geen probleem.

Maar vanaf we wettelijk gescheiden moet mijn domicille daar weg (ik woon daar ook nu niet meer, eerder een principe kwestie dat mijn domicille daar nog staat lees verder...).

We betalen nog elk de helft van het huis + kosten huis (verzekering enz) met een max termijn van 5 jaar etc...(huis is in onverdeeldheid).

nu heb ik een vraag.

Stel ik ga binnen x aantal maand met iemand samen wonen die al een huis heeft en ik zet mijn domicille daar ook.

De dag dat mijn ex zegt nah ik betaal voor dit huis niks meer wat gebeurd er dan?

huis in openbare verkoop?
of ze komen het geld bij mij zoeken en ze zien dat ik gedomicileerd ben bij iemand met een huis en ze slagen dat huis aan?
indien dat laatste hoe kan ik mijn partner beschermen dat er niets van mijn financiele problemen haar kunnen raken zonder te trouwen ;) (ik dacht dat dit wel kon als je trouwt met een huwelijkscontract en scheiding van goederen) maar kan dit ook bij samenwonende?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2013 14:57

U kan maar op een plaats uw domicilie hebben.
U mag in principe daar geen domicilie meer hebben gezien u er niet meer woont. U bent daar niet meer aan te treffen noch hebt u daar uw belangen.

Uw lening samen met uw bijna ex is iets anders dan het eigendom van de woning. Voor de lening zullen jullie vermoedelijk beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn.
Tevens iets anders dan het wonen in een huis ( al of niet eigendom)

Van op het ogenblik dat een scheidingsprocedure opstart kan u beiden via de vrederechter voorlopige maatregelen aanvragen die tijdelijk een aantal zaken regelen.
https://www.google.be/search?q=voorlopi ... =firefox-a" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mensenrecht.be/node/982?page=4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel/huwelijk/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/bela ... 6-1624.art" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.f4j.be/doc/pdf/061101_CLB_en ... rschap.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.startpuntscheiden.be/Vragen- ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.notaris.be/admin/files/asset ... eiding.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

evillord
Topic Starter

#3 , 11 jan 2013 15:47

die documenten ken ik de meeste van maar is niet echt een antwoord op mijn vraag (mss ook wel de verkeerde categorie.)

we zijn beide aansprakelijk voor het gebouw en de hypotheek die er achter zit.

mijn idee is zolang dat we niet wettelijk gescheiden zijn is het ook nog mijn huis en ook er na maar het is meer een prinicipe kwestie die niet echt strookt met de rechtsgang blijkbaar. Ook probeer maar eens een app te huren als alleenstaande met geen finaciele backup op dit moment...

maar dit terzijde.

het gaat me meer hierover.

wat als mijn ex partner stopt met betalen van haar deel van de lening aan de bank en ik woon samen met iemand.

Best met de persoon waar ik bij woon (zie ook gedomicilleerd ben) feitelijk samenwonen met samenlevingscontract en inventaris van de goederen als ik er bij intrek?

Mvg

Reclame

lovly_1

#4 , 11 jan 2013 17:24

Huh, gelijk ik het begrijp dien je voor de aanvraag van de scheiding toch een andere domiciliëring te hebben? of is dat anders met EOT?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jan 2013 18:23

Wat de lening betreft zoals reeds geschreven beide hoofdelijk aansprakelijk dat wil zeggen dat de leningmappij bij ieder van jullie voor het volle bedrag kan komen.
De partij die betaald moet dan de in gebreke zijnde partij zelf voor de rechtbank dagen.

Wat eventueel beslag betreft: leningmaatschappij kan op zowel de inkomsten als de goederen beslag laten leggen. In eerste instantie gaan ze dat doen op de borg nl het huis en laten ze dat verkopen.
Na verkoop worden de bedragen verdeeld. Bij een min waarde kan men alweer diegene die verantwoordelijk is voor de schade voor de rechtbank dagen.

Facturen die dateren van voor jullie samenwonen 'kunnen' als bewijs ingebracht worden maar hou er wel rekening mee dat een deurwaarder daar op het ogenblik van vb een inventarisatie voor beslag totaal geen rekening mee moet houden.
Om dat ongedaan te maken zal u revindicatie voor de beslagrechter moeten vragen.

PS haar kindjes dus niet de uwe??

j.demoor

#6 , 13 jan 2013 09:19

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen....§ 5. Het onderzoek van de reële verblijfplaats van een persoon die zijn hoofdverblijfplaats in een gemeente van het Rijk vestigt of die in België van verblijfplaats verandert wordt uitgevoerd door de lokale overheid binnen acht werkdagen na de in § 1 bedoelde aangifte...Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).
Financiële voordelen/nadelen zijn geen element op basis waarvan deze vaststelling van het effectief verblijf gebeurt.

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).
‘een geldboete van zesentwintig euro’ houdt in dat het een wanbedrijf betreft.

‘We betalen nog elk de helft van het huis + kosten huis (verzekering enz)’

Zodra voornoemde betalingen niet meer volledig gebeuren,kunnen die schuldeisers zich keren tegen elk van u naar hun keuze,indien het hier gaat om hoofdelijke schulden. Indien er een akte van loonoverdracht getekend werd dan kan de schuldeiser hiervan gebruik maken. Hij kan ook steeds gebruik maken van de hypotheek op de woning die u zou verleend hebben.

Om bij boedelvermenging tussen u en uw vriendin daarop uitvoerend beslag te leggen is een vonnis vereist. Gelet op beide vorige mogelijkheden is dit onwaarschijnlijk. Op het huis van uw vriendin kunnen uw schuldeisers geen beslag leggen,ook al woont u bij haar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

evillord
Topic Starter

#7 , 14 jan 2013 09:19

Huh, gelijk ik het begrijp dien je voor de aanvraag van de scheiding toch een andere domiciliëring te hebben? of is dat anders met EOT?
Staat in eot met de notaris dat mijn adres gaat wijzigen naargelang de zaak verder vordert. (ben ik nu ook mee bezig dus da komt inorde. Moest eerst de eventuele finaciele zaken tegen over 'nieuwe' vriendin nakijken zodat zij niet in de problemen komt door mijn heel bijna ex-vrouw :)
PS haar kindjes dus niet de uwe??
1 kindje samen en 2 van haar vorige relatie.
Financiële voordelen/nadelen zijn geen element op basis waarvan deze vaststelling van het effectief verblijf gebeurt.
‘een geldboete van zesentwintig euro’ houdt in dat het een wanbedrijf betreft.
Mijn domicile komt weldra ergens anders te staan.
Wat eventueel beslag betreft: leningmaatschappij kan op zowel de inkomsten als de goederen beslag laten leggen. In eerste instantie gaan ze dat doen op de borg nl het huis en laten ze dat verkopen.
Na verkoop worden de bedragen verdeeld. Bij een min waarde kan men alweer diegene die verantwoordelijk is voor de schade voor de rechtbank dagen.
Dus ze kunnen loonsbeslag doen en het huis verkopen en de inboedel verkopen en dan als ik er nog x duizende euro's moeten betaald worden kan ik dit dat dan voorleggen aan een rechter dat ik altijd alles netjes betaald heb en dan de achterstalige betalingen door haar gebeurd zijn en mij kunnen gerust laten als ik alles kan aantonen?

Hopelijk heb ik iedereen beantwoord.

Toch al bedankt voor de antwoorden.
Groeten

Terug naar “Echtscheiding”