Borderline (ex-schoonmoeder)

Tom_kleine
Topic Starter

Borderline (ex-schoonmoeder)

#1 , 01 jan 2013 18:08

Beste,

Ik ga de situatie zo duidelijk mogelijk proberen te schetsen. 6 maand geleden zijn mijn partner en ik na 6 jaar uit elkaar gegaan.
We hebben 2 zoontjes van 3 en 4 jaar. We waren wettelijk samenwonend en hebben momenteel nog een redelijk goede verstandhouding, zeker wat de
de kinderen betreft. We doen co-ouderschap (week-week) en delen de school/medische kosten. Kindergeld wordt door
2 gedeeld. Let op, hiervan staat nog niets op papier, dit zijn we wel van plan in de nabije toekomst. Zodat alles officieel is.

Nu zij studeert nog via afstandsonderwijs, dus te combineren met gezin/werksituatie. Aangezien ze zich daar op wil concentreren is ze
samen gaan wonen met haar ouders en daar zit het probleem. 5 jaar geleden als zij in verwachting was van ons eerste zoontjes hebben haar
ouders hier slecht op gereageerd, paniekreactie denk je dan, maar haar moeder is nooit gestopt. Al snel werd het stalking en dreigementen via mail/sms.
Dit naar ons, mijn ouders, vrienden en werk. Die periode heeft mijn ex-partner lange tijd geen contact met haar ouders meer gehad. We kregen ook het advies hier niet op te reageren.

Het ziekenhuis heeft toen op basis van 2 brieven die haar moeder had gestuurd naar het ziekenhuis beslist de bevalling en het ziekenhuisverblijf anoniem te houden. Dit hield in dat niemand aan de balie achter haar kon vragen, mochten we geen geboortekaartje aan de deur hangen... dit uit veiligheidsoverwegingen voor haar moeder. En die 6 jaar zijn er veel ups & downs geweest met haar ouders, pogingen tot verzoening en noem maar op. Het was heel stresserend en verstikkend voor onze relatie en mijn ex-schoonmoeder is voor mij ook de grote reden dat we nu niet meer samen zijn. Ik was gewoon op. Ik moet wel vermelden dat haar vader goed opschiet met de jongens nu (maar zij slapen wel apart). Maar nu woont zij dus bij die vrouw onder 1 dak, mijn grootste nachtmerrie en psychologisch onverantwoord lijkt mij. Om een lang verhaal kort te maken. Heb ik ergens een zaak om mijn kinderen daar weg te halen? Uit veiligheid voor de kinderen? Haar moeder heeft hoogstwaarschijnlijk een ernstige vorm van borderline en is ooit opgenomen toen mijn ex nog jong was, maar hier werd weinig over verteld. Ik heb geen weet van enige behandeling bij haar op dit moment. Kan ik mijn ex eisen alleen te gaan wonen? weg van haar zieke moeder? of bewijs van behandeling vragen? Ik heb nog vele emails en smsen. Ook hebben mijn ouders in der tijd naar de politie gestapt voor stalking. Ik kan eventueel ook verklaring van ziekenhuis krijgen. Ik wil absoluut mijn kinderen niet weg bij mijn ex-partner, maar wel bij haar zieke moeder.

Ik heb de situatie proberen kort samen te vatten, maar het is een hele boterham. Even vermelden dat je aan haar emails/smsen merkt dat deze vrouw 'ziek' is.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisje1973

#2 , 02 jan 2013 10:54

Ik denk dat het zeer moeilijk is om te eisen dat je ex vriendin alleen gaat wonen om wille van deze situatie.
Zij heeft hier zelf voor gekozen.
Als voor haar de situatie onhoudbaar word, zal ze waarschijnlijk die keuze wel maken.

Wat betreft je schoonmoeder: zolang zij geen gevaar voor zichzelf of voor anderen is, zal er niet veel gedaan worden.
Als dit wel zo is, kan ze gedwongen opgenomen worden in een psychiatrisch ziekenhuis.
Dit is niet zo simpel om te doen.

Houd wel zeker de emails en sms'en bij.
Als ze je blijft lastig vallen, stap je naar de politie.

En idd, probeer zeker zo vlug als mogelijk een regeling omtrent de kinderen en alles er bij officieel op papier te zetten.
Want bv. stel dat je ex niet thuis is en de kinderen wel als jij ze komt ophalen, en je schoonmoeder wil hun niet meegeven?

Alvast veel sterkte en probeer ondanks alle moeilijkheden het hoofd koel te houden en niet in te gaan op haar provocaties.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”