ik snap er niets meer van

christineke
Topic Starter

ik snap er niets meer van

#1 , 16 aug 2007 13:16

3jaar duurd mijn vechtscheiding al en er komt maar geen eind aan deze miserie. Mijn advocaat heeft er altijd op aangedrongen dat ik met mijn ex tot een dialoog moet komen om het een beetje vooruit te laten gaan.Mijn ex wilt namelijk NIET! scheiden en heeft het mij en mijn dochter al die tijd niet gemakkelijk gemaakt. Nu, zoals bij elk van ons die aan't scheiden is word het op den langen duur financieel een zware dopper en nu eindelijk ook bij mijn ex. Nu hebben wij (mijn ex en ik) beslist om onze 2 huizen onder elkaar te verdelen, hiervoor zijn we samen naar de notaris geweest om tot een overeenkomst te komen. Nu komt het, volgens onze advocten kunnen wij onze huizen niet onder elkaar verdelen zolang de echtscheiding niet is uitgesproken. Volgens de notaris wel want het gaat tenslotte toch om onze eigendommen. Wie heeft er nu gelijk, de advocaten of de notaris????????? Het zit wel zo dat mijn ex in de echtelijke woonst woont en dat we het 2'huis verhuren en die hun huurcontract loopt teneinde van dit jaar. Om het probleem te vermijten dat we zelf moeten afbetalen aan de bank, omdat we niet direct een nieuwe huurder vinden en omdat we beiden niet het geld hebben om de lening van het 2' huis af te betalen zijn we tot deze compromie gekomen. Maar onze advocaten willen daar niets van weten en zeggen dat het nu niet kan omdat we niet gescheiden zijn en de notaris zegd dat het wel kan. Kan iemand mij zeggen hoe het feitelijk ineen zit?!
wanhopig op zoek naar de waarheid

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 aug 2007 13:27

Ik ga ervan uit dat u trouwde onder het wettelijk stelsel(=zonder huwelijkscontract) en dat beide huizen behoren tot het ?gemeenschappelijk vermogen?

?Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament.?(B.W.).

?onze 2 huizen onder elkaar verdelen? is niet ?tijdens het stelsel verkrijgen door schenking, erfenis of testament? en kan dus niet.

Wel kan u het wettelijk stelsel verlaten door ?scheiding van goederen? of door echtscheiding,wat vereffening-verdeling meebrengt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

christineke
Topic Starter

#3 , 19 aug 2007 11:07

sorry! hoor dat ik mij niet specifiker heb uitgedrukt. Ja, wij zijn getrouwd zonder huwelijkscontract en neen de huizen waren niet in ons bezit VOOR! het huwelijk. De echtelijke woonst die hebben we gebouwd vlak na het huwelijk en de tweede woonst die hebben we gekocht nu 5jaar geleden. Ik vind zo niets direct terug op de site die u mij hebt gegeven tenzij dat ik het over het hoofd heb gezien. Maakt mijn uitleg nu een verschil nu in mijn situatie of niet?? We hebben nu is een gemeenschappelijke overeenkomst en het zou doodzonde zijn dat we van deze deal niet kunnen profiteren, erger nog het zou zelfs heel spijtig zijn dat we de huizen moeten verkopen omdat we beide niet kunnen opbrengen om 2 leningen aftetalen. Graag jullie menig!!!

Reclame

j.demoor

#4 , 20 aug 2007 12:14

Onverminderd mijn vorig bericht geldt in het wettelijk stelsel:?Art.1398.Het wettelijk stelsel berust op het bestaan van drie vermogens : het eigen vermogen van elk van beide echtgenoten en het gemeenschappelijk vermogen van beide echtgenoten, zoals die worden omschreven in de hiernavolgende artikelen.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Het Burgerlijk Wetboek verbiedt(vgl. art.1595 B.W.) het ?gemeenschappelijk vermogen? niet te schenken aan derden en evenmin aan het ?eigen vermogen? van een der echtgenoten.Het ?gemeenschappelijk vermogen? kan dus een huis schenken aan het eigen vermogen van een echtgenoot en een ander huis aan het eigen vermogen van de andere echtgenoot.

?Art.109.Het recht wordt op 1 pct vastgesteld voor:1?.de gedeeltelijk of gehele VERDELINGEN van onroerende goederen...Art.131.?1.Voor de SCHENKINGEN Van onroerende goederen wordt over het bruto-aandeel van elk der begiftigden een evenredig recht geheven volgens het tarief in onderstaande tabellen aangeduid...?(Wetboek Registratierechten 30 november 1939.

Zie zelf die tabellen in http://www.fisconet.fgov.be/ en vergelijk de registratierechten inzake schenking met deze inzake verdeling

christineke
Topic Starter

#5 , 07 sep 2007 13:20

graag wil ik nog is reageren op mijn artikel van 16/8. Toch is het ons gelukt geweest om tot een overeenkomst te komen wat ons beide huizen betreft. Verleden week werd alles in een voorontwerp gegoten bij de notaris zodat bij de definitieve echtscheiding elk zijn huis had. Om nog even er op in te gaan, wij hebben namelijk 2 huizen de echtelijke woonst, woont mijn ex en het andere huis is verhuurt tot eind deze maand. Omdat geen van beide geen 2 huishuren (eigen huishuur+ lening van de andere woonst) kan afbetalen hadden we besloten om samen met de notaris tot een overeenkomst te komen en het verlopig op papier te zetten. Ik blij, mijn dochter blij en nu wilt meneer WEER!!! is roet in het eten gooien, hij besliste zomaar samen met zijn advocaat om het huurhuis te verkopen en blijft waar hij nu zit, dit omdat hij zogezegd niet meer in staat is om te verhuizen (hij is aan het hart geoppereerd). Om mij s'nachts op te bellen dat hij mij niets, maar dan ook niets gunt en dat hij mij liever in de goot ziet beladen daarvoor is hij gezond genoeg. Ik ben er het hart van in , wat kan ik hier aan doen???? kan hij dit zomaar beslissen of heeft hij mijn goedkeuring hiervoor nodig, zijn advocaat zegt van niet, omdat dit een medisch geval is. Mijn advocaat zegt dat hij niets kan doen zonder mijn toestemming. Wie zit of zat er in het zelfde schuitje als ik. Graag jullie reactie!!!

Terug naar “Echtscheiding”