Beste,
Ik ben nu een gescheiden man, met 2 kinderen die ik om de week zie in co-ouderschap. Nu heb ik via mijn notaris gehoord dat ik er goed aan doe om een testament op te maken. En wel om de volgende redenen:
- indien ik kom te sterven, dan gaan mijn eigendommen in rechte lijn naar mijn kinderen. Maar het schijnt dat de intresten van mijn kapitaal naar mijn ex gaan, wat ik erg in twijfel stel.
- het best is dat ik iemand als een soort van voogd/adviseur aanstel (zoals mijn broer) zodat mijn kinderen (tot een bepaalde leeftijd, 25 geloof ik) niet zomaar met het geërfde geld kunnen doen wat ze willen.
Vooral bij dat eerste puntje stel ik mij vragen. Weet iemand hier meer van?
Groetjes, Bart
ik zat jaren geleden in een gelijkaardige situatie.
Ik heb toen mijn broer als beheerder aangesteld (via testament bij notaris) zodat mijn ex niet aan mijn bezittingen kon in functie van "voogd" van zijn toen minderjarige kinderen.
Tevens heb ik toen (+/- 15 jaar geleden) gestipuleerd dat de kinderen niet aan hun erfenis konden vooraleer ze de leeftijd van 25 hadden bereikt. Bedoeling was om mijn erfenis in een soort van "fonds" te bewaren.
Dat bleek geen enkel probleem te zijn.
Later heb ik die clausule terug laten verwijderen (kinderen waren oud genoeg + hun vader overleden).
Maar toen kreeg ik wel nog de mogelijkheid om te stipuleren dat mijn woning niet mocht verkocht worden binnen de eerste vijf jaar (langer kon niet) na mijn overlijden - eenvoudigweg omdat de jongste in een moeilijke situatie zat, nu opgelost.