Ten einde raad!

sharky1
Topic Starter

Ten einde raad!

#1 , 04 jun 2012 11:34

Mijn ex hebben co-ouderschap met een week/week regeling. Ondertussen zijn we 5 jaar gescheiden en de eerste jaren waren er geen problemen. Tot eind vorig jaar. Toen heeft hij een nieuwe vriendin leren kennen en kent hij zijn eigen kinderen blijkbaar niet meer. De eerste maanden liet hij ze alleen thuis 's nachts terwijl hij bij zijn vriendin en haar kinderen ging slapen, tot mijn kinderen in opstand kwamen en niet meer alleen wilden thuis zijn. Ondertussen is hij 2 avonden per week thuis, blijkbaar als hij niet bij haar moet slapen omdat ze het dan te druk heeft met haar werk, en de rest van de week slapen ze bij oma en opa. Op zondag doet hij een beleefdheidsbezoekje. Enkele weken geleden was voor de kinderen de maat vol en wilden ze niet meer naar oma en opa en kwamen ze met mij mee naar huis, nadat ze hun vader gebeld hadden. Hij dreigde met vanalles en nog wat en maakte loze beloften naar hen toe. Ze zijn een nacht bij mij gebleven en daags erna terug naar hun vader. Hij heeft hen nu bang gemaakt met vanalles en nog wat. Een klacht heeft hij ook ingediend,dat ik mij niet hou aan de EOT.
Verder moet hij ook de helft doen in alle kosten voor de kinderen gemaakt. Sinds april heeft hij ook dit niet gedaan. Hoe kan ik nu aan mijn geld komen? Wat kan ik doen met het feit dat ze niet meer naar hun vader willen gaan?
enjoy life

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 04 jun 2012 12:01

kan je even laten weten hoe oud de kinderen zijn?
als de vader maar 2 avonden per week met de kinderen doorbrengt tijdens "zijn" omgangstijd, is het inderdaad nogal vreemd een week/weekregeling aan te houden. Als ze naar de grootouders moeten gaan slapen, zijn ze immers niet in hun eigen omgeving, met hun eigen spulletjes, vrienden etc...
Neem contact op met de grootouders én de vader en probeer een afspraak te maken om "voorlopig" de omgangsregeling aan te passen aan zijn beschikbaarheid.
2 dagen per week volstaat niet als "week".
Maar je mag de kinderen niet zomaar zelf onttrekken aan de verblijfsco-ouderschap zonder onderling akkoord.
Dat de kinderen niet naar de vader willen gaan is op zich géén reden om de omgangsregeling zelf te wijzigen.
Als de kinderen ouder zijn dan 16 jaar: kunnen ze zélf ook aan hun vader vertellen dat 2 avonden per week voor hen niet volstaat om een ouder-kindrelatie te onderhouden waar overigens een week/weekomgangsregeling voor opgestart was. 4 dagen per week uit logeren bij grootouders is géén oplossing, dan liever naar de vetrouwde omgeving van mama. Ze kunnen vragen dat de vader méér beschikbaar zal zijn.
voor de achterstallig alimentatie kan je met het vonnis naar de jeugdrechter om betaling te eisen.

sharky1
Topic Starter

#3 , 04 jun 2012 15:11

De kinderen zijn 15 en 16 jaar. Inderdaad, ik mag de kinderen niet zomaar bij mij houden en ik moet me houden aan een EOT; maar als ze je smeken om hen mee te nemen, dan breekt je moederhart wel!
Met mijn ex is het onmogelijk om te praten. Daarbij, hij wilt wel een andere regeling, maar hij weigert dat te betalen voor zijn kinderen. Nu moet hij enkel de helft betalen voor de kosten. Ik had €500 gevraagd voor beide kinderen + de helft in grote kosten(vb, een kot bij hogere studies), maar dat vind hij teveel. Hoe minder hij moet betalen voor zijn kids, hoe liever.
Als ik naar een jeugrechter moet voor mijn geld, ga ik niet veel overhouden na de kosten van een advocaat....
enjoy life

Reclame

eylis

#4 , 05 jun 2012 09:15

dus zoals ik je aanraad:
- gesprek met de vader, grootouders én de kinderen waarin besproken wordt dat ofwel de vader effectief telkens een week met hen doorbrengt bij hém thuis (en niet uit oogeren bij de grootouders) of de regeling aanpassen aan de realiteit.

contacteer toch maar eens een advocaat (eerste gesprek is gratis) , want het niet respecteren van onderhoudsplicht (betalen kosten kinderen) valt - naar ik vermoed - ook onder gezinsverlating en dat is een misdrijf.

Terug naar “Echtscheiding”