koopakte

Robbertje
Topic Starter

koopakte

#1 , 19 jun 2007 08:17

Beste,

Mijn vriendin en ik gaan uiteen, dit terwijl wij aan't bouwen zijn. Nu overweeg ik om zowel lening als bouw over te nemen.

Mijn vraag hieromtrent is : Bij onze gezamelijke koopakte zijn de kosten van de akte van de lening afgegaan. En nu zou ik ik opnieuw 1% op de waarde van de bouw moeten betalen.

Moet mijn ex mij nu haar deel van de aktekosten van de aanvankelijke akte terugbetalen (zijnde 5% van de aankoop van de bouwgrond)? Zij zegt van niet.

bij voorbaat dank voor u antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Robbertje
Topic Starter

#2 , 21 jun 2007 13:31

Ter inlichting :

aanvankelijk bedroegen de aktekosten voor de aankoop de grond 12000. Samen aangegaan dus 6000 euro elke (12000 ging af van de gezamelijk afgesloten lening).

als ik nu de bouw zou overnemen zouden de aktekosten in totaal 18.000 euro bedragen volledig voor mij (1% voor overname van de waarde van het goed in de huidige staat + 10 % van de aankoop van de bouwgrond)

coucoudemalines

#3 , 21 jun 2007 16:11

Uw vraag is niet helemaal duidelijk. Waarom zou u opnieuw 10% aktekosten betalen, en waarom zou uw ex de helft van de aktekosten aan u moeten betalen?

Er zijn een paar dingen die moeten gebeuren:
1) u moet de bank vragen of u de lening alleen mag verder zetten, dit is niet per definitie toegelaten
2) u moet uw ex de waarde van het goed die haar bezit is, betalen (ttz als de waarde 100.000 EUR is met nog een lening van 60.000 EUR, moet u haar 40.000/2 = 20.000 EUR betalen)
3) u moet 1% registratie betalen op de totale waarde van het goed.

Nota: ik ben geen jurist! Uw notaris zal u daar snel, duidelijk en gratis klaarheid over scheppen

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”