Vraag ivm advocaat

yellow0410
Topic Starter

Vraag ivm advocaat

#1 , 13 mar 2012 09:36

Mijn vrouw (ex-vrouw nu) zijn onlangs wettelijk gescheiden.
Zij heeft toen een advocaat geraadpleegd die de EOT heeft opgesteld en die ik maar 1 maal heb gezien, toen ik er de papieren moest gaan ondertekenen.
In de EOT staat duidelijk vermeld dat iedere partij de kosten voor haar/zijn raadsman zelf draagt, ik heb geen advocaat genomen.
Er staat tevens in dat de procedurekosten moeten betaald worden door beide partijen (50/50, lijkt me normaal).

Nu heb ik een brief ontvangen van haar advocaat om de helft van zijn ereloon en kosten te betalen.
Kosten gaan over oa dossierkosten, briefwisseling, kopijen, gerechtskosten en telefoon- en verplaatsingsonkosten.
Zijn ereloon omschrijft hij als studie dossier, besprekingen en consulten met cliënt, redactie en aanpassingen EOT, neerleggen verzoekschrift en administratieve opvolging.

Ben ik nu verplicht om de helft van dit alles te betalen of enkel zijn kosten die hij heeft gemaakt en is het ereloon voor de andere partij?
Spreken hier over een bedrag van ronde de € 1500 in totaal.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 13 mar 2012 09:47

Een eot is een scheiding in onderling overleg; De taak van de advocaat is dus het opmaken van de paperassen én niet het verdedigine van de ene of andere partij.
de advocaat heeft natuurlijk wel jullie gezamelijke EOT opgesteld en er de nodige papieren voor verzameld en het is wel jullie gezamelijk scheiding en verdeling van goederen. Je had samen moeten afspreken of je het EOT samen zelf zou opstellen of door een advocaat zou laten doen.
(iemand moest het wel doen héé)
als je zonder advocaat werkt voor een EOT, stel je dat zelf op en kost dat in totaal iets van een 80 euro (papierwerk + neerleggen op de griffie)
dus ja, de advocaat kan je daar de helft van vragen. De consulten met je ex, daar had je strikt genomen ook bij kunnen/mogen zijn...

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mar 2012 19:11

In het kader van een EOT kan een advocaat perfect optreden voor één partij.

De vraag is dus: was de advocaat de advocaat van uw vrouw, of van u beiden.

Zoals u het vertelt was het de advocaat van uw vrouw, en moet u hem niets betalen.

Reclame

yellow0410
Topic Starter

#4 , 14 mar 2012 09:53

Heb een duidelijke mail in mijn bezit die zij naar haar advocaat heeft gestuurd met de vraag om haar te verdedigen in onze scheidingszaak.

eylis

#5 , 14 mar 2012 10:33

scorpioen,
toch klopt het verhaal niet helemaal: yellow heeft niets ondernomen en al helemaal niet zelf zijn paperassen in orde gebracht voor het EOT.(dat is best wel wat naloop...)
De job van deze afvocaat was dus tweeledig:
- enerzijds de rechten van de vrouw bewaken en vertalen in het EOT
- anderzijds de gezamelijke aanvraag en opvolging van het EOT uit te voeren.

er is dus wel degelijk een dienst verricht tov Yellow (al was hij zich daar blijkbaar niet van bewust) hij heeft niet moeten trondlopen om documenten te verzamelen, niet zijn hoofd moeten breken om een rechtsgeldige EOT op te stellen. Dat is voor hem uitgevoerd.
Vergeet niet dat een EOT een minnelijke overeenkomst is door 2 mensen. Een advocaat in deze moet niet pleiten tegen iets of iemand. Hij zorgt er gewoon voor dat het opgestelde EOT wettelijk klopt en de rechten van beiden respecteert.
Misschien vraagt de advocaat wel een beetje door:
Ik zou een gedetailleerde kostennota opvragen en de optelsom maken van alle handelingen die betrekking hebben op het opstellen van het EOT.

lucgescheiden

#6 , 14 mar 2012 12:56

Stel dat beide partijen een advokaat zouden hebben.
Wie zou dan beslist hebben welke van de twee advokaten het loopwerk zou verrichten?
Welke kosten zouden dan aan yellow toegekomen zijn?

Mij lijkt het dat; deze advokaat zich uitsluitend tot zijn opdrachtgever kan en mag wenden.
En dat mevrouw, zelf, de kosten kan terugvorderen van meneer, zoals die vermeld staan in het EOT.
Handige documenten voor Personenrecht

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mar 2012 14:38

Een advocaat die aangesteld wordt door de vrouw heeft tot taak de belangen van de vrouw te behartigen. Hij zal er voor zorgen dat clausules in de overeenkomst die in het nadeel van de vrouw zijn niet in de overeenkomst staan. Omgekeerd zal hij er voor proberen te zorgen dat clausules die in het nadeel van de man zijn wel in de overeenkomst staan.

Er is dus een groot verschil tussen een advocaat die door beiden samen aangesteld wordt, en een advocaat die door één partij aangesteld wordt.

Terug naar “Echtscheiding”