Wanneer alimentatie aanvragen?

Mini_me
Topic Starter

Wanneer alimentatie aanvragen?

#1 , 13 mar 2012 10:55

Mijn stiefzoon (16) woont bij ons, de andere stiefzoon (18) woont bij zijn mama en beeindigt zijn 6e jaar BSO. 2 vraagjes:
* Hij heeft laten vallen dat hij misschien een 7e jaar wil doen omdat hij nog geen zin heeft om te gaan werken. Interesse in de vakken die ze in het 7e jaar geven is er niet, toch niet hetgeen ze in zijn school aanbieden. Kan zijn vader weigeren dat hij om die reden een 7e jaar doet, oftewel verplichten dat in een school te doen waar er wel iets naar zijn interesse is?
* Stel dat hij toch geen 7e jaar gaat doen, dan studeert hij dus in juni af. In principe kunnen wij dan alimentatie voor de 16-jarige stiefzoon aanvragen. Vanaf wanneer is er daar dan recht op? Moet je dat lang op voorhand aanvragen? Als we zouden wachten, kunnen we dan nog alimentatie krijgen voor de maanden dat we er recht op hebben gehad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 13 mar 2012 10:59

De vader kan dat niet weigeren of hem verplichten. Hij is 18.

Mini_me
Topic Starter

#3 , 13 mar 2012 11:11

De vader kan dat niet weigeren of hem verplichten. Hij is 18.
Begrijp me niet verkeerd, maar als hij hier zou wonen en het zou ons kind zijn, dan zou ik hiervoor geen jaar schoolgeld meer willen betalen. Het ligt natuurlijk wel gevoeliger nu omdat hij niet hier woont. Met de moeder is niet echt contact meer dus k weet ook niet hoe zij hier over denkt. Langs de ene kant heb je gelijk, hij is 18 en doet dus wat hij wil, maar langs de andere kant verwacht hij dat hij dan nog een jaar langer op kosten van zijn moeder en vader kan leven, gewoon omdat hij geen zin heeft om te gaan werken.

Reclame

duma

#4 , 13 mar 2012 11:22

En spijtig genoeg is dat zijn goed recht.

Toch proberen de moeder te contacteren?

Mini_me
Topic Starter

#5 , 13 mar 2012 12:10

Das inderdaad spijtig :) Weet je misschien ook het antwoord op m'n tweede vraag?

duma

#6 , 13 mar 2012 12:59

Nee, sorry.

Ik denk dat je dat pas kan aanvragen van de moment dat de andere zoon effectief stopt met school en je het dan met terugwerkende kracht kan vragen. Maar zeker ben ik daar niet van.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mar 2012 15:14

7de jaar geeft een, dacht ik, ASO diploma.
Zolang iemand studeert zal er door de ouders alimentatie moeten betaald worden.
Ook kindergeld is te ontvangen ..
Is er een vonnis wel dan zal je vanaf het einde van de studies alimentatie kunnen vragen via de rechtbank.

Mini_me
Topic Starter

#8 , 21 jun 2012 16:58

Het 7e jaar geeft een diploma (geen ASO) ipv een getuigschrift dat je op het 6e jaar krijgt. Ik las dat de studie 'normaal' moet verlopen. Maar wat is normaal? Als hij er niet door is, is dat dan al 'niet normaal'? Want meneer veegt een beetje z'n voeten eraan eigenlijk :)

Terug naar “Echtscheiding”