Domicilie veranderen

Zonnetje111
Topic Starter

Domicilie veranderen

#1 , 18 feb 2012 21:51

Dochter heeft onlangs beslist dat ze niet meer terug wil naar haar moeder, ze spreekt er al jaren over, maar nu was het voor haar echt genoeg (er zijn een aantal feiten bij haar moeder gebeurd waardoor mijn dochter volledig is ingestort, als laatste druppel).

Maar... ze is nog maar 9.5. Dus ik zei haar dat ze dit altijd wel kon zeggen/vragen aan haar mama en dat ze welkom is om even langer bij mij te blijven maar dat ik daar niet in kan beslissen.

Dus op de avond van de wissel belt mijn dochter naar haar moeder en legt dit allemaal uit en (tot mijn verbazing) stemt de moeder erin toe dat ze een week langer bleef bij mij, dan zouden ze sowieso 3 weken aaneen bij mij zijn, waarvan nu de krokusvakantie de 2e is.

De moeder heeft intussen gebeld en gevraagd of de dochter één dagje wou afspreken met haar, dit zal ergens volgende week zijn.
Verder blijft mijn dochter er bij dat ze liever bij mij komt wonen officieel en af en toe naar haar mama gaat. Nu is het week om week, maar ze wil dus minder naar haar mama gaan.
De mama ziet dit voorlopig eigenlijk allemaal zitten, maar nu komt mijn bekommernis, dat wanneer mijn dochter hier fulltime woont, ik wel graag haar domicilie bij mij heb, alle officiele brieven lopen dan via mij, op mijn ziekenfondsboekje, kindergeld natuurlijk ook.

Nu is mijn vraag, als dit effectief doorgaat en mijn dochter meer dan 50% bij mij woont, kan ik dan niet sowieso het domicilie veranderen? Aangezien haar hoofdverblijfplaats bij mij is. Want nu vindt de moeder het goed, haar dochter is er minder dus kost haar minder geld. Zodra ik domicilie wil veranderen, gaat er nog een situatie ontstaan vrees ik. Maar als mijn dochter fulltime bij mij woont en om de 14 dagen het weekend bij haar is, vind ik het niet meer als normaal dat dat domicilie verandert.

Dus hoe kan dit veranderd worden? Of moet ik deze verandering via de rechtbank doen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2012 13:17

In principe wel .... maar ik zou nog eventjes wachten tot zeker na deze periode.
Dat met de moeder eens bespreken qua regeling en dan pas over het adres beginnen en het officieel maken.
In principe als het een vonnis is moet het terug in een vonnis staan.
Zorg dan dat je op papier het fiat van de moeder hebt.
Maar eerst praten( haal er desnoods een (familiaal) bemiddelaar erbij.

Zonnetje111
Topic Starter

#3 , 19 feb 2012 13:39

Nee tuurlijk nog even afwachten. Uiteindelijk is het belangrijkste trouwens de regeling als mijn dochter zich zo beter voelt.

Wanneer zij effectief hier blijft en de moeder zogenaamd akkoord gaat, had ik dit zeker graag op papier gezien, maar hier zal het al beginnen knellen en dit zal zich laten aanslepen. Daarom dat ik vroeg of ik sowieso geen recht heb om domicilie te veranderen als zij hoofdzakelijk hier verblijft.

Maar eigenlijk moet ik concluderen dat wanneer ik niks op papier heb, ik best via de rechtbank ga? Want anders leef ik het vonnis niet na, hoewel de moeder mondeling wel akkoord was?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2012 13:40

klopt

gebrokenklomp
Contacteer: Website

#5 , 19 feb 2012 14:13

Bevond mij in een gelijkaardige situatie...moeder moest de zoon op een bepaald moment "niet meer hebben", en hij mocht per direct bij mij komen wonen. Ik woonde toen in buitenland. Je kan je eigen zoon toch moeilijk op straat laten staan, en ten andere wou hij, net zoals zijn twee broers, reeds 4 jaar bij mij komen wonen. Jeugdrechtbank en de moeder hielden dat altijd tegen.

Dus uiteindelijk gooit de moeder de oudste buiten en komt hij bij mij wonen. Van dan af weigert de moeder elke medewerking om het domicilie te wijzigen. Uiteindelijk, op basis van de feitelijke toestand heeft de gemeente hem in Belgie toch uitgeschreven. Nu verwijt tegenpartij mij éénzijdig te hebben gehandeld...

Heb een procedure voor de jeugdrechter opgestart omdat ondertussen twee van de drie zonen permanent bij mij wonen, en ondertussen ook bij mij al gedomicilieerd zijn. Al die tijd (respectievelijk meer dan 2 en meer dan één jaar) heeft de ex geweigerd om ook maar 1 cent alimentatie aan mij te betalen. Anderzijds blijft ze alimentatie vragen voor de jongste zoon die nog bij haar woont. De oorspronkelijke EOT voorzag dat de kinderen bij de moeder zouden gedomicilieerd zijn, en is dus achterhaald, maar is voor ex nog wel een uitvoerbare titel.

Vorigde week was er zitting op de jeugd rechtbank om mijn vraag te behandelen: aanpassen EOT aan werkelijk toestand, en herzien alimentatie regeling.

De jeugdrechter besloot: "de twee oudste zijn gelukkig bij de vader, er zijn geen problemen met het jongste kind bij de moeder" dus hoeft er aan bestaande toestand niks gewijzigd te worden...en wat alimentatie betreft "ik heb er geen zin in, het is mijn job niet, ga ermee naar de vrederechter...".

Voila, zitting gedaan...Bij het binnenkomen zeggen die mannen (rechter, griffier, procureur) zelfs nog geen goedendag, gedurende de ganse zitting heeft de rechter mij zelfs niet aantekenen, ik heb geen woord moeten/mogen zeggen... De moeder en tegenpartij mag uit de nek zitten lullen zoveel ze willen, maar dit herhaalt hij wel in zijn conclusie, maar een weerwoord geven mag niet ...? Ik had een goed voorbereid dossier, ze hebben het zelfs niet bekeken...

Justitite in Belgie is één grote farce !

Ten einde raad heb ik besloten deze blog te beginnen waar ik mijn ervaringen deel. Er is ook een fb-pagina aan verbonden. Ik vermoed dat er veel collega's citroenen-gescheiden-vader-pigeons bestaan, en langs deze wens ik te proberen dit te organiseren.

Tot op mijn blog of fb-pagine.

blog klik op http://gebrokenklomp.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
fb "gebroken klomp" of klik op http://www.facebook.com/profile.php?id=100003468050109" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebroken Klomp.

j.demoor

#6 , 20 feb 2012 09:21

“Art.374.§1...In elk geval bepaalt de rechter de wijze waarop het kind wordt gehuisvest en de plaats waar het in het bevolkingsregister wordt ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf...”(Burgerlijk Wetboek).

Is dit totnogtoe niet gebeurd laat dit dan bij gebreke van overeenstemming doen door de (jeugd)rechter en is het wel gebeurd laat het hem dan in dat geval wijzigen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

gebrokenklomp
Contacteer: Website

#7 , 20 feb 2012 10:29

@ j de moor - bedankt voor uw interessante bijdrages. Uit uw andere bijdrage - en indien ik het goed begrepen heb - is het wat betreft de aanpassing van de alimentatie de vrederechter die hier op basis van art 203 een oplossing kan brengen, en is het correct is dat de jeugdrechter mij hier naar verwijst?

Indien dit correct is, dan stelt zich in mijn geval een andere vraag - namelijk waarom een andere rechter in een andere provincie, een gelijkaardige vraag tot aanpassing van de alimentatie door de ex twee jaar geleden wel heeft aanvaard en mij zonder verpinken veroordeeld heeft. Op basis van een krankzinnige methode door de ex bedacht werd ik veroordeeld tot betalen van meer "gewone" alimentatie (ik post deze methode eerstdaags op mijn blog) en werd ik veroordeeld tot betalen van vermeend achterstallige alimentatie voor de grote en bijzondere kosten. Dit terwijl de berekening van de ex aantoonbaar vol fouten zat, er door mij gemaakte betalingen gewoon "vergeten" waren, en dat terwijl ik met de betaalbewijzen hiervan in de hand stond...in tegenstelling tot het lijvig dossier van de ex, wou men die eenvoudige bewijzen van mij zelfs niet bekijken.

Wat betreft de aanpassing van de omgangsregeling blijft het even afwachten wat de rechter in zijn vonnis op papier zal gezet hebben. Het lijkt alvast niet te zullen zijn wat ik de rechtbank gevraagd had. Om mijn vraag om de bestaande EOT (kinderen gedomicilieerd bij de moeder) aan te passen aan de realiteit (2 van de 3 kinderen reeds resp. meer dan 2 en 1 jaar bij mij gedomicilieerd) was het antwoord van de rechter: "de twee oudste lijken mij gelukkig bij de vader, er zijn mij geen problemen bekend wat betreft de jongste (hij heeft mijn dossier niet gelezen...), dus kan alles gewoon blijven zoals het is...". Indien dit betekent dat hij geen behoefte ziet om de bestaande omgangsregeling in de EOT aan te passen, dan heeft dit blijkbaar als gevolg dat de ex over een uitvoerbare titel blijft beschikken om alimentatie te eisen voor het ene kind die nog bij haar verblijft, terwijl ze omgekeerd niks hoeft bij te dragen voor de twee andere kinderen die bij mij verblijven.

Ik ben dan ook benieuwd of de vrederechter in dit geval een wijziging in de alimentatie zal beslissen of dat hij zal verwijzen naar de verblijfsregeling en ons terug sturen naar de jeugdrechter...? To be continued... (oh ja, ik kwam van bij de vrederechter, maar bij 'gebrek aan medewerking van de ex", bleef geen andere optie dan naar jeugdrechter te stappen...).

Gebroken Klomp.

fb-pagina http://www.facebook.com/profile.php?id=100003468050109" onclick="window.open(this.href);return false;
blog http://gebrokenklomp.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zonnetje111
Topic Starter

#8 , 03 mar 2012 14:02

Het vervolg:
Het praten heeft niets opgeleverd. Eerst wel, tuurlijk ja ja ja ja en dan (zoals altijd) nee ik zet niets op papier met u.
Ze is akkoord dat de dochter bij komt wonen met om de 2 weken een dag naar haar. Maar om dat dan op papier te zetten dat gaat niet, want zij denkt op dat moment natuurlijk ook al verder na over het geld.
Maar hoe onlogisch is het, dat ik volledig insta voor het kind maar dat zij het kindergeld trekt??
Als ik nu naar de rechter ga, zegt die mss wel dat de dochter terug moet, terwijl moeder volledig akkoord is.

Hoe kan ik het nu best verder aanpakken zonder mijn eigen handen te branden maar toch een verandering te bereiken??

Zonnetje111
Topic Starter

#9 , 07 mar 2012 20:58

Niemand?

duma

#10 , 08 mar 2012 09:09

Afwachten tot de regeling zo geruime tijd verloopt en dan naar de rechtbank gaan om het vonnis te laten aanpassen aan de realiteit?

Ik heb hier zo ooit al eens iets gelezen, denk ik.

leeuwke1969

#11 , 08 mar 2012 09:53

Blijkbaar kan dit simpel. Dat heeft de ex van mijn man toch gedaan. Dochter is zo wat aan shoppen. Eerst niet meer bij de mama willen wonen. Na veel rompslomp werd ze toegewezen aan de papa. Domicilie veranderd. Dan beslist ze na een jaar weer naar de mama te gaan en gaat daar dan ook weer wonen. En dan wordt het adres veranderd zonder papa daarvan op de hoogte te stellen. Papa is het te weten gekomen toen hij een brief kreeg van het kinderbijslagfonds met de melding dat hij niet meer instaat voor de opvoeding van de kinderen en zodoende het kindergeld naar de mama gaat. Dochter bleef intussen wel toegewezen aan de papa.

Blijkbaar mag dit zomaar.

Zonnetje111
Topic Starter

#12 , 08 mar 2012 20:42

Ik vrees dat ik het zoals duma zegt moet doen.

Ik geloof dat mensen kunnen domicilie veranderen van kinderen zonder dat daar iets aan kan gedaan worden, maar wedden dat ik hier niet zomaar mee weg kom? Dat risico wil ik ni nemen, dan wordt ze mss helemaal aan haar moeder terug toegewezen en een gezonde situatie is het daar alleszins niet!

murblo

#13 , 10 mar 2012 20:52

Neen . De bevoegde minister deed enkele jaren geleden al een uitspraak over deze materie , ik denk dat je het kan googlen onder inschrijvin niet ontvoogde minderjarigen, het ging erover dat de inschrijving een situationele situatie is , je wordt ingeschreven waar je woont en niet waar een vonnis zegt dat je woont . In geval van co ouderschap volgen de diensten bevolking de vonissen , maar als er geen co ouderschap meer is dan is het de effectieve woonplaats dat bepalend is. Eenmaal je ingeschreven bent krijg je als ouder ook het kindergeld want dat wordt uitbrtaald aan de ouder waar het kind woont en zo moet je geen rechtbank passeren .
De diensten bevolki g sturen een kennisgeving vande adreswijziging naar de expartner maar ze kan en moet geen goedkeuring geven hiervoor . Mvg

Zonnetje111
Topic Starter

#14 , 11 mar 2012 10:43

Maar ja, jij zegt 'eens er geen co-ouderschap meer is'. Maar wie bewijst dat. Als het erop aankomt, zal de mama wel zeggen dat ze hier niet mee akkoord was en ben ik dan niet gewoon in overtreding met het vonnis?

eylis

#15 , 11 mar 2012 12:15

aarghhh ....er is ALTIJD CO-ouderschap, als we op dit juridisch forum blijven begrippen verwisselen is dat voor nieuwe bezoekers HEEL verwarrend...

Allé...dan maar nog eens proberen:
- co-ouderschap hebben beide ouders samen standaard volgens de wet van 1995: dat is de ouderlijke autoriteit en opvoeding
- VERBLIJFSco-ouderschap gaat over 50/50 verblijfsregeling en wordt bij voorkeur toegestaan als één vd ouders het vraagt (cfr wet 2006)

enne wat de post van zonnetje betreft: als ouders samen afspreken dat er voor een bepaalde periode (in ondering) akkoord afgeweken wordt van een vonnis of EOT wat de VERBLIJFSREGELING betreft (in het belang van het kind): dean zetten ze dat samen op papier dat ze dit samen afspreken voor die periode. Met alle consequenties van dien (doorstorten kindergeld, meer bijdragen in dagelijkse kosten etc...) Je moet daarom nog niet de domiciliering wijzigen omdat je met die pubers wel meer van die verhuisfratsen kan meemaken. (heen en weer...) en bovendien ze maken er handig gebruik van om pap en mams tegen elkaar uit te spelen en de (v)echtscheiding nog eens goed te doen opflakkeren.
Wat heel belangrijk is: is dat de ene ouders niet meegaat in de druk die het kind begint uit te oefenen: ik word niet goed behandeld, de nieuwe partner dit en dat etc...
Als het puberend kind merkt dat de ouders met de neuzen in dezelfde richting staan en dit soort gesprekken met het kind SAMEN voeren (ok, zeg nu maar eens wat het probleem is...) zal het gemanipuleer al véél verminderen.

Als ik even uit de realiteit mag vertellen: bij ons hebben de kinderen 2 jaar bij mij gewoond (met intensieve omgangsregeling ad-hoc bij de papa) en nu wonen ze bij de papa in de stad omdat dat makkelijker is voor hun studies. (met inrtensieve omgangsregeling bij mij) Ook weer elk jaar evalueerbaar in functie van studies ed...
Domicilering wijzigen we niet, want elke situatie is omkeerbaar. De kinderen hebben leterlijk "twee hizen" waar ze thuis zijn. En die domicilering heeft (in onze filosofie) de betekenis van: welke ouder neemt de administratieve rompslomp mbt de kidneren waar.
Het is ons probleem niet dat de wetgeving geen sluitend systeem heeft wat de domicilering betreft van "twee)-huizen-kinderen". Wij en onze kinderen hebben er geen probleem mee: we hebben er zelf een oplossing voor gezocht.
En de maanden dat ze bij de papa zijn en niet bij mij? Is héél relatief, soms springt er éné op woensdag binnen een aantal dagen omdat ie een project in de buurt heeft. Of komen ze een hélé vakantie omdat de papa naar het buitenland vertrekt.
Zijn we dan in volgens de letter van de wet in fout? Neen, want het leven, studeren, en wonen gebeurt zowel in de ene woning als de andere. en soms wat meer hier, en dan weer daar.

Maar om zonnetje nog eens een tip te geven:
zet elke "tussentijdse" afspraak op mail met daaronder de volgende zin:
graag ontving ik van jou ook je antwoord per mail op onze mondelinge afspraken om elke vergissing of misverstand omtrent deze afspraken te vermijden. Zodat onze goede verstandhouding en co-ouderschap niet behinderd wordt.

Terug naar “Echtscheiding”