kan een vader ineens het kindergeld eisen?

roderidder
Contacteer: Website

Re: kan een vader ineens het kindergeld eisen?

#16 , 02 feb 2012 12:39

Wat hebben jullie nu tegen een bestendige opdracht bij de bank om 1/2 van het bedrag als geld "dat-niet-bestemd-is-voor-wellness-bongo-bonnen" maar wel voor onze kinderen over te schrijven aan de andere ouder?
Het lijkt wel dat jullie willen zeggen "Geld voor mijn kind is iets waar de andere ouder niet mee te moeien heeft".

Als de juridische uitspraak is dat beide ouders gezag hebben dan moet je daar toch niet moeilijk over doen, ... wel?
Bij deze nogmaals als er een juridische uitspraak is die bepaald dat beide ouders ouderlijk gezag hebben betekend dit dat BEIDE ouders beslissen wat er met geld voor de kinderen gebeurd.

RR

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Konijntje32

#17 , 04 feb 2012 09:02

Wel RR, dat vind ik ook. Alleen de moeder duidelijk niet (bij mijn geval dan). Haar redenering is: alle geld die ik kan rapen, is meegenomen. Ze heeft me tien jaar aan een stuk gepluimd, zonder dat het opviel (een kunst me dunkt) en wil dat nu blijven doen, zij het onrechtstreeks via de kids.

Gelukkig staat in onze akte dat de toewijzing van het kindergeld moet herzien worden van zodra één kind naar het middelbaar gaat. Dus nog een drietal jaar geduld...

Grtzz

lucgescheiden

#18 , 04 feb 2012 12:05

U zou de vraag ook anders kunnen stellen;
Wat is het verschil tussen een vonnis waarvan u de inhoud onderling overeenkwam, en een vonnis waarvan u de inhoud liet vastleggen door een rechter?

Mijn inziens; biedt een EOT louter het voordeel dat partijen de alimentatie naar de specifieke omstandigheden in gemeen overleg kunnen overeenkomen.
In het geval van een EOT worden de afspraken achteraf getoetst aan de wetgeving, waar
in een opgelegd vonnis de afspraken worden bepaald door de rechtbank, die zich
bij haar beoordeling: dient te houden met dezelfde wetgeving.
Vervolgens worden beide vonnissen op éénzelfde wijze afgehandeld.

Indien zo, dan dient uw vraag te luiden: mag je een vonnis zomaar laten aanpassen/veranderen?
Het antwoord op die vraag kan u op dit forum, in talrijke topics, beantwoordt zien.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

basil
Topic Starter

#19 , 06 feb 2012 10:37

Indien zo, dan dient uw vraag te luiden: mag je een vonnis zomaar laten aanpassen/veranderen?
Het antwoord op die vraag kan u op dit forum, in talrijke topics, beantwoordt zien.

kan je me een paar links geven Lucgescheiden?
Het forum bestaat uit zoveel topics dat het voor mij bijna onbegonnen werk is om nu juist "dat" topic te vinden waar je het over hebt.

@ RR: het gaat hier niet om om moeilijk te doen of gelijk wat hoor. Er zou geen enkel probleem zijn om elk de helft van het kindergeld te krijgen ware het niet dat er een duidelijke afspraak was hieromtrent én dat deze vastligt in de EOT. (en dan nu ineens die "eis".....)

lucgescheiden

#20 , 06 feb 2012 11:03

De vraag of je een vonnis zomaar mag aanpassen/veranderen?

In het merendeel van de topics, worden vonnissen aangekaart, waartegen posters willen reageren.
In het merendeel van de reacties, wordt aangegeven wat en hoe dit te doen.

Waar dit forum misschien een tekort aan zoekmogelijkheden biedt om juist dat topic terug te vinden,
geeft dit wel de nodige antwoorden op uw vraag:
Een vonnis kan je niet zomaar laten aanpassen, daar dien je de nodige gerechtsprocedures voor te doorlopen,
waarbij voor elke topic de wetsbepalingen dienen gevolgd te worden. b.v. het leveren van bewijskracht.

Waarbij het volgens mij niet uitmaakt of; een vonnis bepalingen bevat die door u beiden samen werden opgesteld, of
door een rechter werden opgelegd.
Handige documenten voor Personenrecht

roderidder

#21 , 06 feb 2012 12:29

Hier kan je meer info terugvinden mbt wie het kindergeld ontvangt
http://www.juridischforum.be/forum/view ... =27&t=2946" onclick="window.open(this.href);return false;

Het beheer van geld van de minderjarige komt toe aan wie ouderlijk gezag heeft.

RR

basil
Topic Starter

#22 , 08 feb 2012 11:53

Hier kan je meer info terugvinden mbt wie het kindergeld ontvangt
http://www.juridischforum.be/forum/view ... =27&t=2946" onclick="window.open(this.href);return false;

Het beheer van geld van de minderjarige komt toe aan wie ouderlijk gezag heeft.

RR

Thanks RR. Ik heb de topic helemaal gelezen en is me echt wel duidelijk. (ik ben akkoord met jouw voorlaatste post ook...).

Bij mij gaat het er echter gewoon om om te weten of de inhoud en akkoord van de EOT zomaar kan gewijzigd worden want daarin werd met onderlinge overeenkomst vastgelegd dat het kindergeld naar de moeder zou gaan (wat ook gebeurde....) Dus eerst akkoord en vastgelegd en nu ineens niet meer... :roll:

Verandering situaties?bewijskracht (van wat?).... ik weet het dus nog altijd niet.....

roderidder

#23 , 08 feb 2012 13:12

Nee een EOT is erg moeilijk te wijzigen. Zelf zie ik zijn kansen op haast nihil dat hij nog maar 1 euro op zijn rekening zal krijgen van het kindergeld.

Het gebeurd dat ouders afwijken van de verblijfsregeling: vb. ouders komen een verouderde regeling overeen: Om het weekend de 10 jarige naar papa + 1/2 van de schoolvakanties + onderhoudsgeld voor mama. Maar na 2 jaar is de praktijk juist andersom en de situatie blijft zo 2 jaar duren. Plots trekt papa naar de jeugdrechter en eist dat de feitelijke toestand in een vonnis wordt uitgesproken (dus onderhoudsgeld voor hem). In een dergelijke situatie maakt papa kans.

Kindergeld zal een bevoegdheid worden van de Vlaamse Gemeenschap. Hoe die de uitbetalingen regelen is mij niet bekend.

Mijn advies: conflict tussen de ouders is slecht voor je kinderen. Als je dit wil... dan moet je doen alsof het beheer van het kindergeld voor Uzelf is en zijn ouderlijk gezag zoveel als mogelijk ondermijnen. Als je dit niet wil maar streeft naar goede dingen voor je kind dan hou je rekening dat kinderen die goede contacten hebben met beide ouders het (veel) beter doen.

RR

Kingfisher

#24 , 20 feb 2012 17:53

Bij ons komt het kindergeld op rekening van het zoontje, het zal een mooie spaarpot zijn voor als hij 18 is, we zijn hem nu al aan het verduidelijken dat het dient om te helpen een huis te kopen.

roderidder

#25 , 20 feb 2012 19:01

het zal een mooie spaarpot zijn voor als hij 18 is.
Het zal niet de eerste keer zijn dat het een potje ruzie werd nog voor de 18é verjaardag van zoon/dochterlief verder kan men zich al eens vergisen wat 18-jarige willen
Een snelle BMW om op stap te kunnen gaan is dan geen uitzondering.

Daarmee niet gezegd hebbende dat het geen kans op slagen heeft

RR

Terug naar “Echtscheiding”