Onderhoudsgeld Budgetbeheer Verhuis

Een Limburgse vader
Topic Starter

Onderhoudsgeld Budgetbeheer Verhuis

#1 , 25 jan 2012 09:47

Mijn ex heeft al een jaar het onderhoudsgeld niet betaald. Eind november krijgt mijn advocaat een schrijven van het OCMW van de gemeente X. Mijn ex is bij hun in budgetbeheer en zij vragen hoever zij achter staat met de betaling van het onderhoudsgeld.

Begin december stort zij zelf dan het bedrag van 1 maand op mijn rekening. Tot nu toe is er deze maand, januari dus, nog niets gestort. Ondertussen heb ik via via vernomen dat zij in december verhuist is naar de gemeente Y. Ik vroeg haar dit weekend hoe het nu zat. Was zij nog in budgetbeheer bij het OCMW van de gemeente X en dat er deze maand nog niets gestort was. Zij beweerde dat ze wel een storting gedaan had. Dit klopte niet want ik was speciaal bij de bank navraag gaan doen. Ook over het in budgetbeheer zijn bij het OCMW van de gemeente X en het verhuis bleef zij vaag.

Ik had graag duidelijkheid gehad. Kan ik het OCMW van de gemeente X bellen om te vragen of mijn ex nog bij hun in budgetbeheer is? Dragen zij dit dossier over naar het OCMW van de gemeente Y of vervalt het bij een verhuis?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2012 10:38

OCMW is alleen verantwoordelijk voor bewoners eigen gemeente.
Uiteraard kan je bellen.

Vandebos

#3 , 25 jan 2012 11:15

Budgetbeheer bij een ocmw is zuiver vrijwillig, men kan er uit stappen wanneer men wenst. Ik dacht dat er een overheidsdienst was opgericht bij wie u zich kon melden bij achterstand van de alimentatiebetalingen door de ex-partner?

Reclame

Franciscus

#4 , 25 jan 2012 11:20

Davo.
http://www.davo.belgium.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Een Limburgse vader
Topic Starter

#5 , 25 jan 2012 18:04

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb vandaag nog gebeld met het betreffende OCMW. Om deontologische redenen wensten zij niet te spreken over hun client met derden.

Ik weet van DAVO. Daar wil ik echter mee wachten. Ik zou eerst met haar een redelijke afspraak willen maken. Het gaat trouwens om een laag bedrag nl. 50 Euro. Het gaat mij niet om het geld maar om het princiepe. Ik zou haar willen voorstellen maandelijks bovenop de 50 Euro nog 25 Euro te storten totdat zij haar achterstand heeft ingehaald. Met DAVO kan er in het slechtste geval sprake zijn van loonbeslag e.a. Zoiets komt de algemene sfeer niet ten goede.

Artis

#6 , 25 jan 2012 21:04

OCMW X kan niet veel meer doen natuurlijk. OCMW Y kan idd ook een BBH opstarten, maar elk OCMW heeft zo zijn eigen regels (bvb werkdruk, wachtlijst, motivatie cliënt, enz.).
Als ze haar afspraken niet nakomt, kan je altijd meer druk zetten natuurlijk (Davo, advocaat, ingebrekestelling, ...) zodat ze haast verplicht wordt om bij het OCMW aan te kloppen. Maar wss heeft ze nog wel meer financiële schulden...
Volg het alvast kort op!

Een Limburgse vader
Topic Starter

#7 , 27 jan 2012 14:16

@Artis: ik zou de druk kunnen opvoeren. Maar zoiets verzuurt de onprettige sfeer die er nu al is nog meer. Alleen al dat ik informeerde naar het onderhoudsgeld was voor haar genoeg om mij als een slechte vader te bestempelen. Ik wacht nog even af. Er zijn nu pogingen om via een bemiddelaar samen aan tafel te gaan zitten.

Verder vraag ik mij af of zij adreswijzigingen moet doorgeven. Volgens het vonnis heeft zij omgangsrecht onder het toezicht van haar ouders. Momenteel heb ik dus totaal geen idee waar zij verblijft en hoe ik haar bijv. per post zou kunnen bereiken.

Franciscus

#8 , 27 jan 2012 17:20

Staat in het vonnis dat adreswijziging moet worden doorgegeven?
Waar verblijven haar ouders?

Een Limburgse vader
Topic Starter

#9 , 27 jan 2012 20:20

Neen, in het vonnis is daar niets van vermeld.

Haar ouders wonen in mijn gemeente Z. Zij woonde tot twee à drie maanden geleden in de gemeente X (120km van hier). En nu woont zij in gemeente Y (85km van hier).

Terug naar “Echtscheiding”