alimentatie: met of zonder advocaat

alainsch
Topic Starter

alimentatie: met of zonder advocaat

#1 , 28 dec 2011 11:34

Mijn partner en haar ex-man zijn al jaren gescheiden. Ze hebben samen 1 kind die nu bijna 12 is en bij ons woont. Haar ex-man betaalt alimentatie.

Mijn partner zou nu een verhogen willen (gezien de leeftijd + gaat naar het middelbaar volgend jaar) en probeerde dat te regelen met haar ex. Hij gaat niet akkoord.

Volgende stap is volgens mij nu bij de vrederechter langs gaan. Is dat doenbaar zonder advocaat? Kwestie van de verhoging niet voor enkele maanden al kwijt te zijn aan de advocaatskosten...

Thx

Alain

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 28 dec 2011 11:43

alimentatie: daar gaat een vrederechter niet over.
Is een kwestie voor de jeugdrechtbank.

alainsch
Topic Starter

#3 , 28 dec 2011 12:40

alimentatie: daar gaat een vrederechter niet over.
Da's blijkbaar niet altijd zo: er zijn in het verleden al aanpassingen gedaan aan de bedrag van de alimentatie en dat was voor de vrederechter. Ook ik heb een kind waarvoor ik alimentatie moest betalen en alle aanpassingen daarvoor gebeurde telkens door de vrederechter.

Het is me onduidelijk in welk geval het naar de jeugdrechter moet en ik welk geval het voor de vrederechter kan.

Alain

Reclame

eylis

#4 , 28 dec 2011 15:12

-Als de bestaande alimentatieregeling (in het kader van een echtscheiding) door de jeugdrechtbank gevonnist is, moet de zaak daar weer aanhanging gemaakt worden.
- als de alimentatieregeling een onderlinge afspraak is : moet ze nu voor het eerst door de jeugdrechtbank vastgelegd worden

het verleden: bedoel je aanpassingen die voor 2009 gebeurd zijn? Toen was de wetgeving ook een beetje anders.

alainsch
Topic Starter

#5 , 28 dec 2011 19:11

Eylis,

Het gaat om een EOT, waarbij de alimentatie afgesproken is in de akte van de notaris. Daar is op vraag van de vader een aanpassing geweest eind 2007 en da's gedaan voor de vrederechter. Vandaar dat ik dacht dat het een zaak voor de vrederechter was.

Klopt mijn redenering dat dit zelf te doen is en een advocaat niet nodig is?

eylis

#6 , 29 dec 2011 09:09

wel ik hoor daar soms nog van: EOT's die via een notaris naar de vrederechter gaan. Maar de correcte procedure is nu via de jeugdrechtbank: en daar kan je ook ZONDER advocaat het EOT of wijzigingen daarin laten bekrachtigen (als je het samen eens bent tenminste).
Zelgs de notaris had je niet eens nodig.... nog goedkoper :-)

Iemand die weet hoe het komt dat EOT's vroeger soms via de vrederechter bekrachtigd werden?
Informeer zelf oo, al eens bij de griffie van het vredegerecht of je je EOT moet laten wijzigen bij hen of dat je nu naar de jeugdrechtbank moet.
Ze kunnen je dat daar wel vertellen.

j.demoor

#7 , 30 dec 2011 10:35

“Art.591.Ongeacht het bedrag van de vordering neemt de vrederechter kennis:...7°.Van alle geschillen betreffende uitkeringen tot onderhoud met uitsluiting evenwel van...Art.1320.De vorderingen tot...verhoging...van de uitkering tot levensonderhoud kunnen worden ingesteld bij een verzoekschrift, dat de eiser persoonlijk of door zijn advocaat aan de rechter moet aanbieden.”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

Ga naar de griffie van het vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roderidder
Contacteer: Website

#8 , 30 dec 2011 14:03

eigenlijk kan je kiezen tussen de vrederechter en de jeugdrechter

Als het enkel om het onderhoudsgeld voor het kind gaat is het enkel de vrederechter die hier bevoegd is en niet de jeugdrechter
Maar als je ook de verblijfsregeling wil aangepast zien dan is de jeugdrechter bevoegd

Nu kan je vb. 1 uur meer vragen zodat zoon/dochterlief 1 uur langer bij U verblijft (omdat het beter uitkomt voor zoonlief dat ... bla bla bla) zodat de kleine niet om 6 uur naar de papa moet maar pas om 7 uur. zoiets in die aard.

Nu op de vraag of dit beter met of je dit beter zonder advocaat kan doen?
In mijn vorig leven had ik een goede kennisen kring. Een advocaat vroeg dat ook eens aan de plaatselijke vrederechter en die antwoorde dat hij dat zelf ook eens afgevraagd had en had het een tijd daarvoor eens nagekeken. "Bij mij kan je beter zonder advocaat komen zei de vrederechter tegen de advocaat" en als je dat hoort dan weet je dat dit een goede vrederechter is. Wij kunnen vanhieruit niet zien of de vrederechter bij U een goede vrederechter is.

Nu inhoudelijk. Toen je de EOT opmaakte wist je dat de kinderen ouder worden met de jaren. Je hebt toen een overeenkomst gemaakt en nu kom je af ik wil de overeenkomst vernietigen en wil een andere overeenkomst. Eigenlijk heeft dat iets weg van ik ga met die overeenkomst niet akkoord omdat zoonlief nu 11 jaar is dan moet je ook beseffen dat je dan terug de overeenkomst opnieuw moet gaan onderhandelen maar dan wel met de wetenschap dat je nog met die man getrouwd bent...

Kortom wat je vraagt is gewoon niet fair en in dat opzicht kan je best een advocaat nemen die zal U wel bijstaan en beginnen te procederen

Dus het slechste wat U kan doen is een advocaat nemen en via de jeugdrechtbank gaan. Je weet wanneer de procedures beginnen maar je weet niet wanneer ze eindigen en hoeveel het er in totaal zullen zijn. Want zo een uur afnemen lijkt niet veel maar meer dan eens komt het voor dat men dit niet pikt en wordt als een vijandsdaad aanzien en beleefd.

RR

alainsch
Topic Starter

#9 , 03 jan 2012 06:38

Als het enkel om het onderhoudsgeld voor het kind gaat is het enkel de vrederechter die hier bevoegd is en niet de jeugdrechter. Maar als je ook de verblijfsregeling wil aangepast zien dan is de jeugdrechter bevoegd
Zo dacht ik ook dat het was. Bedankt voor de bevestiging.
Nu inhoudelijk. Toen je de EOT opmaakte wist je dat de kinderen ouder worden met de jaren. Je hebt toen een overeenkomst gemaakt en nu kom je af ik wil de overeenkomst vernietigen en wil een andere overeenkomst. Eigenlijk heeft dat iets weg van ik ga met die overeenkomst niet akkoord omdat zoonlief nu 11 jaar is dan moet je ook beseffen dat je dan terug de overeenkomst opnieuw moet gaan onderhandelen maar dan wel met de wetenschap dat je nog met die man getrouwd bent...

Kortom wat je vraagt is gewoon niet fair en in dat opzicht kan je best een advocaat nemen die zal U wel bijstaan en beginnen te procederen
Oeps, da's misschien toch wel iets te kort door de bocht. In de EOT van mijn partner ('t gaat dus niet om mijn kind) staat letterlijk dat het afgesproken bedrag aan alimentatie vast is (op indexatie na) tot aan zijn 12 jaar en daarna zal herbekeken worden. De ex-man weigert dat nu en iedere poging om dat in der minne te regelen mislukt. De procedure zou dus enkel zijn om te bekomen wat afgesproken was, niet om op de EOT terug te komen. Men had bij de opstelling van de EOT al een vaste verhoging kunnen afspreken vanaf zijn 12 jaar, maar dat zou dan ook 10 jaar op voorhand geweest zijn...

Thx

Alain

Zhuzhu

#10 , 07 jan 2012 21:20

Is een indexering van alimentatie kind altijd vanzelfsprekend of hangt dat af van wat er in het vonnis staat?
Als ik het goed begrijp, kan je via het vredegerecht aanspraak maken voor eventuele verhoging van alimentatie en hoe dan de achterstallige indexering van afgelopen 4 jaar bekomen??

roderidder
Contacteer: Website

#11 , 08 jan 2012 19:20

@Zhuzhu,
Als U 4 jaar geleden een nieuwe mooie wagen gekocht had voor 18000 euro en de autohandelaar belt morgen bij U aan en eist 2000 euro extra van U omdat diezelfde wagen nu 20000 euro kost. Wat zou je van zo een autohandelaar vinden? Het vonnis telt als er niets over index instaat dan is dat duidelijk.

Vaak gaan regelingen over onderhoudsgeld en de verblijfsregeling kinderen hand in hand samen. Misschien eens openstaan om dat ook te bepreken?
Natuurlijk als de andere ouder geen verandering wil dan zijn onderlinge oplossingen voor het probleem niet evident om te bereiken zoniet onmogelijk.
Als je het onderste uit de kan wil kan je je geld uitgeven aan een advocaat... wat dit teweeg kan brengen? Who knows? Maar U kent het principe van de vlieger van Jommeke, de straalvogel. Die kon vliegen omdat actie = reactie.

RR

Zhuzhu

#12 , 09 jan 2012 20:30

Beste RR,

Ik vind niet dat je alimentatie, voorzien voor het levensonderhoud van een kind, kan vergelijken met een luxe uitgave als een wagen. Maar ik snap je principe wel.
Ik vraag het alleen maar omdat ik het al in voorgaande berichten las en ik zelf niet op de hoogte was over een indexering (ex waarschijnlijk ook niet daar die indexering nooit betaald werd). Ik zal me verder informeren via het vredegerecht, liefst zonder advocaat omdat ik deze situatie geen messen zal trekken maar enkel kan bekomen waar ik recht op heb!!
Ook vind ik het relevant dat een verhoging wel eens bekeken mag worden, eerste vonnis was kind 1 jaar, nu bijna 5 jaar... de noden in levensonderhoud stijgen naar mijn inziens toch wel.
Iedere situatie is overigens anders en in mijn situatie is wel zo goed als alles bespreekbaar met de tegenpartij.

alainsch
Topic Starter

#13 , 10 jan 2012 07:50

Als U 4 jaar geleden een nieuwe mooie wagen gekocht had voor 18000 euro en de autohandelaar belt morgen bij U aan en eist 2000 euro extra van U omdat diezelfde wagen nu 20000 euro kost. Wat zou je van zo een autohandelaar vinden? Het vonnis telt als er niets over index instaat dan is dat duidelijk.
RR, ik vind uw vergelijking nogal krom getrokken :-)

Maar om toch effe in die richting verder te gaan, het gaat hier niet om de aankoop van het "goed", maar de onderhoud ervan (vandaar de term onderhoudsgeld zeker ?). En ja, het onderhoud van mijn wagen kost vandaag meer dan wat ik 4 jaar geleden betaalde. En neen, ik kan nu niet naar mijn garagist gaan en zeggen "ja maar, 4 jaar geleden betaalde ik nog X en op uw factuur staat er niks van indexering, waarom zou ik dan nu Y betalen?". Omdat alle prijzen stijgen zeker...

Uw vergelijking gaat meer op voor de gynaecoloog. Mocht die me na al die jaren nu nog een extra factuur sturen omdat een geboorte nu duurder is, dat zou idd zeer vreemd zijn...

Maar we wijken af veronderstel ik :-)

eylis

#14 , 10 jan 2012 08:46

maar je kan misschien wel uitgaan van de jaarlijkse indexering van de toelage:
een indexering van een toelage zoals kinderalimentatie is nogal evident is en moet niet persé in het vonnis vermeld staan; dacht ik .
ik vermoed dat je je kan baseren op het redelijkheidsprincipe als het initieel bedrag natuurlijk niet torenhoog is, dat zo'n toelage mee evolueert met de index...

Terug naar “Echtscheiding”