Wat met alimentatie als vader kind sterft?

Mieke70
Topic Starter

Wat met alimentatie als vader kind sterft?

#1 , 04 dec 2011 22:43

Een vraagje: gescheiden ouders, vader betaalt alimentatie voor minderjarig kind, vader komt te sterven... wat dan met de alimentatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 04 dec 2011 22:54

Weg alimentatie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mieke70
Topic Starter

#3 , 04 dec 2011 22:58

Voorziet de wet daar dan geen vorm van "vervangingsalimentie" of "weduwealimentatie" (of weet niet hoe ik zoiets kan noemen) voor? Of hoe zit het dan met de erfenis van kind? (het gaat in dit geval om een kind van +/- 6j)

Reclame

roharro

#4 , 04 dec 2011 23:04

Het kind erft van zijn vader. Een scheiding verandert daar niets aan.
Ik weet niet of er een tegemoetkoming is voor een alleenstaande met een kind.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mieke70
Topic Starter

#5 , 04 dec 2011 23:18

Het gaat niet om een alleenstaande. Vader van het kind is een jaar geleden gestorven, de moeder leefde toen al gescheiden van de vader en is nu hertrouwd.
Okee, het kind erft, lijkt me ook logisch dat een scheiding daar niks aan verandert, maar hoe zit dat in de praktijk? Kan het kind op zijn 18e hier pas over beschikken? Wat als vader een huis had en het kind enige erfgenaam is? Uiteraard kan het kind er zelf niet gaan wonen, heeft de moeder van het kind (waarvan vader gescheiden was) dan het recht om de woning te verhuren en hier financiëel de vruchten van te plukken?
Iemand ook een idee of al dan niet een tegemoetkoming voor de alimentatie is?
Geen alledaagse situatie, maar vraag me wel af hoe dat wettelijk is geregeld.

reintje

#6 , 04 dec 2011 23:40

Hallo, ik weet jammer genoeg uit ervaring, dat het kindergeld dan serieus omhoog gaat. In mijn geval tot bijna 400 euro. Ik heb hier niets voor moeten aanvragen en dit ging in vanaf de maand volgend op het overlijden. Ik hoop dat dat helpt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 dec 2011 23:50

En van waar zou die vervangalimentatie dan moeten komen.
Alimentatie is een overeenkomst (wel bij vonnis bekrachtigd) tussen partijen.
Waarom zou de gemeenschap lees staat dat moeten opvangen.
Er is idd een verhoogde kinderbijslag (weduwen en wezen regelingen).

Mieke70
Topic Starter

#8 , 04 dec 2011 23:59

Het was toch gewoon een vraag hè, of/of? ik gaf zelf ook al aan dat ik het niet wist, je moet daarom m'n neus niet afbijten :shock: Het lijkt me wel logisch dat er toch "iets" wordt voorzien, dus een verhoogde kinderbijslag lijkt me dan bij nader inzicht ook ook logisch... (is uiteindelijk ook de staat die dat bekostigt hè, of het dan verhoogde kinderbijslag noemt of het beestje dan een andere naam heeft :roll:

Mieke70
Topic Starter

#9 , 05 dec 2011 00:00

Hallo, ik weet jammer genoeg uit ervaring, dat het kindergeld dan serieus omhoog gaat. In mijn geval tot bijna 400 euro. Ik heb hier niets voor moeten aanvragen en dit ging in vanaf de maand volgend op het overlijden. Ik hoop dat dat helpt.
Jammer voor jou, Reintje :( Maar bedankt in elk geval voor je reactie.
Andere reacties, vooral ook ivm de erfenis, zijn ook nog welkom

Terug naar “Echtscheiding”