buitengewone kosten

ilxa
Topic Starter

buitengewone kosten

#1 , 28 okt 2011 20:20

Hallo,

weet er iemand hoe ik kan bekomen dat mijn ex ook de helft meebetaald in de opvangkosten?
dit moet toch ook aanzien worden als buitengewone kosten?
heeft iemand hier ervaring mee?

grtjs

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 29 okt 2011 13:54

Eerst controleren hoe dit staat geformuleerd in het vonnis.

Normaal dienen:
1. de buitengewone kosten vooraf samen te worden overlegd.
2. de factuur en eventueel het bewijs van betaling te worden voorgelegd.

Staan deze voorwaarden in jullie vonnis?
Werd er aan voldaan?

Indien er niet aan voldaan werd, kan hier moeilijk een advies worden gegeven, dat
indruist tegen uw plichten als co-ouder.
Handige documenten voor Personenrecht

Carapat

#3 , 30 okt 2011 11:04

Hangt er een beetje vanaf hoe je de zaak bekijkt. Hebben jullie verblijfsco-ouderschap ? Wordt er onderhoudsgeld betaald ? Is opvang een buitengewone kost ? Indien jij de onkosten voor opvang betaalt, dan mag jij die kosten ook aftrekken van je belasting, tot een bepaald inkomensbedrag is dat zelfs voor 100% te recupereren via de belastingen. Bij mij dient de ouder bij wie het kind verblijft in te staan voor de onkosten voor opvang. (wat mij logisch lijkt)

Reclame

Bijtje

#4 , 31 okt 2011 15:47

Carapat, ik ken nochtans verschillende mensen die (in co-ouderschap) de opvang betaald hebben en dit ook kunnen bewijzen maar die het niet kunnen aftrekken van hun belastingen met de reden dat het kind in kwestie bij de andere ouder zijn domicilie heeft. De andere helft kan dit dan weer alleen inbrengen als hij/zij dit betaald heeft ... dus hoe los je dit op als je niet overeen komt ?

ilxa
Topic Starter

#5 , 07 nov 2011 11:18

bedankt voor jullie reacties.

er is in kort geding (reeds een jaar geleden) een voorlopig bedrag vastgeld voor onderhoudsgeld. maar dit moest verder behandeld worden in de jeugdrechtbank. telkens is dit uitgesteld geweest. dat is het enige dat opgenomen is in een vonnis, verder staat er nog niets vast qua buitengewone kosten.
de situatie is nu ook anders, ik ben mijn job verloren en heb dus minder inkomsten. hij woont ondertussen samen met iemand anders en kan zijn kosten dus delen terwijl ik nog alleen ben. dus mijn vermogen is zeker minder dan het zijne.
hij gebrukte drugs en is psychisch ziek. het is pas sinds deze maand dat mijn zoontje (22 maanden) een weekend bij zijn vader gaat, dus vanaf nu is er een regeling dat hij om de veertien dagen gaat. ervoor ging het via bezoekruimte.
en sorry Carapat, ik vind dit niet logisch. als hij nu geen week week wilt om deze kosten niet zelf te moeten betalen, dan vind ik dat hij maar mee moet betalen met mij. eens hij groter is wilt hij wel een week week, met de enige motivatie dat hij dan geen onderhoudsgeld meer hoeft te betalen.
ik begin te begrijpen dat zoveel alleenstaande mama's tot de armoedegrens behoren.

eylis

#6 , 07 nov 2011 15:46

Misschien schat ik het verkeerd in, maar als je geen job hebt, moet je baby dan voltijds in kinderopvang? Voor zover ik weet wordt dit berekend op het inkomen en is er zelfs gratis opvang als je gaat solliciteren voor een job of een bepaalde opleiding voor werklozen volgt; dus ik snap niet echt hoe je je baby als werkloze voltijds in een betalende kinderopvang houdt?

lucgescheiden

#7 , 07 nov 2011 16:50

Wanneer u onderhoudsgeld werd toegewezen, dient u het vonnis na te lezen of de tijdelijke matregelen nog betekend dienen te worden.
Indien niet, dan kan u een deurwaarder het achterstallige onderhoudsgeld laten vorderen, eventueel door loonbeslag.
Indien wel, dan zal u het vonnis eerst dienen te laten betekenen. De andere ouder zal dan beroep kunnen aantekenen tegen het vonnis.
Op de jeugdrechtbank kan u later een aanpassing bekomen om de buitengewone kosten, bijvoorbeeld de opvangkosten te laten verrekenen.

Gezien de jeugdrechtbank telkens wordt uitgesteld, lijkt het me dat u beter naar een minnelijke schikking streeft, dan op een kortelingse uitspraak te rekenen.
Alvast de dure facturen van advocaten zou u daarmede beiden uitsparen...

Dat u inmiddels uw job bent verloren, dat zal mogelijk geen verschil maken, nml. het feit dat u uw vorig inkomen KAN verdienen vormt hiertegen een argument.

En ook het samenleven met iemand anders zou juridisch geen verschl mogen maken, dit veranderd nu éénmaal niets aan
de reële kosten van de kinderen, noch aan uw ex zijn inkomen.

Drug of psychische ziekten aandragen, zal u dienen te bewijzen.
De vraag die daarbij rijst: wat u daarmede wenst te bereiken?
Dat hij jullie zoontje dadelijk met een week-week regeling zal moeten opvangen?

Dat alleenstaande mama's tot de armoedegrens behoren, geldt eveneens voor papa's, hoor
Beiden ouders gaan uit elkaar, en het gemeenschappelijke vermogen wordt door twee gedaan, de situatie ziet er voor uw ex dus weinig anders uit.

Onderling overéénkomen, of één, voor beiden haalbaar voorstel formuleren, blijft uw uitdaging!

ilxa
Topic Starter

#8 , 08 nov 2011 20:35

eylis: met de kinderopvang is er ook een contract, mijn zoon is voltijds ingeschreven omdat ik ook voltijds werkte en zo staat dit in het contract! het is niet dat ik stil gezetten heb hoor! ik kan de kinderopvang niet opzeggen want ik doe er alles aan om zo snel mogelijk terug aan het werk te gaan. Ik ben geen ' profiterende werkloze '! en kinderopvang hier in de streek vinden is niet zo evident hoor, wachtlijsten. dus ik vind u opmerking niet echt gepast!

lucgescheiden; bedankt voor de uitleg. het verandert misschien niets aan de reële kosten en zijn inkomen maar zijn kosten deelt hij nu wel met haar en hij houdt dus meer over van zijn inkomen. dus zijn vermogen is groter dan dat van mij, ook als ik terug mijn zelfde loon zou kunnen hebben. is het dan niet zo dat het bekeken wordt?
onderling overeenkomen ligt moeilijk, ik wil geen week-week en zeker niet bij iemand die al meer dan 20 jaar drugs gebruikt! de waarheid komt altijd aan het licht, ooit zal hij een fout begaan en ik ben alert! de veiligheid van mijn zoon staat op de eerste plaats, ik heb met hem samengeleefd en ik weet dus maar al te goed hoe hij in elkaar zit. zeggen dat je geen band hebt met je zoon en dat je hem niet meer moet zien als je geen onderhoudsgeld moet betalen, dat zeg je gewoon niet! hij doet dit alles om mij te treffen, het belang van zijn zoon staat zeker niet op de eerste plaats en ik twijfel aan zijn bedoelingen! bewijzen is niet simpel, hij deed dit vooral in aanwezigheid van zijn vrienden en die zullen niet tegen hem getuigen!

lucgescheiden

#9 , 08 nov 2011 20:56

"is het dan niet zo dat het bekeken wordt?"
Neen, het inkomen van zijn vriendin wordt niet in aanmerking genomen, zijn inkomen is aldus niet gestegen.

"bewijzen is niet simpel, hij deed dit vooral in aanwezigheid van zijn vrienden en die zullen niet tegen hem getuigen!"
M.a.w. als zijn advocaat het wat leep aanpakt staat u dus nergens....

Indien hij heus een druggebruiker is, dan heeft hij als co-ouder dringend hulp nodig.
Ervoor zorgen dat hij deze hulp krijgt toegediend, is dan het enige dat de belangen van uw kind dienen...

ilxa
Topic Starter

#10 , 08 nov 2011 22:14

bedankt voor de feedback

co-ouder? bedoelt u daar ook mee een regeling om de veertien dagen? er is geen week week regeling.
en ja, jammer genoeg is er tot nu toe nog niet veel gezegd rond zijn druggebruik. het is alsof zowel mijn advocaat als zijn advocaat dit uit de weg gaan niet tegenstaande hij in hun bijzijn, zijn druggebruik heeft toegegeven en ook zijn psychische toestand! hij heeft vrijwillige drugtesten gedaan maar de druglijn vertelde mij dat deze niet te vertrouwen zijn en dat hij wel weet wanneer hij deze kan afleggen, het moeten onaangekondigde testen zijn. hij is al zoveel keren gestopt en daarna telkens hervallen, het is mijn grootste zorg dat dit opnieuw zal gebeuren. hij zegt dat hij clean is maar van andere mensen hoor ik het anders...
ik heb mails van hem waarin hij zijn druggebruik toegeeft en ook dat hij psychisch ziek is. hij schreef dat hij zich zou laten behandelen, maar daar is nooit iets van in huis gekomen.
wat moet ik doen? eisen van mijn advocaat dat ze dit toch gebruikt in de jeugdrechtbank? na de bezoekruimte zijn we dan onderling overeengekomen en op voorwaarde dat zijn huidige vriendin aanwezig is (zij verzekerd de veiligheid van mijn zoon) om over te gaan naar een weekend regeling om de veertien dagen. deze overeenkomst is tot eind december en dan moeten we opnieuw evalueren.

lucgescheiden

#11 , 08 nov 2011 22:45

"het is alsof zowel mijn advocaat als zijn advocaat dit uit de weg gaan niet tegenstaande hij in hun bijzijn, zijn druggebruik heeft toegegeven en ook zijn psychische toestand"
Ik denk dat u zich moet bezinnen over het feit: of dit u of uw zoon enig voordeel zou opleveren op lange termijn?

"zijn huidige vriendin aanwezig is (zij verzekerd de veiligheid van mijn zoon) om over te gaan naar een weekend regeling om de veertien dagen. deze overeenkomst is tot eind december en dan moeten we opnieuw evalueren."
Lijkt dat dit in uw geval wel de beste aanpak is. Het belang van jullie kind ligt bij een positieve evaluatie met daarin de hoop dat daaruit een goede bedoeling mag blijken.

Sterkte!

ilxa
Topic Starter

#12 , 09 nov 2011 09:25

beste lucgescheiden.
ze hebben zelf de aanwezigheid van zijn vriendin ingeroepen en ik was hier super blij mee! op deze manier kan hij ons kind zien zonder dat ik schrik hoef te hebben over zijn veiligheid en ik ben dan ook direct akkoord gegaan om de regeling uit te breiden want er was een vonnis waarin stond dat hij enkel via bezoekruimte zijn zoon kon zien. ik heb samen met haar rond de tafel gezetten en ik heb haar gezegd dat ik uit het diepste van mijn hart hoop dat zij hem wel op het juiste pad kan houden, dit is hij zijn zoon verschuldigd! ik heb hem vroeger gesmeekt om zich te laten behandelen voor zowel het druggebruik als zijn psychische toestand, 'doe dit voor je zoon' maar hij heeft er nooit iets mee gedaan. Zolang zijn vriendin er is, is er voor het omgangsrecht geen probleem maar ik ken hem en al zijn relaties zijn blijkbaar op de klippen gelopen door herval in druggebruik (zoals ik al zei 20 jaar lang en hij ziet het probleem van zijn druggebruik niet in, net zoals iemand die teveel drinkt). nu is het van dag tot dag, positief blijven en hopen dat het tussen die twee goed blijft gaan en dat ze hem op het rechte pad kan houden. maar toch blijft de schrik van 'wat als...' ...

Moraelin

#13 , 09 nov 2011 11:28

Carapat, ik ken nochtans verschillende mensen die (in co-ouderschap) de opvang betaald hebben en dit ook kunnen bewijzen maar die het niet kunnen aftrekken van hun belastingen met de reden dat het kind in kwestie bij de andere ouder zijn domicilie heeft. De andere helft kan dit dan weer alleen inbrengen als hij/zij dit betaald heeft ... dus hoe los je dit op als je niet overeen komt ?
Klopt idd :x
Wij waren samen tot mid 2010 waarna mijn ex mij verlaten heeft en ons kind bij haar gedomicilieerd heeft.
Nu doe ik dus aangifte van alle opvangkosten die ik ook voor de helft gemaakt heb in eerste helft 2010 en wat zegt de belastingen doodleuk: omdat het kind op 1/1/2011 niet meer bij u gedomicilieerd is kunt u dit niet meer opgeven ??? Uh ? Ik heb toch wel die kosten gemaakt zeker, en in 2010, wat een gezever van de belastingen altijd, overal pakken ze uw centen af waar ze maar kunnen.
Idem dito met de dienstencheques: heb ik ook altijd de helft in betaald maar omdat ze op m'n ex haar naam staan kan ik niets aftrekken, leuke boel daar bij de belastingen. :evil:

eylis

#14 , 09 nov 2011 14:02

ilxa, wat je waarschijnlijk niet weet maar wél belangrijk is:
de maangelijkse bijdrage voor kinderopvang wordt berekend op je inkomsten.
Dus als je inkomen fors gewijzigd is doordat je je job verloren hebt, heb je RECHT op een heriziening van deze maandelijkse bijdrage die je daarvoor moet betalen.
Bovendien ben je alleenstaande alleenverdiener: al die factoren maken dat je valt in het laagst mogelijke bijdragecategorie.
Dus informeer naar je rechten. Dat zou al een flink pak kunnen schelen.

ilxa
Topic Starter

#15 , 09 nov 2011 15:34

beste eylis, dit is al allemaal aangepast. ik ben nog niet zo lang werkloos en de maanden voordien betaalde ik dus volle pot omdat ik een aanzienlijk inkomen had.
ik vind gewoon dat ook hij deze kost zou moeten meebetalen, het is ook zijn kind. het is niet dat ik het onderste uit de kan wil, integendeel zo zit ik niet in elkaar. om je maar te zeggen dat ik van het principe ben dat wat van mij is, van mij is en wat van hem is, van hem is en wat van samen is moet gedeeld worden. je hebt vrouwen die het huis leeghalen als de man gaan werken is, of het nu van hen is of niet. dit kan niet en ik ben daar volledig tegen. eerlijkheid boven alles!

beste moraelin; wist je dit dan niet voordien? misschien had je iets kunnen afspreken met je ex? de belastingen hebben mij gezegd dat wat je bovenop je onderhoudsgeld (bv de helft van opvangkosten) meebetaald ook kan ingeven. jullie hadden dit eventueel zo kunnen oplossen. Of doet je ex moeilijk over het financieële?

Terug naar “Echtscheiding”