ECHTSCHEIDING EN OVERNAME AANDELEN VENNOOTSCHAP

dav
Topic Starter
Contacteer: Website

ECHTSCHEIDING EN OVERNAME AANDELEN VENNOOTSCHAP

#1 , 02 apr 2007 13:56

Mijn bijna ex-echtgenote is minderheidsaandeelhouder in mijn vennootschap vanuit de gemeenschap, inderdaad, nog zo'n dommerik die zonder contract huwde. Gevolg is dat zij het onderste uit de kan wil voor haar aandelen door de vennootschap zo hoog te laten schatten dat ze eigenlijk de helft krijgt ipv een vijfde. Iemand ervaring met dergelijke situatie of met advocaten die hier kaas van gegeten hebben ?

Bedankt , dav

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fabienne

#2 , 24 apr 2007 13:29

Mijn vrouw heeft mij via de vrederechter buitengezet omwille van het feit dat er geen harmonie meer mogelijk was binnen het huis. Het gevolg is dat ik dien te huren om te kunnen wonen. We zijn nu definitief gescheiden op basis van het feit dat we reeds meer dan 2 jaar feitelijk afgezonderd wonen. Mijn vrouw is aandeelhoudster in een aantal vennootschappen. Ik heb 13 jaar lang de lening van het huis afbetaald. Wij zijn onder het wettelijk stelsel gehuwd. Er werd een notaris aangesteld teneinde de verdeling en vereffening te voltrekken. Ik doe nu beroep op alsook de aandelen van haar zaak gezien zij al haar sparcentjes heeft kunnen investeren in de zaken. Haar vennootschappen zijn dan ook na datum van het huwelijk opgericht. Het probleem is dat ik niet weet hoever ik mag gaan gezien er alsook kinderen in het spel zijn, hoever kan zij financieel dragen enz... Heeft er iemand ervaring in deze materie? Zijn er bestaande praatgroepen waar deze problematiek besproken kan worden?

fabienne

#3 , 24 apr 2007 13:34

Mijn bijna ex-echtgenote is minderheidsaandeelhouder in mijn vennootschap vanuit de gemeenschap, inderdaad, nog zo'n dommerik die zonder contract huwde. Gevolg is dat zij het onderste uit de kan wil voor haar aandelen door de vennootschap zo hoog te laten schatten dat ze eigenlijk de helft krijgt ipv een vijfde. Iemand ervaring met dergelijke situatie of met advocaten die hier kaas van gegeten hebben ?

Bedankt , dav
Hoi Dav,

Indien de vennootschap opgericht is na datum van het huwelijk heeft ze inderdaad recht op 1/2 van de waarde van de aandelen. Om de werkelijke waarde van de aandelen te berekenen zijn er verscheidene waarderingsmethodes. De boekhoudkundige waarde van de aandelen volstaat echter niet gezien er bijvoorbeeld al heel wat meerwaarden kunnen gerealiseerd zijn op een eventueel gebouw in de vennootschap. Je kan je best laten bijstaan door een bedrijfsrevisor of accountant, zij hebben ervaring in zulke waardebepaling.

Met vriendelijke groeten,

Fabienne

Reclame

dav
Topic Starter

#4 , 24 apr 2007 16:06

bedankt Fabienne, doordat mijn eenmanszaak al bestond voor het huwelijk, heb ik die kunnen inbrengen in een naamloze vennootschap na het huwelijk, met als gevolg dat een groot deel van de aandelen op mijn naam staan en niet tot de gemeenschap behoren. Daar had dame in kwestie natuurlijk niet op gerekend, maar ja, dat staat ook zo in statuten en aandelenregister.

Ik vraag mij volgende af : ben ik verplicht om haar aandelen eigenlijk over te nemen, of kan ik haar gewoon laten meeprofiteren van het al dan niet succes van de onderneming, en haar eventueel later, toch nog uit te betalen, als het beter past ? Misschien bent u hier een stukje smarter dan ik. Greetz Dav

roderidder

#5 , 25 apr 2007 06:20

Zijn er bestaande praatgroepen waar deze problematiek besproken kan worden?
Zelf ben ik me bewust van het uiterst zwartgallig antwoord, maar gelet enkele opmerkelijke zaken in dit soort domein lijkt me de zelfmoordlijn een groep waar dit soort van problematiek wel eens besproken kan worden.

Niet zelden is de vrouw in dergelijke gevallen goed op de hoogte van de boekhouding. Ook de truccen van de foor om waarbij getracht werd om niet al te veel centen te moeten afdragen van de winst zijn vaak gekend. Als de ouders (venoten) als kat en hond tegenover elkaar komen te staan kan het wel eens gebeuren dat er bijzonder vuil gehandeld wordt.

een voorbeeld:
http://www.freewebs.com/hulp-bij-scheid ... m#72263273

Meer dan eens leidt heel de situatie tot absurde toestanden. Een buurman van me was zelfstandig (vrouw deed boekhouding). In 2001 vertrok de moeder. vader heeft zijn 3 kinderen misschien nog 5 keer gezien, is opgehouden met werken en een jaar of 6 later is het huis openbaar verkocht. Die bergen leed en pakken ellende dat bij dergelijks komt kijken is voor sommige heel moeilijk om dragen. Andere moeten dan weer zoveel alimentatie betalen dat en het gemis van (helpende)partner te zwaar is om een goed draaiend geheel te vormen dat men eronderdoor boert of slaaf is van zijn eigen firma, maar er niet in slaagt om erbovenop te komen zowel sociaal als ondernemer.

Niet alleen op de rechtbank kom je zaken van de bakker of de slachter tegen waarvan de hele hetse van het jongleren van het volledige (gezins)kapitaal de revue moet passeren. Een ander geval wat me ook is bijgebleven is van een zelfstandige vader (ook vervreemd van zijn kinderen) met zijn verhaal die uren op de pier heeft gestaan omdat hij zo onrechtvaardig is behandeld. Eigenlijk kan het hele verhaal samengevat worden in "ze hebben alles afgepakt"

Nu zullen dat eerder "uitzonderingen*" zijn, maar volgens mij geen eenvoudige materie als het onderste uit de kan nog niet genoeg is !

* bij een gemiddelde echtscheiding verhoogd de kans op zelfmoord bij een man met factor 7

RR

**zie ook eens op
http://www.f4j.be/doc/doc04/041018_Goud ... iding.html

Terug naar “Echtscheiding”