Zijn er bestaande praatgroepen waar deze problematiek besproken kan worden?
Zelf ben ik me bewust van het uiterst zwartgallig antwoord, maar gelet enkele opmerkelijke zaken in dit soort domein lijkt me de zelfmoordlijn een groep waar dit soort van problematiek wel eens besproken kan worden.
Niet zelden is de vrouw in dergelijke gevallen goed op de hoogte van de boekhouding. Ook de truccen van de foor om waarbij getracht werd om niet al te veel centen te moeten afdragen van de winst zijn vaak gekend. Als de ouders (venoten) als kat en hond tegenover elkaar komen te staan kan het wel eens gebeuren dat er bijzonder vuil gehandeld wordt.
een voorbeeld:
http://www.freewebs.com/hulp-bij-scheid ... m#72263273
Meer dan eens leidt heel de situatie tot absurde toestanden. Een buurman van me was zelfstandig (vrouw deed boekhouding). In 2001 vertrok de moeder. vader heeft zijn 3 kinderen misschien nog 5 keer gezien, is opgehouden met werken en een jaar of 6 later is het huis openbaar verkocht. Die bergen leed en pakken ellende dat bij dergelijks komt kijken is voor sommige heel moeilijk om dragen. Andere moeten dan weer zoveel alimentatie betalen dat en het gemis van (helpende)partner te zwaar is om een goed draaiend geheel te vormen dat men eronderdoor boert of slaaf is van zijn eigen firma, maar er niet in slaagt om erbovenop te komen zowel sociaal als ondernemer.
Niet alleen op de rechtbank kom je zaken van de bakker of de slachter tegen waarvan de hele hetse van het jongleren van het volledige (gezins)kapitaal de revue moet passeren. Een ander geval wat me ook is bijgebleven is van een zelfstandige vader (ook vervreemd van zijn kinderen) met zijn verhaal die uren op de pier heeft gestaan omdat hij zo onrechtvaardig is behandeld. Eigenlijk kan het hele verhaal samengevat worden in "ze hebben alles afgepakt"
Nu zullen dat eerder "uitzonderingen*" zijn, maar volgens mij geen eenvoudige materie als het onderste uit de kan nog niet genoeg is !
* bij een gemiddelde echtscheiding verhoogd de kans op zelfmoord bij een man met factor 7
RR
**zie ook eens op
http://www.f4j.be/doc/doc04/041018_Goud ... iding.html