mishandeling en verwaarlozing

roderidder
Contacteer: Website

Re: mishandeling en verwaarlozing

#31 , 09 sep 2011 17:46

Met de steun van de huisarts, ziekenhuisopname etc. kan je gezondheidstoestand even laten prevaleren op de verblijfsregeling die door de rechter werd uitgesproken.
bezorgdemama schreef "de vaststellingen zijn gebeurd" en "de vaststellingen zijn gebeurd door kinderarts ziekenhuis".
Zelf ben ik uit gegaan dat de kinderarts het nodige gedaan heeft aan het verlenen van de nodige zorg of medische behandeling.

cfr. ook: Plicht huisarts tot overleg met beide gezaghebbende ouders.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 45&t=13975" onclick="window.open(this.href);return false;

RR

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder

#32 , 09 sep 2011 18:36

Dit is al niet meer de eerste keer, er zijn nog al vaststellingen geweest, maar ik heb nog nooit een klacht ingediend. Nu was het een periode van 10 dagen, en mijn dochter is 7 jaar. De vader is op de hoogte gebracht maar weigert te reageren, telefoon op te nemen, terug te bellen,... naar mij, sociale dienst en vertrouwenscentrum. Communicatie is altijd al heel basic geweest tss ons, enkel zeggen wat moet en rest niets...
Meer dan eens is communicatie iets van geven en nemen.
Als je veel hebt van iets dat beide ouders willen kan je best bereidheid en goedwillendheid tonen wat de communicatie ten goede kan komen.
Als ouders een dermate harde strijd voeren dan duw je het kind in een problematische opvoedingssituatie.

RR

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#33 , 09 sep 2011 18:38

Attesten uitgeschreven door dokter(s) op vraag van één partij worden dikwijls betwist door andere partij.
Dus best ziekenhuis en of vertrouwenartsencentrum. Vooral deze laatste zijn meestal gekend bij parket en hun advies is dikwijls doorslaggevend.

Reclame

roderidder

#34 , 09 sep 2011 18:50

Als een attest betwist wordt en de rechter of PDk wenst een onpartijdige medische opinie dan stelt de magistraat zelf een arts aan.
Die arts zal niet die arts zijn die een betwist attest heeft uitgeschreven.

Het neemt niet weg dat het vinden van een goede afloop een zeer moeilijke job is.

RR

Tattie

#35 , 10 sep 2011 19:45

En wat is de verwaarlozing ??? onze dochter stond op die leeftijd ook vol krabben .... zeker in de zomer als ze met de jonge poesjes aan het spelen was
de verwaarlozing?
misbruik door stiefbroer, gebrek aan opvoeding, gebrek aan stabiele leefomgeving, gebrek aan hygiene, het nalaten om met het kind naar de dokters te gaan (en dan het lef hebben om met een brief van een dokter af te komen die het kind nog nooit zag met de verklaring dat er goed voor het kind gezorgd word...) ... en er is een verschil tussen wat krabben en het gezicht vol staan dat ontstoken en rood ziet (want ontsmetten zal ze wel niet gedaan hebben)....

dus ja er is een verwaarlozing...jammer genoeg is dat ons woord tegen het hare, doktersattesten ten spijt, een sociaal onderzoek zal mijn inziens niks uithalen daar ze ons meid niet zien op de moment we haar krijgen, en zien ze haar gedrag ook niet waardoor we merken dat er wat scheelt of gaande is aldaar... wat ze wel zien is hoe netjes het daar zal zijn, maar ja als grootmoeder ganse dagen komt kuisen en ze niks zelf doet, zo kan iedereen het e...

roderidder

#36 , 11 sep 2011 02:00

Verwaarlozing
Wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming
*Let wel dit is heden een mix van federaal en gewestelijke materie Vlaanderen-Brussel-Wallonie-Duitstalige gemeenschap kan dus anders geregeld zijn. Het is mij niet duidelijk welke primeert Vlaamse wetgeving danwel Federale wetgeving.

art. 32
Van [het ouderlijk gezag] ten aanzien van alle kinderen, of van één of meer onder hen, kan geheel of ten dele worden ontzet:
1° de vader of de moeder die is veroordeeld tot een criminele of correctionele straf wegens enig feit gepleegd op de persoon of met behulp van een van de kinderen of afstammelingen;
2° de vader of de moeder die, door slechte behandeling, misbruik van gezag, kennelijk slecht gedrag of erge nalatigheid, de gezondheid, de veiligheid of de zedelijkheid van het
kind in gevaar brengt. Hetzelfde geldt voor de vader of de moeder die huwt met een persoon die van [het ouderlijk gezag] is ontzet. De ontzetting wordt uitgesproken door de jeugdrechtbank, op vordering van het openbaar ministerie.

* en weet niet of art. 36§2 nog up-2-date is.
art. 36§2 De jeugdrechtbank neemt kennis :
van de vorderingen van het openbaar ministerie betreffende minderjarigen wier gezondheid, veiligheid of zedelijkheid gevaar loopt hetzij wegens het milieu waarin zij leven hetzij wegens hun bezigheden, of wanneer de omstandigheden waarin zij worden opgevoed, gevaar opleveren door het gedrag van degenen die hen onder hun bewaring hebben;

Stel: klacht bij politie + verslag arts vaststelling = ondervoeding en uitdroging. Stel ja stel men doet niets met die klachten/vaststellingen waarbij het kind de volgende keer dat het bij die ouder de minderjarige om het leven komt van ontbering. Wel dan is dat nieuws dat tot Zuid-Africa zal rondgaan waarbij verandering van proceduren v/h OM een must zal zijn. Eigenlijk zie ik dit niet vlug gebeuren. In een dergelijk geval net zoals politie een misdadiger onterecht doodschiet de verantwoordelijke magistraat het mogelijks zelf gaan mogen uitleggen voor de strafrechtbank met risico zelf in de cel te belanden. Gelet het openbaar ministerie de enige is om zo een procedure aanhangig te maken of beter "te vorderen" zijn ze m.i. wel verplicht (anders zelf de gevangenis in) het nodige te doen om de minderjarige uit de gevaarssituatie te halen.

RR

kellytjexxx

#37 , 11 sep 2011 18:31

ivm die beten dokter is 100 % zeker dat het geen muggenbeten zijn maar hij lijkt bijna zeker van vlooienbeten.. ze zijn net terug en weer een hele hoop erbij...

kellytjexxx

#38 , 12 sep 2011 09:34

om kwart na 5 vandaag heb ik weer een afspraak met de dokter voor men zoontje.. weet iemand mss raad welke stappen ik verder onderneem? ik vraag al 2 maand of zeh et probleem willen oplossen.. als dit zo verder gaat dan ga men zoontje binnekort vol littekens staan van de wonden.. hij ziet er enorm van af..

roderidder

#39 , 13 sep 2011 15:16

Met betrekking tot ongedierte verwaarlozing/mishandeling. Het is altijd frustrerend als er niet dadelijk actie wordt ondernomen. Je staat in dit soort zaken diverse malen voor moeilijke keuzen.

Kies ik de harde aanpak of de zachte?

Moeilijk te zeggen wat de juiste keuze is, maar de mogelijkheden van de zachte aanpak zou m.i. best uitgeput worden alvorens naar de harde aanpak over te stappen.
En dan nog... garantie dat het iets uithaald of zelfs niet tegen je keert geeft niemand. Het één sluit het andere overigens niet uit.

Met de zachte aanpak wordt bedoeld samen met de andere ouder en eventueel een derde (iemand die de gespreken wat op spoor houd) trachten tot overeenkomsten te komen. Met harde aanpak wordt hier justitie bedoeld waar je dan om maatregelen verzoekt.

RR

kellytjexxx

#40 , 13 sep 2011 23:13

is gebeurd.. men advocaat heeft een brief gestuurd met de atesten van dokter + de foto's van de wonden op zen lichaam en dan krijg ik telefoon dat het muggenbeten zijn en me niet moet aanstellen.. wij probeerden voor een oplossing te zorgen.. maar hij doet er absoluut niks mee.. vandaag heb ik een klacht ingedient bij de politie daardoor en ik hoop dat zij is kunnen gaan kijken daar en dat alles opgelost is tegen volgende vrijdag.. ondertussen is men zoontje aant herstellen de beten beginnen uit te drogen maar hij krabt zich nog steeds de hele dag.. ik hoop echt dat alles betert want na 2 maanden u kind zo gek zien worden van de jeuk is verschrikkelijk..

roderidder

#41 , 14 sep 2011 00:13

vandaag heb ik een klacht ingedient bij de politie daardoor en ik hoop dat zij is kunnen gaan kijken daar en dat alles opgelost is tegen volgende vrijdag..
Volgende vrijdag september 2012 bedoel je toch hopelijk anders kan het zijn dat je bedrogen uitvalt. Het is waarschijnlijk niet anders.
Bij dit soort van problemen heeft het iets van orde, als het probleem van de vlooien vs muggen opgelost geraakt dan komt een ander probleem de kop op steken.
Hopelijk slaagt politie erin om jullie beide on speaking terms te krijgen en dat ook zo een tijd te houden

Met andere woorden wanneer weten we niet, maar je zal dit probleem dat we nu nog niet kennen, in de toekomst waarschijnlijk zelf kenbaar gaan maken hier op het JF.
kortom tegen dat de kleine groot is heb je een boek vol over meegemaakte ellende.

Behoort een voorstel dat de andere ouder zoon/dochter tijdelijk langer bij zich mag houden op voorwaarde dat jullie samen naar de huisarts gaan waarbij het probleem van de beten binnen korte termijn opgelost moet zijn? Uiteraard als het op korte termijn niet opgelost geraakt kan daar ook iets tegenover staan. Het is maar een idee van een voorstel hé ...

RR

Lucke

#42 , 14 sep 2011 09:59

Wat die verwaarlozing betreft;
Zelf heb ik tijdens het deskundig onderzoek foto's laten zien aan de deskundige die het deskundig onderzoek uitvoerde.
Sterker nog, ze heeft het zelf gezien tijdens het bezoek.

Huidje opengekrabt, ontsteking van de wonden achter de oortjes.....
Tijdens het bezoek zei de deskundige nog:'dit is echt niet normaal en al zeker niet dat de moeder je niet op de hoogte brengt en het zelfs ontkent'.
De ontkenning staat in het heen en weer schrift.
Mijn dochter had constant jeuk, was haar altijd aan het krabbben. Op het krabben antwoorde de moeder via het schrift:'bij mij en bij het onthaal krabt ze haar nooit dus het moet bij u gebeurd zijn.'
Heb op eigen initiatief een dermatoloog geraadpleegd, een copy van het verslag aan de moeder gegeven. (verslag was overduidelijk)
Gevolg: medicijnen worden slechts éénmaal meegegeven (adres en gegevens van de potjes afgescheurd)
Ook dit heeft de deskundige gezien.

In het deskundig verslag wordt er met geen woord over gesproken, worden deze dingen totaal genegeerd.
Enige wat de deskundige vermelde was dat de moeder de vader niet tijdig op de hoogte brengt.

Tot zover de maatregelen die het gerecht en hun aangestelde deskundigen nemen :(

kellytjexxx

#43 , 15 sep 2011 09:19

ja hier is een vaststelling door de dokter vrijdags gebeurt en smaandags hoe ze dan terugkomen..
rode ridder idd er gebeuren wel meer dingen zoals.. te laat terugbrengen, niet komen opdagen, kinderen worden opgestookt etc...
maar die vlooienbeten vind ik er wel een beetje overgaan, en ik heb 2 maand geprobeerd om met men ex te comuniceren en voor een oplossing te zorgen maar hij negeerde alles wat ik zei.. je kan niet blijven toekijken hoe je kind zich zo ellendig voelt telkens hij thuiskomt met zulke beten, ik ken men ex namelijk ook het beste ik weet hoe hij kan leven heb het zelf allemaal meegemaakt... het is idd het ene na het andere en na 2 jaar in zo een elende te leven blijf ik hopen dat het ooit eens stopt en dat alles goed verloopt, ik heb al 2j de moeite gedaan om overeen te komen in alles nooit werd geluisterd.. ge wordt dat zo moe dat je voor een andere oplossing zorgt... mijn advocaat wil dus op de rechtbank een sociaal onderzoek vragen zodat ze bij mij is kunnen komen kijken en bij hem daar is niks mis mee.. we blijven hopen dat alles goed komt.

Lucke

#44 , 15 sep 2011 09:35

... mijn advocaat wil dus op de rechtbank een sociaal onderzoek vragen zodat ze bij mij is kunnen komen kijken en bij hem daar is niks mis mee.. we blijven hopen dat alles goed komt.
Vraag een deskundig onderzoek aan.
Dan wordt het onderzoek uitgevoerd door mensen met een psychologische achtergrond. Anders krijg je meestal een gewone sociaal assistent.

roderidder

#45 , 15 sep 2011 15:14

Wat kost een deskundig onderzoek Lucke?
Wie moet dat betalen?

Trouwens wat het meest van belang is zijn m.i. niet die wel of niet vlooien, spinnen,... maar dat ouders conflict hebben. Dus bij mij maak je gaan kans met stelling: hier is alles in orde.
Het is de mate van het langdurig conflict dat zo vernietigend werkt voor de evenwichtige ontwikkeling van de minderjarige.

Daar moet dus steeds een oplossing voor komen.

Om nu maar iets te zeggen: als men alle boerenkinderen moet uithuisplaatsen omwille van teveel ongedierte op de boerderij dan gaan we wat meemaken en internationaal zal Belgie ervoor bekend worden.

RR

Terug naar “Echtscheiding”