lucgescheiden schreef:
Als ouders naar een rechtbank spurten om een echtecheidingsvonnis te bekomen, dan
zou de wet als eerste vereiste moeten stellen deze ouders reeds een duurzame regeling hebben uitgewerkt voor de kinderen.
Indien niet; dan dient de rechtbank dit op te leggen en er op toe te zien, alvorens een echtscheiding uit te spreken.
Althans dat is mijn overtuiging.
Mijn inziens zou dit alvast veel leed voor de kinderen kunnen voorkomen.
Luc, dat zou inderdaad een goede stap zijn voor de kinderen en zelfs voor de ouders in mijn ogen.
--> Inderdaad een goede stap maar.... stel, men is niet getrouwd. Ex-partners komen niet tot een overeenkomst betreffende de kinderen omdat één van beide halstarrig blijft tegenwerken.
Dan sta je nog nergens!
Ik zit momenteel in die situatie. Ouderschapsbemiddeling heeft tot nu toe geen enkel resultaat opgeleverd omdat mama met geen enkel voorstel akkoord gaat, zelf onredelijke voorstellen doet, etc...
Jeugdrechtbank procedure duurt verschrikkelijk lang. 8 maanden was mijn dochter toen mama besloot ermee te kappen en ze heeft vanaf dat ogenblik altijd geprobeerd onze dochter zo min mogelijk bij de papa te laten verblijven. Informatie wordt achtergehouden, totaal geen medewerking op geen enkel vlak. Nu is mijn dochter 2jaar en we moeten nog tot oktober wachten voor de tweede hoorzitting!
Onze dochter heeft ook rechten om papa te zien maar deze worden door de moeder ontnomen... eerlijkheid????
Bovenstaand voorstel lost in deze gevallen niets op.
Co-ouderschap zou standaard moeten zijn..; Indien een van beide partijen dit vrijwillig niet wenst, dan kan er van afgeweken worden. Indien één van beide partijen tegenstander is hiervan, dan mag hij/zij dit via de rechtbank gaan uitvechten. Niet omgekeerd. Nu moet je naar de rechtbank om co-ouderschap te mogen verkrijgen en de andere partij maakt er gretig misbruik van om zoveel mogelijk tegen te werken, zonder gevolgen.
L.