CO OUDERSCHAP AANVECHTEN OF NIET ??

FILOU5
Topic Starter

CO OUDERSCHAP AANVECHTEN OF NIET ??

#1 , 05 aug 2011 17:15

Hallo, ik ben een trotse mama van twee kapoenen een dochter van zes en een zoon van acht, nu zit ik hier al meer dan een jaar in een scheiding waarbij de grootste tijd vecht scheiding was , lopen vijf klachten voor stalking , slagen en verwonding, bedreiging en afpersen tegen hem , nu de laatste weken is het allemaal wat bekoeld en konden we terug normaal om gaan voor de kinderen , maar mijn dochter wil dus niet gaan naar hem van bij het begin , dit geeft papa ook toe dat ze niet bij hem wil zijn en in zijn week of bij zijn mama zit of gewoon weent en boos is . OOK in mijn week loopt ze heel snel boos als ze haar zin niet krijgt en dan bedoel ik echt wel boos , als ik haar na afkoelen vraag waarom is het steeds omdat ik haar niet wil omdat ik ze na een week aan haar papa terug geef en zij wil niet voortdurend bij hem zijn af en toe een bezoekje is meer dan genoeg zegt ze ,

wat moet ik nu doen hij wil de kinderen opsplitsen onze zoon wel week om week haar niet da zie ik niet zitten is gewoon geen optie broer en zus moet samen blijven volgens mij ; veel tijd besteed hij denk ik ook nu wel niet aan haar het zijn vooral dingen die mijn zoon leuk vindt die gebeuren en zij af en toe; ook zet hij ze elk weekend dat ze bij hem zijn zowiezo bij zijn mama want hij moet op stap en weet niet in welk bed hij gaat thuis komen . Ik vindt dit niet gezond voor geen van de twee kinderen , alle advies is welkom , wil papa zijn kinderen niet afnemen en co ouderschap verbreken maar ze moeten wel gelukkig zijn en deftig opgevoed worden
en aan de reacties van papa en kinderen te zien en te horen heb ik daar mijn twijfels over

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lucke

#2 , 05 aug 2011 19:28

Al eens nagedacht van waaruit dit gegroeid is... misschien is dit 'onbewust' naar voren getreden tijdens de vechtscheiding.
Je kan altijd eens ten rade gaan bij het steunpunt blijvend ouderschap (SBO), een lokale CAW of misschien eens een kinderpsycholoog raadplegen die hier ervaring mee heeft.
Soms kan een onafhankelijke partij meer te weten komen dan de ouders zelf.

L.

lucgescheiden

#3 , 05 aug 2011 23:43

Tijdens een vechtscheiding worden er steeds dingen gezegd, geroepen tot gebruld waarvan beiden partijen later spijt hebben.
Als volwassenen kun je dat, na een tijdje, relativeren en een plaatsgeven, ook het gedrag van de andere partij.

Voor kinderen, die beide ouders voorheen wellicht even graag zagen, zijn dergelijke zaken eerder wereldbranden,
niemand vertelt hen de volledige toedracht, en indien toch, rijzen bij hen de vragen of dit wel de ware toedracht is die hen wordt verteld.

Kinderen vangen meer op dan ouders vermoeden, proberen dit zelf te verwerken, maar willen het niet uitgesproken zien,
daar hun ideaal beeld van hun ouders, half gesmolten en verwrongen uit deze wereldbrand droop.
Ze zullen de ouder die voor hen het meeste als agressor overkwam met de vinger wijzen.

Als ouder afzonderlijk met hen praten, lukt dan niet meer, er blijft het wantrouwen.
Of derden daar iets kunnen aan verhelpen?
Mss indien zij: beide ouders ertoe kunnen bewegen om het verhaal gelijkaardig te brengen.
Met, ondanks wat er gebeurd mag zijn, de andere ouder in zijn waardigheid te laten als ouder.

Mocht dit lukken dan zal het kind dra het nukken laten, en de ouder terug aanzien als volwaardig.
Wellicht voor deze ouder dan net ietsje gemakkelijker om terug iets goeds voor het kind te kunnen betekenen.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

mapleleiah

#4 , 07 aug 2011 15:11

U spreek over slagen en verwondingen? Heeft hij geweld gebruikt tegen de kinderen?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

lucgescheiden

#5 , 07 aug 2011 15:53

Mss eveneens de vragen stellen of de vader zijn kapoen van zes jaar eveneens molestreerde, incest op pleegde, en of de moeder wel zeker is dat zij slechts twee kapoenen had voor de scheidingseis en geen drie??????

Wanneer een moeder komt beweren dat zij de vader zijn kinderen niet wil afnemen, dan zal dat toch wel een reden hebben, niet?

Soms lijken de vragen hier weggelopen uit een filmrecensie, van een amerikaanse horror-film!!!

Bijtje

#6 , 09 aug 2011 09:41

De kinderen kunnen toch tijdelijk gesplitst worden ? Kunt u bijvoorbeeld met een regeling leven als volgt : Uw zoon blijft week om week heen en weer gaan en uw dochter verblijft bij u maar volgt haar broer iedere woensdag en weekend als deze bij de papa is ? Dan zijn ze op 14 dagen maar 3 dagen gesplist ?

FILOU5
Topic Starter

#7 , 21 aug 2011 10:26

@LUC gescheiden , vragen weg gelopen uit een horror film ?????
de enige reden dat ik mijn kinderen hun papa niet wil afnemen is omdat ik vindt dat hun recht is om hem te kennen , later moeten ze zelf maar uit maken wat ze van hem vinden , maar een schreeuwende dochter elke keer opnieuw ik wil niet waarop mijn ex dan doodleuk antwoordt terwijl da kind er bij staat neem ze maar mee ik heb de zoon nu haar hoef ik niet , mijn ex schoonma stond erbij en deed hem zwijgen is dit dan geen gedrag om me zorgen te maken , een kind voelt die dingen ook aan zonder dat er iets uitgesproken is , je hoort me niet zeggen dat alle papa s zo zijn , maar die hier die heeft idd nu maar twee dingen dat van belang zijn zijn zoon en op stap gaan om vrouwen in bed te krijgen , en dat weet ik van de kids zelf elk weekend dat ze daar geweest vertellen ze wel dat als ze van hun oma kwamen s morgens ( die woont er langs) er elke keer een andere vrouw s morgens buiten gaat , gezond voor de kids is dit niet , maar volgens mijn advocaat kan ik er niets tegen beginnnen want hij laat ze met hun oma dan

lucgescheiden

#8 , 21 aug 2011 13:06

Als ouders naar een rechtbank spurten om een echtecheidingsvonnis te bekomen, dan
zou de wet als eerste vereiste moeten stellen deze ouders reeds een duurzame regeling hebben uitgewerkt voor de kinderen.
Indien niet; dan dient de rechtbank dit op te leggen en er op toe te zien, alvorens een echtscheiding uit te spreken.
Althans dat is mijn overtuiging.
Mijn inziens zou dit alvast veel leed voor de kinderen kunnen voorkomen.

Beide ouders kozen op een bepaald moment samen; om kinderen op de wereld te zetten.
Een scheiding mag, mijn inziens, dan ook nooit de één of de andere ouder benadelen in zijn of haar ouderschap.

Uiteraard is dit zowiezo toch het geval; geen van de ouders verkoos ervoor om de kinderen alleen te moeten opvoeden.
Maar net de scheiding zorgt ervoor dat je wel voor deze realiteit geplaats wordt, en dit met slechts de helft van de middelen die je tijdens het huwelijk bezat.
Doe daar de onmin inzake het "waarom" bovenop, en de doorsnee burger zit in diepe nesten.
Het touwtrekkerij rond de kinderen is gestart, met uitgaven van gigantische kapitalen aan advocaten.

Is de ene of de andere ouder dan een 'slechte'?
Zou u een reden kunnen bedenken om de kinderen hun andere ouder af te mogen nemen?
Is een ouder fout, met toe te geven, dat hij een kind niet kan hanteren, op hysterische momenten veroorzaakt door de scheidingstoestanden?
Heeft een ouder niet het recht om een nieuwe partner te zoeken? Welke rechter zou dit mogen verbieden?

Ik ben zelf verweerder in een scheiding.
Wij hebben samen vier kinderen, waarvan reeds drie meerderjarig.
Ook ik heb de helft van mijn leven besteed aan de opvoeding van mijn kinderen.
Nochthans klinken uit hun monden dezelfde standpunten als die van mijn ex.
Vanuit mijn oogpunt totaal onzinnige standpunten, maar het maakt wel dat er van een gelijk ouderschap geen sprake is.

Eén of ander substituut de procureur des konings, ging met een "mondeling" advies (het welke blijkbaar niet mag/kan/hoeft gemotiveerd te worden, gezien geen onderzoek werd uitgevoerd) deze ongelijkheid nog versterken bij de rechter.

Denkt u dat dit een ouder-kind-relatie ondersteunt?

Mijn inziens, veel ongezonder voor de kids, dan dat ik elke dag met een andere vrouw in de koffer zou duiken.

En dan mag je hier dergelijke vragen lezen....

Elk mens heeft zijn breekpunt, en op dat moment ben je in staat om een moord te begaan.
De familiedrama's liegen daar niet om.
In mijn ogen; is het gedrag van agressors die een ouder tot dat breekpunt leiden, veel crimineler, dan dat van de ouder die door het lint gaat.

Dus vragen weggelopen uit een horror film? Ja zeker! zelfs een extreem slechte B-film.

Bijtje

#9 , 23 aug 2011 12:33

Als ouders naar een rechtbank spurten om een echtecheidingsvonnis te bekomen, dan
zou de wet als eerste vereiste moeten stellen deze ouders reeds een duurzame regeling hebben uitgewerkt voor de kinderen.
Indien niet; dan dient de rechtbank dit op te leggen en er op toe te zien, alvorens een echtscheiding uit te spreken.
Luc, dat zou inderdaad een goede stap zijn voor de kinderen en zelfs voor de ouders in mijn ogen.

Lucke

#10 , 23 aug 2011 13:21

lucgescheiden schreef:

Luc, dat zou inderdaad een goede stap zijn voor de kinderen en zelfs voor de ouders in mijn ogen.

--> Inderdaad een goede stap maar.... stel, men is niet getrouwd. Ex-partners komen niet tot een overeenkomst betreffende de kinderen omdat één van beide halstarrig blijft tegenwerken.
Dan sta je nog nergens!

Ik zit momenteel in die situatie. Ouderschapsbemiddeling heeft tot nu toe geen enkel resultaat opgeleverd omdat mama met geen enkel voorstel akkoord gaat, zelf onredelijke voorstellen doet, etc...
Jeugdrechtbank procedure duurt verschrikkelijk lang. 8 maanden was mijn dochter toen mama besloot ermee te kappen en ze heeft vanaf dat ogenblik altijd geprobeerd onze dochter zo min mogelijk bij de papa te laten verblijven. Informatie wordt achtergehouden, totaal geen medewerking op geen enkel vlak. Nu is mijn dochter 2jaar en we moeten nog tot oktober wachten voor de tweede hoorzitting!
Onze dochter heeft ook rechten om papa te zien maar deze worden door de moeder ontnomen... eerlijkheid????

Bovenstaand voorstel lost in deze gevallen niets op.

Co-ouderschap zou standaard moeten zijn..; Indien een van beide partijen dit vrijwillig niet wenst, dan kan er van afgeweken worden. Indien één van beide partijen tegenstander is hiervan, dan mag hij/zij dit via de rechtbank gaan uitvechten. Niet omgekeerd. Nu moet je naar de rechtbank om co-ouderschap te mogen verkrijgen en de andere partij maakt er gretig misbruik van om zoveel mogelijk tegen te werken, zonder gevolgen.

L.

lucgescheiden

#11 , 23 aug 2011 14:11

Ik heb het over de kinderen, niet over het al dan niet gehuwd zijn.

Het niet willen meewerken aan een duurzame oplossing voor de kinderen, zou dan als misdadig kunnen worden afgehandeld.
Enkele duizenden jaren geleden, oordeelde ene koning Salomon reeds volgens deze maatstaf, de man wordt er nog steeds om geroemd...

Lucke

#12 , 23 aug 2011 14:55

Het niet willen meewerken aan een duurzame oplossing voor de kinderen, zou dan als misdadig kunnen worden afgehandeld.
Dit zou pas een grote stap vooruit zijn!!

lucgescheiden

#13 , 23 aug 2011 15:02

Neen, eerder een stap achteruit (in de tijd dan), maar weliswaar in de goede richting ;-)

ovan

#14 , 23 aug 2011 22:57

Bij het oprichten van een vennootschap moet je heel wat "plannen". Zelfde zou bij het stichten van een gezin I.pv. ondernemingsplan: Opvoedingsplan... op z'n minst maak je de oefening al voordat je er aan begint...maakt ook duidelijk als de verschillen groot of klein zijn tussen ouders. Plan kan steeds aangepast worden, maar er is ten minste een plan. dat is probleem vandaag. Idee van Luc is een stukje van de puzzel!
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

lucgescheiden

#15 , 23 aug 2011 23:41

Dit is niet mijn idee, ik las hier reeds eerder een topic van een nederlandse rechter die weigerde om een echtscheiding uit te spreken op deze basis.
De man had het mijn inziens bij het rechte eind, in dezelfde zin als Salomon het indertijd juist inschatte.
Er bestaan echter te weinig rechters die hun nek op dergelijke wijze durven uitsteken.
Het idee zou nochthans in vele gevallen de puzzel volledig kunnen oplossen.
Mochten onze wetgevers dit maar al eens inzien, maar deze bestaan in grote mate uit advokaten, net degene die aan de huidige procedures verdienen....

Terug naar “Echtscheiding”