welke stap neem ik nu ?

mamvantwee
Topic Starter

welke stap neem ik nu ?

#1 , 20 jul 2011 22:22

verwijderd
Laatst gewijzigd door mamvantwee op 31 aug 2011 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lucke

#2 , 20 jul 2011 22:48

Ken niet het volledige verhaal maar de dreigementen die zij uiten kunnen ze absoluut niet hard maken.
Twee dingen kan je doen:
Ofwel naar advocaat of notaris. Bij een advocaat kan je altijd eens ten rade gaan (eerste sessie is vaak gratis)
Ofwel proberen jullie deze overeenkomst via een bemiddelaar uit te werken met jullie beiden.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jul 2011 11:27

Het zou jammer zijn als jullie niet tot een overeenkomst zouden kunnen komen.

Een beetje hulp van een buitenstaander is vermoedelijk nodig. Dus bemiddeling.

Stel uw man voor samen een bemiddelaar aan te stellen.

http://www.bemiddeling-justitie.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

lucgescheiden

#4 , 21 jul 2011 12:00

Volgens mij zit het probleem hem hier in de wetgeving, die geen rekening houdt met voorafgaandelijke regelingen uit oogpunt van bemiddeling.
Van zodra de communicatie begint te pruttelen, er daar zelfs slagen bij vallen, dient u zelf de juiste conclusies te trekken.

Werd er iets van de regelingen op papier gezet? Verblijfsregeling van de kinderen? Tegemoetkoming in de uitkoopwaarde van het huis? Hebt u bijvoorbeeld samen een de inboedel opgelijst? Heb je een dubbel van de facturen van de kinderkamers?

Indien op u op al deze vragen neen dient te antwoorden, dan vrees ik dat u er niet goed voor staat.
Uw ex gaat zijn rekening ook gemaakt hebben, en u zou geen enkel bewijs in handen hebben...

Uit ervaring kan ik u vertellen, wat er aankomt wanneer het tot een vechtscheiding komt.

De regeling voor de kinderen zal aangehouden worden als goedlopend => alimentatie = ieder de helft.
Vervolgens zal u gescheiden zijn en komt men met een vereffening en verdelingsprocedure voor de pinnen:
waarbij men de wettelijke regeling (althans indien geen contract) - om alles 50/50 op te splitsen - toepast.
Gezien uw ex zonder jouw weerstand alles heeft meegenomen wat hij nodig had, zal er een oordeel vallen dat de inboedel alvast in der minne werd geregeld. Hoe denk je dat te weerleggen?
Gezien u blijkbaar instemde met de aankoop van alle extra benodigdheden voor uw ex zijn huishouden, zullen deze facturen worden afgetrokken van de gemeenschappelijke pot, m.a.w. u betaald mee voor zijn inrichting.
Gezien het woonhuis eveneens 50/50 verdeelt dient te worden, zal eventuele mondeling toezegging als niet bewezen geacht worden.
Wanneer u geen persoonlijke inbreng kan staven, blijft de vraag of u de uitkoopsom aan uw ex zal kunnen betalen? Indien niet zal een openbare verkoop geschieden (waaraan u nogmaals je broek zal scheuren aan het gedwongene van de verkoop)
Tot de uitspraak in deze vereffening, zal u tevens een woonvergoeding in de pot dienen te leggen, a ratio van de huurwaarde van de woonst.
Tevens gaat u, wat in deze tijden niet evident is, de totale energie factuur van de gezinswoning mogen dragen....

>>>> Kortom: tracht zo snel mogelijk alle regelingen en afspraken, door ex ondertekend, op papier te krijgen. <<<<

Zoniet, zal u, net door uw bemiddelende houding, geplukt worden na de echtscheiding.
De vraag wordt dan: of je nadien nog in staat zal zijn om je kinderen behoorlijk op te vangen, indien niet gaat dit de verblijfsregeling van de kinderen beïnvloeden, alsook de alimentatie...
Handige documenten voor Personenrecht

sixties

#5 , 04 aug 2011 22:58

Ik wil ook absoluut een vechtscheiding vermijden. Maar de scheiding wordt door mijn (ex-)man uitgesteld. Ik ben zelf weggegaan. Ondertussen is dit al 8 maanden en het wordt tijd dat er nog eens iets ondernomen wordt.
Mag ik je misschien vragen waar je zo'n voorbeeld van overeenkomst hebt gevonden?

j.demoor

#6 , 05 aug 2011 10:35

“Art.229.§ 1. De echtscheiding wordt uitgesproken wanneer de rechter vaststelt dat het huwelijk onherstelbaar ontwricht is...§3. De onherstelbare ontwrichting bestaat ook wanneer de aanvraag wordt gedaan door één enkele echtgenoot na meer dan één jaar feitelijke scheiding...”(Burgerlijk Wetboek).

Die feitelijke scheiding kan blijken uit een woonstattest van de bevolkingsdienst

“Art.1254.De vordering tot echtscheiding op grond van artikel 229, § 3, van het Burgerlijk Wetboek kan worden ingesteld bij verzoekschrift. Het bepaalde in de artikelen 1034bis tot 1034sexies is van toepassing op het in het eerste en tweede lid bedoelde verzoekschrift...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mamvantwee
Topic Starter

#7 , 19 aug 2011 19:39

verwijderd
Laatst gewijzigd door mamvantwee op 31 aug 2011 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

lucgescheiden

#8 , 19 aug 2011 20:26

Volgende link levert wat input op inzake EOT:
http://www.manivel.be/cdrom/HTML/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kan de vrederechter om voorlopige maatregelen vragen, daar hoef je geen echtscheidingseis bij te stellen.

ovan

#9 , 20 aug 2011 09:04

een dilemma? Zelf naar vredegerecht stappen is aanvallend, maar niks ondernemen stel je je zwakker op en lost mogelijk ook niet de problemen op.
Blijf bemiddeling proberen, maar dat kan ook voor een stuk via advocaten. Als je advocaat terug uit verlof is kan je dat met hem/haar bespreken.
Sommige advocaten hebben speciale bemiddelingsopleidingen gevolgd.
Je merkt dat je intenties goed zijn, maar dikwijls is het zo dat door "goed" te doen, je uiteindelijke de dupe wordt (kan worden). Probeer echt eerst met je "(ex)-man" via bemiddeling en gezamelijke aanknooppunten naar een oplossing te zoeken. Dat is de investering zeker waard en naar de toekomst een goeie basis in een blijvende communicatie voor de kinderen! Laat je zeker ook bijstaan of adviseren door een raadsman in functie van die bemiddeling. sterkte
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

mamvantwee
Topic Starter

#10 , 21 aug 2011 09:09

verwijderd

lucgescheiden

#11 , 21 aug 2011 13:26

Ik heb hier dezelfde lijdensweg mogen doorlopen (en wellicht mijn ex evenzo)

Mijn ervaring is dat je op de bemiddeling van een advokaat niet hoeft te rekenen,
laat staan als er twee advokaten werden ingeschakeld.
De onmin opdrijven betekent hier net dat zij aan beide ouders meer zullen verdienen...

Tracht een onpartijdig iemand te bekomen die voldoende kennis bezit om jullie beiden te helpen in de bemiddeling!

mamvantwee
Topic Starter

#12 , 21 aug 2011 13:54

verwijderd

lucgescheiden

#13 , 21 aug 2011 14:09

Zoals Ovan aanraadt, stap naar de vrederechter met een aanvraag tot voorlopige maatregelen.

De utspraak van de vrederechter zal vermoedelijk je man wel doen inzien, dat hij ook aan zijn kant; water bij de wijn dient te voegen.
En daarmede leg je de bal in zijn kamp.

Inmiddels zou ik me in u plaats; steeds rechtstreeks en mondeling tot uw man wenden, en zijn advokaat vierkant negeren.

Terug naar “Echtscheiding”