bi-locatie

pappa 34
Topic Starter

bi-locatie

#1 , 06 jul 2011 14:37

Ik heb een maand of 4 bij de notaris een verblijfsregeling getekent dat ik akkoord was dat mijn kind van 2,5 van woensdag na school tot zondag bij mij verbleef( geen alimentatie) nu heb ik spijt dat ik niet naar de rechtbank ben gestapt om bi-locatie te vragen. nu kan ik daar volgens een advocaat niks meer aan veranderen klopt dat. Ik sta met de vaste nacht te werken maar heb wel een inwonende vader. Wat kan ik doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 06 jul 2011 15:22

wat versta je dan onder bi-locatie?Als je kindje van woesndag tot zondag bij jou verblijft is dat toch al de halve week? Er bestaan bilocatie's op basis van week/week of per 3 dagen, of zelfs per 4/3 vrdeling. Zou je dan je kindje minder tijd willen bijhouden?

Wat de advocaat vertelt klopt (denk ik) niet helemaal. Een verblijfsregeling bij een notaris is niet bekrachtigd op de jeugdrechtbank. Dus kan je je eis bij de jeugdrechtbank aanvatten. Dat kost wel wat geld, maar is dan wel juridisch bekrachtigd.
Mar als je ex-partner je voorstel wel ziet zitten(misschien wil zij het ook liever anders), denk ik dat je perfect samen naar de notaris kan stappen en een annex aan de acte te laten bijschrijven in de zin van:

Beide ouders kunnen samen, mits voorafgaandelijk overleg in het kader van wijzigende omstandigheden, activititeiten, agenda's van de ouders of het kind tijdelijk de omgangregeling aanpassen. .Indien géén overeenstemming over een tijdelijke wijziging, blijft de bestaande afspraak gelden.

Met deze clausule kan je tijdelijk zo'n wijzigingen doen of voor langere periode een kleine wijziging doen. Je kindje is nog heel jong en soms blijkt dat de verblijfsregeling op bepaalde momenten te lang of te kort duurt voor zo'n klein kindje. als je dat dan samen kan aanpassen naargelang de situatie (en je schiet op dat vlak goed op met elkaar) is dat het makkelijkst geregeld.

pappa 34
Topic Starter

#3 , 06 jul 2011 21:19

Ik was vergeten te zeggen dat het om de 14 dagen is. Ze wil echt niets meer afgeven ik heb het al dikwijls gevraagd. Eerst wou ze dat ik het kind maar alleen in het weekend zag om de 14 dagen. Zondag en maandag is mijn vrije dag wil ik hem naar school brengen maar wil ze gewoon niet. Wat zijn jullie ervaringen met het krijgen van bi-locatie bij een rechtbank?

Reclame

eylis

#4 , 07 jul 2011 09:19

wat de rechters tegenwoordig nog in overweging nemen is de leeftijd van het kind.
Meteen overstappen naar week-om-week zal de rechter misschien geen goed idee lijken. Maar misschien kan je vragen om een regeling die naargelang de leeftijd van het kind evolueert naar een bi-locatie. Een recher apprecieert het wanneer de ouders ook denken aan de jonge leeftijd van het kind.
Hier een voorstel;
Bvb: wekelijks elke zondag en maandag je dochtertje bij jou tot ze bvb. 5 jaar is.
In jullie jaarlijkse vakanties een week-om-weekregeling bvb.

Vanaf de start van het 3e kleuterklasje: wekelijks van zondag tem woensdagmorgen bij jou.
Vanaf de schoolvakantie voor de start van het 1e leerjaar een week/om weekregeling.
laat se speciale clausule ook maar toe te voegen, want als er iemand ziek wordt, of andere gevallen van overmacht biedt dit de mogelijkheid om tijdelijk een andere regeling toe te passen zonder dat je daarmee de afspraak "overtreedt"
courage!

Carapat

#5 , 11 jul 2011 01:01

Ervaring in rechtbanken hangt van plaats tot plaats af.... Sommige rechtbanken gaan snel over tot bi-locatie, anderen niet.
Het belang van het kind heeft hier in België een perverse betekenis : Als beide ouders met een EOT scheiden en akkoord gaan met bi-locatie is er geen vuiltje aan de lucht.
Als er een van de twee onnozel begint te doen, dan kan het niet meer onder de noemer het belang van het kind en de jonge leeftijd....
Een kind van 3 jaar zal sneller aanpassen aan de bi-locatie dan eentje van zes... Ik ben mij bewust dat je met jonge kinderen voorzichtig moet zijn, en men onder de 3 jaar best in verschilende faze's werkt naar een bi-locatie toe.

Hoe moet een ouder van welk geslacht dan ook een band opbouwen met zijn/haar kind als je ze de eerste jaren maar elke week een paar dagen ziet of nog slechter om de 14 dagen ????
In de babywinkel hangt het vol met spullen 50% mama - 50% papa, maar als het verkeerd loopt tussen mama en papa....... dan is het ineens weer 100% ...

@papa34 gaan voor bi-locatie in opbouw, maar duidelijk laten horen dat je je verantwoordelijkheid wilt nemen en bi-locatie wilt.

Gtz,

Lucke

#6 , 11 jul 2011 09:42

@papa34 gaan voor bi-locatie in opbouw, maar duidelijk laten horen dat je je verantwoordelijkheid wilt nemen en bi-locatie wilt.

Gtz,
Volledig eens met alles wat Carapat hier schrijft.
Gaan voor Bi-locatie in opbouw!

Grtz,

Lobke

#7 , 13 jul 2011 16:18

Dag papa 34,

Ik vrees dat alles zal afhangen van waar je woont! Onze advokaat waarschuwde ons al op voorhand dat de rechters in Limburg zo conservatief zijn en dus vinden dat kinderen bij hun mama horen.

Mijn vriend heeft enkele jaren geleden de EOT getekend waarin hij toestemt met de hoofdverblijfplaats bij de mama en de weekends bij hem. Dit omdat de kinderen nog zo klein waren (de jongste pas 1 jaar), de mama in het onderwijs staat en dus veel thuis is, hij een drukke zelfstandige is... Dus in het belang van de kinderen gaf hij met veel pijn in het hart toe. Het was trouwens de mama die hem verliet en met haar kinderen bij een andere man ging wonen.
Er is toen uitdrukkelijk gezegd dat van zodra mijn vriend zijn leven had kunnen herorganiseren, hij verwachtte dat er 50-50 bi-locatie zou komen. Hierin heeft de mama toen mondeling toegestemd, de notaris gaf aan dat dat de regel was maar dat het zo niet in de EOT kon.

Toen mijn vriend een paar jaar later ernaar vroeg (zijn leven was helemaal anders ingericht sinds mijn komst); weigerde zijn ex botweg.

En ook een rechtzaak heeft niet kunnen baten. Een bom geld zijn we kwijt, de kinderen komen nog steeds alleen maar in het weekend.

Ik hoop dat het voor jou beter afloopt! Succes!
Lobke

Carapat

#8 , 13 jul 2011 23:18

Dag papa 34,

Ik vrees dat alles zal afhangen van waar je woont! Onze advokaat waarschuwde ons al op voorhand dat de rechters in Limburg zo conservatief zijn en dus vinden dat kinderen bij hun mama horen.
Kan ik alleen maar beamen, aarzel niet om het woord te nemen op de zitting, ze hechten daar toch wat belang aan.

Lucke

#9 , 13 jul 2011 23:25

Kan dit ook enkel maar beamen.
Ik mocht in Hasselst zelfs niet het woord nemen.

Terug naar “Echtscheiding”