kolleke: 2 dingen:
Die nieuwe wet dateert van 2006. Dus veel echtscheidingen van voor die datum zijn nog "van de oude stempel".
Het is evident dat de voorbeelden die je kent van fora géén positief uitgelopen verhalen zijn...daarom zitten die mensen ook op een forum.
Maar loop de uitspraken van de jongste tijd maar na: de mentaliteitswijziging bij advocaten én ouders is gaande.
Ik druk er ook steeds op dat bij geweigerde bilocatie men steeds goed moet natrekken of de rechter wel een deugdelijke argumentatie geeft....
en dat is het werk van een goede advocaat.
en lees mijn inleidende paragraaf volledig:
Let wel: de rechter onderzoekt of dit veilig is voor de kinderen: bewijzen van verwaarlozing, gevaarlijk gedrag etc... van de ouder worden onderzocht.
Het spreekt vanzelf dat in vechtschedingen de weigerende partij voor bilocatie er met een listige advocaat alles aan doet om te bewijzen dat de vragende partij de bilocatie NIET zal krijgen. en die zaken zullen blijven bestaan;
Maar in sé is de nieuwe wet positief en een basis waar je met een goede advocaat je bilocatievraag kan steunen.
En wat het sociaal onderzoek betreft...als je SLIM bent, vraag je die als bilocatie-vragende ouder in eerste instantie ZELF aan.
Met een socaal onderzoek is er niets mis als er niets mis is....
Je ontneemt met dit initatief immers de tegenpartij het insinuerende argument "dat er eigenlijk iets loos is aan de omgeving".
Nee, de procureur en de rechter krijgen hier het actieve signaal van de aanvragende ouder: kom gerust kijken.
en dat is vaak een positief-strategische zet

in dat heen-en-weer-geconludeer van zo'n vechtscheiding.
bij bilocatie moet er géén alimentatie betaald worden als de lonen gelijk liggen (zoals in de vraag van poster)
als dat niet het geval is, dan is er méér aan de hand.
Bilocatie is dus STANDAARD volgens de wetgeving.
Er moet niet alleen bij de rechters een mentaliteitswijziging komen, maar zeker ook bij de advocaten die van die wet in hun betoog gebruik kunnen maken (en het nog niet altijd doen)
én vooral van "echtscheidingspuberende" ouders die bilocatie weigeren omdat ze nog steeds niet (willen) aanvaarden dat kinderen opvoeden best door beide ouders gebeurt (als ze nog allebei beschikbaar zijn)
én dat omgangsrecht geen kwestie van bezoek is: maar een belangrijk opvoedende rol speelt in de ontwikkeling van het kind.
Enne, ik ken véél ouders (anno 2010) waar bilocatie is uitgesproken of samen beslist is, maar die hoor je natuurlijk niet.
hier joren we enkel de schrijnende gevallen. en die wil ik een hart onder de riem steken dat de wet de mogelijkheid biedt om verblijfsco-ouderschap te eisen.
Daarom raad ik ook aan absoluut een advocaat onder de arm te nemen.