collectieve schuldbemiddeling

dumpie
Topic Starter

collectieve schuldbemiddeling

#1 , 26 jun 2011 10:11

Vorige maand heeft mijn echtgenoot waar ik van aan het scheiden ben collectieve schuldbemiddeling aangevraagd via het gerecht.Hij had geen achterstand van betalingen en zijn afbetalingen waren ook niet overdreven hoog.Er moest van de persoonlijke lening die aangegaan was om al zijn schulden van voor het huwelijk mee af te betalen nog 3 maand betaald worden en dan was deze volledig afbetaald.
Het gevolg is nu dat voorlopig niets meer afbetaald word en hij op de zwarte lijst terecht komt en natuurlijk ik ook.
Ik heb na zijn vertrek wel altijd alles betaald,zelfs alles waarin hij ook moet tussenkomen en moet dit nu van hem terugeisen.
Kan dit zomaar dat terwijl men nog gehuwd is de ene partner in collectieve gaat zonder de andere op de hoogte te brengen?Kan ik hier niets tegen inbrengen.
Zijn schuldbemiddelaar lachte mij gewoon uit,ja mevrouw uw man is nu beschermd he,ze kunnen hem niets meer doen.En zijn leefloon is ook royaal want wij zijn het ocmw niet.Ondertussen heeft hij nu een prodeo advocaat gekregen en gerechtskosten moet hij ook niet meer betal
Hij was nog maar een week in collectieve en is al in hoger beroep gegaan tegen het onderhoudsgeld dat hij mij moet betalen.Wanneer ik dit weer win kan ik ook maar de minimum rechtspegingsvergoeding meer krijgen omdat hij in collectieve zit.
Ondertussen leeft hij nu weer op grote voet zoals altijd en zullen de schuldeisers een deel van de schulden moeten laten vallen en moet de gemeenschap maar zijn kosten van procederen en gerechtskosten betalen.
Moet ik mij hier akkoord mee verklaren als echtgenote en schuldeiser van hem
Keurt het gerecht zo gemakkelijk collectieve schuldbemiddeling goed?
Op welke manier kan ik verzet aantekenen tegen een collectieve?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 jun 2011 20:47

U zegt dat het gaat om schulden van voor jullie huwelijk. Dat betekent dat die schulden van hem alleen zijn en niet op u dienen verhaald te worden. In principe gaat deze collectieve over hem alleen. Best is eens een eigen advocaat te raadplegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 27 jun 2011 10:58

“Art.1675/2.Elke natuurlijke persoon...kan, indien hij niet in staat is om, op duurzame wijze, zijn opeisbare of nog te vervallen schulden te betalen en voor zover hij niet kennelijk zijn onvermogen heeft bewerkstelligd, bij de rechter een verzoek tot het verkrijgen van een collectieve schuldenregeling indienen...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

Uw echtgenoot is zulk natuurlijk persoon.

Uw echtgenoot kan dus collectieve schuldenregeling vragen zonder uw toestemming,gelet op art.1418 Burgerlijk Wetboek verkrijgen.

Ik ga ervan uit dat u niet getrouwd bent met scheiding van goederen en dat de lening is aangegaan door u beiden. U kan mijns inziens aan de arbeidsrechtbank(art.578,14° Ger.W.) vragen uzelf en het hele gemeenschappelijk vermogen onder DIEZELFDE collectieve schuldenregeling te brengen
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

dumpie
Topic Starter

#4 , 27 jun 2011 16:09

wij zijn getrouwd met gemeenschap van goederen.In 2004 zijn wij samen een lening aangegaan om zijn leningen van voor het huwelijk te kunnen samenvoegen en aftebetalen.Dit was een lening op 7 jaar en er moet nu nog 3 maand van betaald worden.Er was geen achterstand van betaling.Er was ook geen achterstand van andere betalingen die hij moet doen.
De enige achterstal die hij heeft is 1750 euro onderhoudsgeld omdat hij weigert te betalen.
Zijn schuldenlast is ook niet zo hoog zodat hij maandelijks gerust kan afbetalen.Normaal zou alles wat hij nog moet betalen zeker dit jaar betaald geweest zijn zonder collectieve.
Mijn vermoeden is dat hij op deze manier van het achterstallige onderhoudsgeld wil afraken door kwijtschelding van schulden.
Doordat hij in collectieve gegaan is ,is er nu ook een afrekening van zijn advocaat bijgekomen.
In april ging hij laten weten of hij in hoger beroep ging tegen het onderhoudsgeld of niet.
Hij is dan eerst in collectieve gegaan en dan in hoger beroep zodat dit hem allemaal niets meer kost.
Doordat hij in collectieve gegaan is kan hij nu plots nog royaler leven dan vroeger want er gaat zelfs nog geen 3de van zijn loon naar de schuldeisers.
Vandaag verschenen er op internet fotos van zijn levensstijl die hij er nu op na houd,hij is plots begonnen met aan paardewedstrijden deel te nemen.Op de fotos is duidelijk te zien dat hij nieuw zadel en alles heeft.Toch raar voor iemaand die vorige maand in collectieve is gegaan en geen 250 euro onderhoudsgeld kan betalen.
Ik denk er over om beroep aan te tekenen maar weet niet hoe ik er moet aan beginnen.
Mijn advocaat stuurt mij door naar een andere advocaat omdat zij dit niet kan doen voor mij omdat zij ook als schuldbemiddelaar werkt.
Wat doe ik het best,nu al beroep aantekenen of wachten tot wij als schuldeisers opgeroepen worden en dan bezwaar aantekenen?

anitake12

#5 , 03 feb 2013 11:15

wat gebeurd er als je huwt met iemand die in colectieve schuldbemideling is kunnen ze mij daarvoor bij nemen en wat als ik erf langs mijn familie

wanton

#6 , 03 feb 2013 18:47

Wat er gebeurT als zoiets voorkomt?
Men kan u niet dwingen me af te betalen of de schuld van u vorderen , vermits dit schulden zijn van voor het huwelijk.
Men kan wel de globale situatie herzien omdat vb. zijn vaste kosten wijzigen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

anitake12

#7 , 03 feb 2013 20:09

danku wel voor andwoord dus ik moet niet mee in colectiefe en ze kunnen niet mijn loon aanslagen gtjs

anitake12

#8 , 12 feb 2013 12:01

nebben er nog meer jklachten van schuld bemidelaar ze woont rond de kanten van wiekevorts

Terug naar “Echtscheiding”