Alimentatie

Lies Lunders
Topic Starter

Re: Alimentatie

#16 , 29 apr 2011 21:17

Dat is niet veel hé, 300 euro voor 3 kinderen...
Moet je daar alles mee betalen?? kledij, schoolkosten....
Dit bedrag ontving mijn huidige vrouw zo een 25 jaar gelden , 3600 voor de oudste en 3200 frank voor de 2 volgende .
Mijn moeder kreeg voor ons (2 kinderen ook 25 jaar geleden) 250 euro (+ buitengewone kosten).
300 euro, daar spring je tegenwoordig niet ver mee hoor. Je moet al maar eens uitrekenen wat je maandelijks betaalt voor hun eten. Men rekent ongeveer 5 euro per dag per persoon. Even tellen hé, Corinne vertelt dat 2 van haar kinderen 2.5 dagen naar haar ex gaan. Dat is op 1 maand 20 dagen voor de 2. Die 2 uur per week is 1 dag. 30 dagen in een maand X 3 kinderen is 90 dagen min die 21 dagen. Dat zijn 69 dagen maal 5 euro is 345 euro alleen aan eten. Dan heb je nog geen kledij, schoenen, naschoolse opvang, hobby's, nieuwe boekentas, fiets, verjaardagsfeestjes voor de klas, ...... Ik ben een paar jaar geleden met mijn kinderen bij mijn vriend gaan wonen, hij woonde toen al een tijdje alleen. Aan de verrekening van het gas, water en electriciteit, zie je pas hoeveel je meer verbruikt met 3 personen erbij. Daar verschiet je ook van hoor hoeveel dat is. Dit klinkt misschien ver gezocht maar dit is wel de realiteit hé.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Corinne

#17 , 29 apr 2011 22:40

€ 300 is misschien niet "veel", maar ik krijg ook de kinderslag volledig tot mij, deze bedraagt net geen € 480, als alleenstaande gaat deze € 480 nog eens omhoog met € 100, dus heb ik toch +/- € 780.
Ik weet dat er papa's zijn die veel meer betalen voor 3 kinderen, maar wellicht wordt het kindergeld dan opgesplitst, geen idee.
Ik ben tevreden met deze uitspraak.

Deze € 300 is wel exclusief medische kosten, schoolkosten en hobbykosten enz...Dat is dus nog elk te delen, deze kosten.

Lies Lunders
Topic Starter

#18 , 02 mei 2011 09:29

Lies Lunders, u zou dus meer willen betalen als het uw kinderen zouden zijn ?
Ik zou ervoor zorgen dat mijn kinderen niets te kort komen. Je moet niet betalen voor uw ex maar voor uw kind.
Ik vind het gewoon erg (in mijn situatie) dat een kind van 13 jaar naar mij komt en zegt: mama, papa kan nu al onze hobby's niet betalen en kan niet bijleggen voor een nieuwe fiets. Wat gaat dat zijn als dat 4de kindje er is? Dan moeten we helemaal niets meer verwachten van papa. Want dat kindje kost ook veel geld hé mama... En, voor dat kindje zullen ze de hobby's wel betalen hoor want ze zeggen nu al dat het naar de karate moet gaan...
Dan breekt je moedershart hoor. Ik vroeg aan mijn dochter, kom jij iets tekort??? Ze zei nee. Ik vroeg, maakt dat dan iets uit van wie dat komt? En ze zei ja.
Dat is erg hoor!! Ik zou willen dat hij geeft waar de kinderen recht op hebben. Meer moet ik niet hebben. HET IS VOOR DE KINDEREN.

Reclame

kellytjexxx

#19 , 02 mei 2011 09:45

ja dat vind ik ook, in het begin toen we uiteen waren na het vonnis zei men ex dat hij enkel de allimentatie wil storten op een rekening van de kinderen voor later?? maar dat is toch niet logisch.

Lies Lunders
Topic Starter

#20 , 02 mei 2011 11:36

ja dat vind ik ook, in het begin toen we uiteen waren na het vonnis zei men ex dat hij enkel de allimentatie wil storten op een rekening van de kinderen voor later?? maar dat is toch niet logisch.
Nee, dat vind ik ook niet. Ik heb vorig jaar een paar maanden alle kosten eens bijgehouden en die wou ik hem dan eens doorsturen maar mijn computer begaf het toen :?
Ik denk dat veel mensen niet beseffen wat kinderen kosten.

kellytjexxx

#21 , 02 mei 2011 11:55

nee idd, en ik doe het al alleen sinds 2009. ben wel vanaf oktober 2010 van davo voorschotten aant krijgen. ben op ziekekas nu maar als ik terug zou gaan werken moet ik al zien hoeveel ik verdien of die betalen die voorschotten ook niet meer. ik vind het allemaal niet kunnen, het is gemakkelijk kinderen maken maar ermee voor opdraaien dat is te veel gevraagd! ik heb het vonnis altijd gerespecteerd maar dat kan van de andere kant niet gezegd worden..
het is een spijtige zaak allemaal maar ik vind dat het eens tijd wordt dat sommige mensen hun verantwoordelijkheid is opnemen en te zorgen dat hun kinderen niks te kort komen.

ingeh

#22 , 22 mei 2011 05:30

hey iedereen,

ik lees hier van bijna iedereen dat de vader 'slechte ouder' is, en dat hij ni wil betalen enzo.
maar mag ik er op wijzen dat er ook moeders zijn die hun ex- partners gewoon aan de grond zetten, daar wordt nooit rekening mee gehouden want ze schreeuwen van langs alle kanten als ge geen onderhoudsgeld ontvangt kan je dat gewoon gaan halen bij davo .
maar wie helpt de papas als die mama's den boel oplichten en profiteren van de wetten en van 'de financiele verantwoordelijk' van de papa als zij niks van rekeningen van de kinderen betaald,maar wel elke maand stipt op tijd haar alimentatie krijgt, en dus gaan ze naar de papa want hij is daar nog altijd meer financieel verantwoordelijk voor omdat hij de biologische vader is. en dan kan je niks anders doen dan de boel te betalen dat is dus 2x dat hij betaald en terug vorderen via alimentatie kan niet.

wat doe je daar dan mee.

kellytjexxx

#23 , 23 mei 2011 08:00

ah dus omdat wij recht hebben op voorschotten van davo dan zijn wij maar profiteurs??

Corinne

#24 , 24 mei 2011 09:44

ingeh ik zie niet echt een bijdrage in je berichtje.

jeanpaul

#25 , 25 mei 2011 19:04

het gerecht is krom vind ik persoonlijk

Ik moet 70 euro per maand van men ex krijgen als onderhoudsgeld van men zoontje
70 euro zonder index aanpassing
ze staat al 4000 euro achter
bereken dit eens in maanden/jaren
schandalig gewoonweg

Op de rechtbank zeiden ze: al heeft ze 33 schuldeisers,uw kind komt niet op de eerste plaats hoor
iemand die niets heeft kunnen ze niets afnemen!!!!
we begrijpen uw frustatie
13 verhuisadressen 10 verschillende autos,waaronder volvo's.....mondeo's...
alles kan
met geld kan alles
je mag schulden maken
je mag telenet digitaal nemen
kan je het niet betalen
dan mag je belgacom digitaal nemen
kan je het niet betalen
dan neem je gewoonweg mobistar digitaal
en zo kunnen zij schulden blijven maken,dat is niet strafbaar
uit frustratie zou je bijna je zoon niet meer meegeven
was kinderfuifje tijdje terug,hij mocht gaan als ik hem geld meegaf,want dat weekend was
hij bij zen moeder...
triestig
triestig om je zoon te zien in schooierskleren....
terwijl hij hier alles heeft
mij kan die 4000 euro geen bal schelen
maar dacht het te kunnen storten op zijn spaarrekening
zo zie je maar...ooit in de krant
vader die geen alimentatie betaalde is spoorloos en zou een gevangenisstraf krijgen.
vaders zijn niet altijd slecht,nu is het eens andersom
nu is de vrouw de slechtste en mij kunnen ze ook niet helpen
f r u s t r e r e n d !

lucgescheiden

#26 , 21 jun 2011 16:40

"Ik word gek van zo'n mannen hé. Kinderen maken dat gaat, maar ervoor zorgen dat die kinderen ook alles krijgen wat ze nodig hebben, dat is teveel gevraagd."

De wet bepaald dat; beide ouders bijdragen voor de opvoedingskosten van de kinderen en dit in verhouding tot ieders inkomen.
Daarmede stelt deze wet; in de eerste plaats duidelijk dat, beide ouders de verantwoordelijkheid dragen voor het 'maken' van de kinderen.
(Dat uw ex dit 'maken' evenmin alleen kon, wordt aldus door de wet als vrij natuurlijk beschouwd, en vormt dus geen enkel excuus tegen gek worden)

Volgens mij dient dit gelezen te worden als:
1. U neemt de effectieve kosten van de kinderen te samen, in geval van co-ouderschap, mag verondersteld worden dat deze voorafgaandelijk werden goedgekeurd door beide ouders.
2. U trekt daar de inkomsten af die verkregen werden uit hoofde van de kinderen (kindergeld, studiebeurs, belastingsverminderingen,...)
3. En u verdeelt daarop het resterende bedrag volgens de verhouding in inkomsten der beider ouders

De wet voorziet verder dat u hierin een herziening kan aanvragen op basis van gewijzigde onstandigheden.
M.a.w. geraakt u (bijvoorbeeld) uw job kwijt, dan kan deze verhouding tussen de inkomens gewijzigd zijn, en
kan de alimentatie hierop worden aangepast.

Uiteraard kan elkeen deze regeling afdwingen voor de rechtbank.

Waar het, volgens mij, de ouder niet siert , die; fortuinen gaat uitgeven aan advocaatskosten om
zichzelf te vrijwaren van enige bijdrage.
Deze fortuinen zouden in dat geval net veel beter zijn besteed aan deze bijdrage.
Indien de andere ouder niet in staat is om deze alimentatie te betalen, brengt de eiser niet alleen ernstige schade toe aan het ouderschap van de verweerder, maar tevens onthoudt de eiser zich om enige verantwoordelijkheid op te nemen voor de kinderen.
Mijn inziens beide te vervolgen feiten., ook al zal de eisende advocaat dit nooit toegeven.

Maar u hebt gelijk, om tot een faire regeling te komen dienen beide ouders hun verantwoordelijkheid als co-ouder op te nemen...
Handige documenten voor Personenrecht

dumpie

#27 , 21 jun 2011 17:05

Kellytje
Als je ex in collectieve schuldbemiddeling zit kun je uzelf als schuldeiser van hem opgeven.
Dan word het maandelijkse bedrag bij zijn vaste kosten gerekend en moet hij u dit bedrag maandelijks uitbetalen of hij krijgt een herroeping van zijn collectieve.
Dan moet je ook aan DAVO geen kosten betalen om het maandelijks te innen. De achterstallen daar moet je inderdaad op wachten.
Heb dit juist zelf meegemaakt,mijn ex staat 7 maand achter met betalingen,is van mei in collectieve gegaan en heb nu gisteren mijn eerst betaling gekregen.Dus veel vlugger dan voorzien was.Ik ben nu ook schuldeiser van hem.

de wit rudi

#28 , 22 jun 2011 10:06

Volgende situatie doet zich voor:

Echtgescheiden sinds 05/2007 eerst via EOT en nadien jongste zoon 100% bij mijn ex-echtgenote vanaf 01/11/2010.
ik als alimentatieplichtige betaal maandelijks 225€ (alle kosten inbegrepen).
Kom te vernemen dat ex-echtgenote in het geniep in het huwelijk getreden is in 06/2011.
verandering van gezinssituatie bij mijn ex-echtgenote:
gezin met 2 inkomens en mijn jongste zoon ten laste.
nu had ik van U graag geweten of de draagkracht van mijn alimentatie niet kan herberekend worden en aangepast want ik leef helemaal alleen en heb wel een inkomen uit arbeid maar heb niemand ten laste.
Graag uw advies en alvast bedankt.

j.demoor

#29 , 23 jun 2011 11:19

“Art.1288.Zij zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen:...4° het bedrag van de eventuele uitkering te betalen door de ene echtgenoot aan de andere, gedurende de proeftijd en na de echtscheiding, de formule voor de eventuele aanpassing van die uitkering aan de kosten van levensonderhoud, de omstandigheden waaronder dit bedrag na de echtscheiding kan worden herzien en de nadere bepalingen ter zake...Uitgezonderd indien de partijen uitdrukkelijk het tegenovergestelde zijn overeengekomen, kan de bevoegde rechter, op vordering van een van de partijen, de in de bepaling onder 4° van het eerste lid bedoelde uitkering later verhogen, verminderen of afschaffen, indien, ingevolge nieuwe omstandigheden onafhankelijk van de wil van de partijen, het bedrag ervan niet meer is aangepast.”(Gerechtelijk Wetboek).

‘Sinds 06/2011 verneem ik dat ze hertrouwt is’ is geen omstandigheid onafhankelijk van de wil van de partijen.

Onderzoek zorgvuldig uw E.O.T.-akte inzake ‘de omstandigheden waaronder dit bedrag na de echtscheiding kan worden herzien’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”