Alimentatie vragen

bup
Topic Starter

Alimentatie vragen

#1 , 22 dec 2005 16:51

Hallo,

Telegramstijl:
Ik ben een man gescheiden op grond van feiten (overspel) wat ik gewonnen heb.
2 kinderen waarvoor ik nu 250 euro alimentatie betaal
Mijn inkomen is ongeveer 1200 euro
Nu eist mijn ex een allimentatie van 500 euro voor de kinderen.
Indien dit uitgesproken word kan ik dan onderhoudsgeld vragen voor mij zelf aan haar, en is dat haalbaar

Zijn er mannen die dit reeds verkregen hebben?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 23 dec 2005 10:55

Art. 301. ? 1. De rechtbank KAN aan de echtgenoot die de echtscheiding heeft verkregen, uit de goederen en de inkomsten van de andere echtgenoot, een uitkering toekennen die, rekening houdend met zijn inkomsten en mogelijkheden, hem in staat stellen van in zijn bestaan te voorzien op een gelijkwaardige wijze als tijdens het samenleven. (B.W.=Burgerlijk Wetboek)

Art. 203. ? 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. (B.W.)

250 Euro ondergoudsgeld, en met de gegevens die u post, 'wellicht' een correcte weergave.

Gewoon de kat uit de boom kijken!

Gast

#3 , 23 dec 2005 16:03

bup, wat is de status van je scheiding?

- net uitgesproken?

- is de beroepsperiode van je ex voorbij?

- is de scheiding al ingeschreven in de burgerlijke stand van de gemeente?

Reclame

bup
Topic Starter

#4 , 23 dec 2005 16:55

bup, wat is de status van je scheiding?

- net uitgesproken?

- is de beroepsperiode van je ex voorbij?

- is de scheiding al ingeschreven in de burgerlijke stand van de gemeente?
Uitspraak 2003
Beroepsperiode voorbij
de scheiding is ook in 2004 overgeschreven in de burgerlijke stand
enkel de verdeling wil niet vlotten, notaris steld geen datum

Gast

#5 , 23 dec 2005 17:51

OK

Het onderhoudsgeld moet niet (moest niet) tijdens de echtscheidingsprocedure ge?ist worden, maar hoe langer je wacht, hoe kleiner de kans dat het nog toegekend wordt. Bij jou is het anders omdat de vereffening en verdeling niet niet afgehandeld is:

Dring bij de notaris aan op aktie: doe het voortaan per mail, bv. met CC copie naar fednot at fednot.be

EIS dan tijdens de gesprekken over de vereffening en verdeling een kapitalisatie waar je, volgens Artikel 301, recht op hebt (kapitalisatie = een eenmalige som die het maandelijks onderhoudsgeld voorgoed annuleert).

Als je ex dat weigert, werk dan de vereffening en verdeling verder af.

Dagvaard je ex onmiddellijk na de vereffening en verdeling, en eis een o.h.g. wegens Art. 301 B.W. Je advocaat kan dan in zijn conclusies zetten dat je ex, ondanks vroegere beloftes, niet bereid was om bij de vereffening en verdeling over kapitalisatie i.p.v. o.h.g. te praten.

Artikel 301 :

? 1. De rechtbank kan aan de echtgenoot die de echtscheiding heeft verkregen, uit de goederen en de inkomsten van de andere echtgenoot, een uitkering toekennen die, rekening houdend met zijn inkomsten en mogelijkheden, hem in staat stellen kan in zijn bestaan te voorzien op een gelijkwaardige wijze als tijdens het samenleven.

? 2. De rechtbank die de uitkering toekent stelt vast dat deze van rechtswege aangepast wordt aan de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen.

Het basisbedrag van de uitkering stemt overeen met het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand gedurende welke het vonnis of het arrest dat de echtscheiding uitspreekt, kracht van gewijsde heeft verkregen, tenzij de rechtbank er anders over beslist. Om de twaalf maanden wordt het bedrag van de uitkering van rechtswege aangepast in verhouding tot de verhoging of de verlaging van het indexcijfer van de consumptieprijzen van de overeenstemmende maand.

Deze wijzigingen worden op de uitkeringen toegepast vanaf de vervaldag die volgt op de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van het in aanmerking te nemen nieuwe indexcijfer.

De rechtbank kan nochtans in bepaalde omstandigheden een ander systeem van aanpassing van de uitkering aan de kosten van levensonderhoud toepassen.

? 3. Indien de uitkering, ingevolge omstandigheden onafhankelijk van de wil van de uitkeringsgerechtigde, in ruime mate ontoereikend is geworden om de in ? 1 bedoelde toestand te waarborgen, kan de rechtbank de uitkering verhogen.

Indien de toestand van de uitkeringsgerechtigde een ingrijpende wijziging heeft ondergaan zodat het bedrag van de uitkering niet meer verantwoord is, kan de rechtbank de uitkering verminderen of opheffen.

Dit geldt eveneens bij ingrijpende wijziging van de toestand van de uitkeringsplichtige ingevolge omstandigheden onafhankelijk van zijn wil.

? 4. Het bedrag van de uitkering mag in geen geval hoger zijn dan een derde van de inkomsten van de tot uitkering gehouden echtgenoot.

? 5. De uitkering kan te allen tijde door een kapitaal worden vervangen op grond van een overeenkomst tussen de partijen, gehomologeerd door de rechtbank. De rechtbank kan ook de kapitalisatie te allen tijde toekennen op aanvraag van de tot uitkering gehouden echtgenoot.

? 6. De uitkering is niet meer verschuldigd bij het overlijden van de tot uitkering gehouden echtgenoot, maar de echtgenoot aan wie de uitkering toekwam mag levensonderhoud vorderen ten bezware van de nalatenschap, dit volgens de voorwaarden voorzien in artikel 205, ?? 2, 3, 4 en 5 van het Burgerlijk Wetboek.

Lex

#6 , 23 dec 2005 21:47

Hallo,

Telegramstijl:
Ik ben een man gescheiden op grond van feiten (overspel) wat ik gewonnen heb.
2 kinderen waarvoor ik nu 250 euro alimentatie betaal
Mijn inkomen is ongeveer 1200 euro
Nu eist mijn ex een allimentatie van 500 euro voor de kinderen.
Indien dit uitgesproken word kan ik dan onderhoudsgeld vragen voor mij zelf aan haar, en is dat haalbaar

Zijn er mannen die dit reeds verkregen hebben?

Alvast bedankt.
Verhoging van de bijdrage na echtscheiding is slechts mogelijk voor zover de ouder die het bestuur uitoefent,met het overeengekomen bedrag en met zijn eigen middelen,het kind niet kan verschaffen waarop het krachtens art.203 B.W. recht heeft',Cass. 7 september 1973,R.W. 1973-74,p 764

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 dec 2005 22:17

Lex,

Ik denk dat dit gaat over onderhoudsgeld van de kinderen na echtscheiding bij onderlinge toestemming.

Sinds het arrest dat jij aanhaalt is de wetgeving gewijzigd.

http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=380

scorpioen
Laatst gewijzigd door scorpioen op 24 dec 2005 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Lex

#8 , 23 dec 2005 23:14

Lex,

Ik denk dat dit gaat over onderoudsgeld van de kinderen na echtscheiding bij onderlinge toestemming.

Sinds het arrest dat jij aanhaalt is de wetgeving gewijzigd.

http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=380

scorpioen
Geen enkele wetsbepaling staat eraan in de weg dat ouders over hun respectieve bijdrage in de kosten van levensonderhoud,opvoeding en passende opleiding van hun kinderen een overeenkomst sluiten,die afwijkt van de wijze van bijdrage die de voorzitter,rechtsprekend in kort geding,tijdens het echtscheidingsgeding heeft vastgelegd,voor zover die overeenkomst de rechtmatige belangen van de kinderen niet aantast en voor de ouders of voor ??n van hen geen vrijstelling inhoudt van hun verplichting om bij te dragen in het levensonderhoud,de opvoeding en de passende opleiding van de kinderen.Cass. ARC960062F,16 januari 1997(D.t.V.),Rev.not.belge 1997,p 137

EOT is dus geen vereiste!

Lex

#9 , 23 dec 2005 23:50

Dagvaard je ex.... Je advocaat kan dan in zijn conclusies...
Wat wil/zal uw advocaat dan pleiten bij de inleidende zitting?? (art. 735 EN/OF 741 Ger.w.)

scorpioen

#10 , 24 dec 2005 11:09

EOT is dus geen vereiste!
Dat heb ik ook niet beweerd. Ik reageerde enkel op jou verwijzing naar Cass. 7 september 1973. Dit arrest gaat over een echtscheiding bij onderlingen toestemming en de mogelijkheid om de onderhoudsbijdrage in de overeenkomst voorafgaand aan de EOT te laten wijzigen door de rechter.

Ik heb alleen gezegd dat een verwijzing naar die cassatierechtspraak gelet op de gewijzigde wetgeving thans niet meer relevant is.

scorpioen

Gast

#11 , 28 dec 2005 01:39

Lex, scorpioen, de vraag was eigenlijk: kan deze man onderhoudsgeld vagen nadat het echtscheidingsvonnis betekend is, en nadat zijn ex een verhoogd onderhoudsgeld voor de kinderen gevraagd heeft?

Volgens mij is er geen termijn om onderhoudsgeld te vragen op basis van een vonnis wegens B.W. 301 (echtscheiding gewonnen wegens zware beledigingen). Wel is het zo dat dat 301 zegt dat het onderhoudsgeld moet dienen om de andere partner "... in staat te stellen om in zijn bestaan te voorzien op een gelijkaardige wijze als tijdens het samenleven..." En hoe langer men wacht, hoe kleiner de kans dat de rechter inderdaad vindt dat de andere partner die mogelijkheid niet heeft zonder dat onderhoudsgeld.

Gast

#12 , 28 dec 2005 10:54

Inderdaad was dit mijn vraag. Want stel dat er op 3 jan 2006 inderdaad zou ingegaan worden op de eis van mijn ex om de kinderalimentatie te verdubbelen, dan kan ik niet meer verder leven in dezelfde omstandigheden van voor de scheiding.
Mijn ex was voor de scheiding zelfstandige in een bankkantoor, en heeft dit vrijwillig opgegeven, en is nu werkloos en volgt een cursus van de vdab.Zij roept nu in dat ik meer verdien dan voor de scheiding en zij minder.
Voor mij is dit een verdoken alimentatie voor haar dat ze vraagt.
alvast bedankt voor de reacties.

scorpioen

#13 , 28 dec 2005 11:17

@ Bup

Of je onderhoudsgeld kan vragen van je ex hangt af van jou ?n haar inkomsten.

Met een inkomen van 1.200,00 euro (met nog wat vakantiegeld en eindejaarspremie wordt dit 1.350 euro of meer) heb je weinig kans op alimentatiegeld. Tenzij je echtgenote veel verdient en jullie tijdens het huwelijk een luxueus leven hadden, maar dit blijkt niet het geval te zijn.

Theoretisch kan je nu nog steeds een vordering tot betaling van onderhoudsgeld instellen. Ik geef je echter weinig of geen kans op succes.

scorpioen

gescheiden vaders

#14 , 28 dec 2005 11:41

301 zegt niet dat er voor het onderhoudsgeld rekening moet gehouden worden met het loon. 301 zegt: "... met de goederen en inkomsten...". Anders gezegd: ook het spaarboekje mag aangesproken worden voor onderhoudsgeld, alsook de auto, de inboedel, enz.

er is wel een beperking voor het bedrag: tot 1/3de van de inkomsten (dat is dus meer dan het loon, in dit geval de werkloosheidsvergoeding).

Ik raad je aan om de procedure op te starten, omdat dan zal blijken dat het opgezet spel is: wie bij een bank werkt (loondienst, zelfstandige) wordt niet afgedankt zonder serieze oprotpremie. Wie er vrijwillig opstapt doet dat om geen o.h.g. te moeten betalen.

Maar wacht er niet te lang mee, en koppel het niet aan het o.h.g. voor de kinderen. Als je ex even nadenkt gaat ze beseffen dat o.h.g. voor de kinderen duurt tot ze afgestudeerd zijn, en o.h.g. voor de andere partner levenslang is (pensioen inbegrepen).

Lex

#15 , 28 dec 2005 11:59

Ik geef je echter weinig of geen kans op succes.

scorpioen
Mee eens!

Terug naar “Echtscheiding”