Uitvoerend Beslag Onder Derden: dringende hulp gevraagd !!!

Spartan
Topic Starter

Uitvoerend Beslag Onder Derden: dringende hulp gevraagd !!!

#1 , 01 feb 2007 18:28

De "aanzet" voor de publicatie van deze topic ligt bij een vorige topic: zie "Betekening van vonnis: verkeerde interpretatie"...

Na mijn bezoek aan het bureau voor consultatie en verdediging, waar men mij eerst een pro-deo beloofde, maar men mij nadien wist te vertellen dat mijn inkomen ? 50,00 te hoog lag (jaja, de actieve welvaartstaat), kon ik niet anders dan zelf per aangetekend schrijven de gerechtdeurwaarder aanschrijven, en
- hem vertellen dat er zaken gevorderd worden die ondertussen al wel betaald waren ofwel die niet gevorderd konden worden, en
- hem vragen naar een afbetalingsplan voor de bedragen die weliswaar tegen de geest van het vonnis van de Vrederechter worden gevorderd, maar waartegen ik weinig verweer "in rechte" heb, omdat er geen "schriftelijk" bewijs van bestaat...

Niet tot mijn grote verbazing kreeg ik daar geen enkele reactie op, maar vandaag zat er wel een "aanzegging" in mijn brievenbus: de tegenpartij legt uitvoerend beslag onder derden: met andere woorden: mijn werkgever (De Vlaamse Gemeenschap) moet mijn wedde inhouden totdat de "schuld" is betaald...

Dat IS erg, want het Gerechterlijk Wetboek maakt van de schuldenaar van onderhoudsgelden (en aanverwanten, zoals de hier gevorderde zgn. achterstallige indexatie) een vogelvrije: voor dergelijke vorderingen bestaat er geen "onbeslaagbaar deel", wat betekent dat men de GEHELE wedde gewoon kan/moet inhouden...

Wat het allemaal nog erger maakt, is dat de gerechtsdeurwaarder van de tegenpartij helemaal geen rekening schijnt gehouden te hebben met de opmerkingen die ik hem heb doen geworden EN dat hij terzelfdertijd ook vraagt dat de "normale" maandelijkse alimentatie voor de kinderen van nu af aan ALTIJD zal worden afgehouden van mijn loon...

En nu de vragen:
1? Waar en hoe kan ik verzetten tegen het laten beslag leggen op dat deel van de initi?le vordering dat ofwel reeds betaald, ofwel niet kan gevorderd worden;
2? Hoe en waar kan ik aanvechten dat het maandelijks bedrag altijd rechtstreeks van mijn loon zal worden afgehouden (m.a.w.: hoe kan ik vermijden dat ik niet meer bepaal wanneer ik betaal...)

Jullie suggesties, adviezen enz. zijn meer dan welkom....en als ik mag: zo snel mogelijk aub, want hoewel "ze" blijkbaar iets te laat waren om mijn wedde over januari "af te pakken", weten we allemaal dat februari een ?rg korte maand is...

Spartan

PS: en als er iemand een goede 2de hands auto nodig zou hebben: het zelfde adres !!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 feb 2007 19:52

Gerechtelijk Wetboek

Art. 1541. Het verzet van de schuldenaar tegen wie het beslag geschiedt wordt op zijn verzoek aan de beslaglegger betekend binnen vijftien dagen na de aanzegging van het beslag, met dagvaarding om te verschijnen v??r de beslagrechter. Het verzet wordt bij exploot aangezegd aan de derde-beslagene, wat in dezelfde akte kan gebeuren.

Dus dagvaarden voor de beslagrechter ...

scorpioen

wolf2

#3 , 01 feb 2007 21:40

De wetgever gaat er inderdaad van uit dat diegene die alimentatie moet ontvangen, beter beschermd moet worden dan diegene die ze moet betalen. Als er ??n van de 2 van het OCMW moet leven, dan heeft men gekozen voor diegene die de alimentatie moet betalen.

U heeft volgens mij een advocaat nodig.

Reclame

Spartan
Topic Starter

#4 , 01 feb 2007 22:46

Dank aan Dino & Schorpioen voor hun reactie...

Maar, "waar" kan ik die "beslagrechter" ( ik denk in Eerste aanleg, maar welke Kamer, of zelfs welke Rechtbank: ik zou het "begot" niet weten) vinden, en hoe kan ik mijn "zaak" daar aanhangig maken...
(En aub, vergeet niet dat ik "cavalier seul" moet spelen: ik heb ?cht geen financi?le ruimte om "qualified legal counsel" onder de arm te nemen...)

Dank,

Spartan

scorpioen

#5 , 01 feb 2007 23:25

Dagvaarden. Moet dus via de gerechtsdeurwaarder.

Pro Deo aanvragen?

scorpioen

Borniet

#6 , 01 feb 2007 23:35

De wetgever gaat er inderdaad van uit dat diegene die alimentatie moet ontvangen, beter beschermd moet worden dan diegene die ze moet betalen. Als er ??n van de 2 van het OCMW moet leven, dan heeft men gekozen voor diegene die de alimentatie moet betalen.

U heeft volgens mij een advocaat nodig.
Misschien toch effe meegeven: Ik heb zelf anderhalf jaar volledig loonsbeslag gehad, op ongeveer dezelfde manier. Bij het OCMW aankloppen is alleen maar goed om uw handen pijn te doen (van het aankloppen dus), verder weigeren zij elke vorm van hulp, omdat dit volgens hen een situatie is waar je zelf schuldig aan bent. De enige hulp die ze kunnen bieden is als je dakloos bent, dat je warm eten kan krijgen.

Mijn advies, kost wat kost, zo snel mogelijk naar de beslagrechter (mijn advocaat toen weigerde dit, waardoor het te laat was, en ook het gedeelte dat reeds betaalt was (4500euro) nogmaals ingehouden werd, omdat de tegenpartij weigerde de bankrekeninguittreksels te erkennen).
http://www.v-echtscheiding.be

Spartan
Topic Starter

#7 , 02 feb 2007 12:13

Dank aan Scorpioen, Dino en Borniet voor hun reactie.

Ik heb al kunnen achterhalen dat de "Beslagrechter" een onderdeel is van de Rechtbank van Eerste Aanleg, hier in Antwerpen: Kamer BR.

Het probleem blijft echter wel, zoal reeds aangegeven: ik heb geen middelen om juridische hulp (lees: een advocaat) onder de arm te nemen.
(En ik "verdien" inderdaad ? 50,00 te veel om een pro-deo te kunnen krijgen, sterker nog: toen ik daarnet het bureau voor juridische bijstand opbelde, en hen vroeg of ik dan nu in aanmerking zou komen, kreeg ik weer een kafka?aans antwoord: "U kan pas eventueel in maart van ons bijstand krijgen, want dan kan U pas bewijzen dat u uw wedde van februari niet zal gekregen hebben"... Dat ik vroeger die hulp nodig had om de beslagrechter te vatten, vond men "misschien" wel jammer...)

Daarom nog eens de aanvullende vraag: kan een gewone burger zulke zaak aanhangig maken bij de Rechtbank, d.w.z. zonder daarvoor beroep te doen op een gerechtsdeurwaarder? (Want die kost ook geld natuurlijk.)

Zo ja, bestaan daar dan modellen of "formats" van? En weet iemand waar die ergens te vinden zouden zijn?

Dank bij voorbaat,

Spartan

scorpioen

#8 , 02 feb 2007 13:01

Het kan enkel met een dagvaarding.

U kan zich wel tot de rechtbank wenden om gratis rechtsbijstand te krijgen voor de deurwaarderskosten Dit kan in geval van hoogdringendheid bij de voorzitter van de rechtbank (art. 673 Ger. W.)

Stel u echter de vraag of een procedure bij de beslagrechter wel zin heeft. Welk argument hebt u om te zeggen dat het gelegde beslag onder derden onrechtmatig is? Ik meen mij te herinneren dat u al vragen stelde i.v.m. het door de vrederechter uitgesproken vonnis en dat mijn antwoorden volledig in de lijn lagen van de tenuitvoerlegging die nu geschiedt.

scorpioen

Spartan
Topic Starter

#9 , 02 feb 2007 13:19

Inderdaad Scorpioen,

Doordat de tegen partij de twee titels (vonnis Vrederechter ?n EOT) gebruikt, en ik geen schriftelijk bewijs van de overeenkomst tot het stoppen van de indexatie, is een deel (en jammer genoeg het grootste) niet aanvechtbaar. Je hebt daar (jammer genoeg) overschot van gelijk.

Maar men vordert ook nog steeds het bedrag aan onderhoudsgeld voor januari (dat al wel werd betaald) en men vordert eveneens "schoolkosten voor de kinderen" voor de periode april-oktober 2006. Dit laatste bedrag is niet gedocumenteerd (zoals het wel voorgeschreven is in de EOT) en trouwens, het vonnis stelt dat vanaf 1 mei 06 de onderhoudsbijdrage bestaat uit "bedrag X", en niets anders, net zoals ik trouwens in mijn verzoekschrift gevraagd had.
Die twee bedragen zijn toch goed voor +/- ? 770,00 (en voor mij is dat meer dan een halve maandwedde), dus als ik die van de eis zou kunnen doen verdwijnen, zou de ellende wat sneller achter me kunnen liggen...
Ik dacht dat de beslagrechter daartoe wel de bevoegdheid zou hebben? Of vergis ik me?

Spartan

scorpioen

#10 , 02 feb 2007 14:38

Daar heeft de beslagrechter inderdaad de bevoegheid toe.

scorpioen

Terug naar “Echtscheiding”