enkele vragen waar ik geen antwoord op weet

lizzie
Topic Starter

enkele vragen waar ik geen antwoord op weet

#1 , 02 mar 2011 17:43

Mijn man besliste een maand geleden dat hij niet meer verder wou met mij (na 20 jaren samen en dit jaar 10 jaar getrouwdp

We hebben 2 kindjes van 5 en 7. Zoals vele onder jullie zag ook ik dit niet aankomen.

Nu moet alles ineens wel heel snel gaan. zo ook de verkoop van ons huis. Nu is dit lager geschat dan we verwachtten en wij HIJ het kopen. Wat IK absoluut niet wil. Dit is het huis wat we volledig zelf verbouwd hebben, zelfs de laatste zomer hebben we nog verbouwingen gedaan.

Ik wil niet dat hij hier gelukkig wordt, terwijl ik in een appartementje moet gaan wonen.

Wat kan ik hieraan doen? Kan ik dit weigeren? Vooral de schattingsprijs is ook heel laag.

Iemand hier ervaring mee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mar 2011 18:48

Indien partijen niet akkoord gaan ... en dat doet u niet kan hij het toch niet kopen???.
U kan natuurlijk het pand ook kopen voor dezelfde lage prijs.
Een schatting is maar een schatting niets meer.
U hebt trouwens het recht om ook een eigen notaris te kiezen.
U kan via een immo kantoor gaan indien beide partijen akkoord zijn ander is het via een openbare verkoop.

Yvon

#3 , 03 mar 2011 12:02

stap 1

naar vrederechter gaan en voorlopige maatregelen vragen; vragen om daar te blijven wonen in het belang van de kinderen

stap 2

bij de vereffening/verdeling na de scheiding de preferentiële woonst vragen om dezelfde reden

Weinig kans dat hij in a/ mag blijven wonen b/later de woonst toegewezen krijgt

succes

Reclame

moonlady

#4 , 03 mar 2011 13:02

u heeft ook de mogelijkheid om alles eerst even te laten bezinken voordat je overhaaste beslissinge neemt waar je achteraf spijt van hebt.zolang u niet gescheiden bent;bestaat er een bescherming op de echtelijke woning.u kan dus de echtscheiding een jaar tegenhouden.pas wanneer u één jaar OFFICIEEL feitelijk gescheiden bent;pas dan kan hij de echtscheiding inzetten omwille van 1 jaar feitelijke scheiding.na 6 maanden kan dit ook indien u beiden akkoord bent.dus kan u nog zeker 1 jaar met de kinderen blijven wonen mits de helft te betalen van de huur die je normaal voor zo'n huis zou moeten te betalen.pas wanneer jullie officieel wettelijk gescheiden zijn valt de bescherming op de echtelijke woning weg.Wanneer u denkt dat uw partner de woning te laag laat schatten om ze zelf goedkoop te kunnen kopen laat je ze best publiek verkopen.dan koopt de persoon met het hoogste bod de woning.

Terug naar “Echtscheiding”