Mijn Ex verhuisd met kinderen, wat zijn mijn rechten?

Alex45
Topic Starter

Mijn Ex verhuisd met kinderen, wat zijn mijn rechten?

#1 , 03 jan 2011 22:42

Ik ben vader van drie zonen en ben twee jaar geleden gescheiden d.m.v. een EOT.
Na ongeveer een jaar beslist mijn ex om bij haar nieuwe vriend in te trekken.
Ik heb de kinderen maar één op de twee weekends en deels in de schoolvakanties.
Daar de verhuis de afstand tussen mij en de kinderen vergrootte, kocht ik een huis in de regio .
Nu is het misgelopen tussen mijn Ex en haar vriend en besliste ze onlangs om nogmaals te verhuizen. Ze heeft een nieuwe vriend.
Met als gevolg dat de afstand nog groter is dan voordien.
Mijn Ex heeft mij nooit betrokken bij deze toch grote veranderingen voor de kinderen (school, vriendjes, ...), noch heeft ze ooit met mij overlegd over dingen zoals schoolkeuze. Zo heb ik de laatste verhuis vernomen via mijn zesjarig zoontje. :( :!: :!:
Tot nu toe heb ik altijd voor 'rust en vrede' gekozen, zo kom ik ook 'verplichtingen' na ondanks het gebrek aan overleg (schoolkosten, clubs, ...), vooral omwille van de kinderen.
Maar..... kan dit allemaal zomaar :?:
Wat zijn mijn rechten en hoe kan ik ze afdwingen?

Alle raad is meer dan welkom !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 03 jan 2011 22:50

Wat werd er bij jullie EOT op papier gezet?
Handige documenten voor Personenrecht

Alex45
Topic Starter

#3 , 03 jan 2011 23:06

Elke tweede weekend de kinderen bij mij en 50% van de vakanties, 2 weken tijdens de grote vakantie.
Eventuele verandering van domicilie wordt niet vermeld.
keuze van school, clubs, e.d. moeten volgens de akte is samenspraak gebeuren.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 03 jan 2011 23:09

U zegt het zelf; deze afspraken worden niet nageleefd.
Als er met je ex niet te communiceren valt, kan je niet anders dan naar de jeugdrechtbank stappen.

Alex45
Topic Starter

#5 , 03 jan 2011 23:17

Is een advocaat dan onontbeerlijk :?:
Lopen de kosten dan hoog op en wat zijn de termijnen :?:

lucgescheiden

#6 , 03 jan 2011 23:31

Een advokaat is niet noodzakelijk, al is het raadzaam om die prijsvraag eerst eens even aan een advokaat te stellen.
(Mogelijk zelfs goedkoper dan nogmaals te verhuizen en in te richten in een poging je ex slaafs na te lopen)

Termijnen? mijn inziens, enkel de tijd dat uw zaak op de wachtrij (rol) staat van de jeugdrechtbank.
De toestand die u ex creerde, door nogmaals te verhuizen, blijft nu eenmaal in uw nadeel duren...

Alex45
Topic Starter

#7 , 04 jan 2011 21:33

Hoe groot zouden mijn winstkansen zijn en wat zou ik kunnen afdwingen?
Het welzijn van de kinderen staat voor mij natuurlijk wel voorop :!:

lucgescheiden

#8 , 04 jan 2011 22:28

Dat zal een advokaat met inzicht in uw volledige dossier alvast beter kunnen inschatten dan dit forum dat niet bestaat uit rechters, en
slechts dient af te gaan op enkele regeltjes tekst als situatieschets

Alex45
Topic Starter

#9 , 05 jan 2011 20:56

Ok, maar misschien hebben anderen ervaring in dit specifiek domein :?

josephke

#10 , 09 jan 2011 08:16

Gewoon het co-ouderschap aanvragen, dat wordt mommenteel bijna automatisch toegekent en primeert op de meeste zaken. Zou dit het probleem al niet wat eenvoudiger maken.

eylis

#11 , 09 jan 2011 11:53

co-ouderschap heeft u AL de HELE TIJD. Dat is zo bij wet standaardregeling: gezamelijk ouderlijk gezag. Uw ex heeft al verschillende keren deze wet overtreden door systematisch eenzijdig beslissingen te nemen.
Ik zou durven voorstellen om bij kortgeding maatregelen te vragen: dat daat vrij snel:(kan op 3-6 maanden geregeld zijn)
Als je voor de lange rit kiest, dan inderdaad meteen jeugdrechter (kan véél langer duren)
je eisen:
- dat mevrouw de regels van het co-ouderschap zal respecteren en dus overleg met u pleegt over de kinderen (school-opvoeding etc...)
- verblijfsco-ouderschap als u dat wenst; een verblijfsregeling 50/50 of 60/40 bijvoorbeeld.

Alex45
Topic Starter

#12 , 09 jan 2011 17:40

Dank je voor deze zeer bruikbare informatie.
50/50 of 60/40 is door de grotere afstand moeilijk haalbaar.
Mijn ex heeft op haar nieuw adres natuurlijk de dichtstbijzijnde school gekozen voor onze kleinste zoon (6 jr).
Dit heeft ze natuurlijk naar 'goede' gewoonte :( weer allemaal zelf beslist.
De kleine halen en brengen van school is dus onmogelijk (45' enkel).
Ik sta dus weer voor voldongen feiten.
Het zou een heel gedoe betekenen voor de kleinste en dat wil ik hem besparen.

lucgescheiden

#13 , 10 jan 2011 18:26

Vooral dat zinnetje "ik sta dus weer voor voldongen feiten", is zeer herkenbaar.
Het lijkt voor sommigen dé manier om rechters eveneens voor voldongen zaken te plaatsen.
Men zal eens even alles al regelen zodat deze laatste niet anders kan dan uw ex gelijk geven, louter in het belang van de kinderen.
U zal dus met zeer sterke argumenten voor de dag moeten komen!

Alex45
Topic Starter

#14 , 12 jan 2011 21:07

M.a.w. eigenlijk, zij kan doen wat ze maar wil.
Ik vraag me soms af wat de waarde van een scheidingsakte is.
Voor mij lijkt het alleszins dat deze enkel dient om de man alimentatie te laten betalen.
Mijn Ex heeft tot op heden nog geen dag te veel op haar centen moeten wachten.
Mijn deel van het 'contract' kom ik dus perfect na.
Maar haar plichten............ ?????????

wilmar

#15 , 14 jan 2011 09:08

Alex , ik maak ongeveer hetzelfde mee , mijn ex wil 84 km verder gaan wonen en ons dochtertje van 6jr meenemen . Een half jaar geleden ben ik de procedure gestart voor de vrederechter, vandaag volgt de uitspraak , zal dus iets voor volgende week zijn . Het heeft me een half jaar slaaploze nachten en 3200 euro gekost zonder de kosten van de tegenpartij . Ik laat je weten wat de uitspraak is . Veel geluk met je strijd

Terug naar “Echtscheiding”