mijn dochter wil niet meer komen, mijn ex steunt haar

bart013
Topic Starter

mijn dochter wil niet meer komen, mijn ex steunt haar

#1 , 14 nov 2010 15:24

hallo,

ik ben reeds 8 jaar gescheiden en heb 1 dochter van 12 jaar uit mijn vorig huwelijk. Destijds hebben wij een EOT waarin co-ouderschap staat geschreven. De laatste jaren zijn er problemen beginnen komen en hebben we via verschillende bemiddelaars geprobeerd om eruit te geraken. Dit is niet gelukt. de verschillen in opvoeding zijn groot en het lukt mij en mijn ex niet om overeen te komen. Rozemarijn wou niet meer graag komen bij mij, aangezien de regels strenger zijn. Vorig jaar ben ik akkoord gegaan met een 14-daagse regeling en is dit ook gebeurd. De problemen bleven echter en ieder schoolverlof werd mij meegedeeld dat rozemarijn niet kwam.
Dit jaar is het zo erg geworden dat sinds april Rozemarijn niet meer wil komen bij mij. Ik wist niet goed wat ermee aanvangen. Ik kreeg dan een oproeping van mijn ex om in het vredegerecht een verzoening te gaan doen ivm 'verhogen alimentatie'. Ik hoopte dat daar dan de omgangsregeling ging besproken worden. De verzoening werd 2 x uitgesteld en deze week, de 3de maal, heeft mijn ex het afgelast met de mededeling dat er geen verzoening mogelijk is, nochtans heeft zij de verzoening aangevraagd.
Ik betaal alimentatie, maar nergens staat geschreven dat ik dit hoef te betalen, nu dacht ik van dit te stoppen in de hoop dat mijn ex dan wel reageert, want als ik haar bel en vraag om terug te bellen neemt ze geen enkel contact op met mij, het lukt mij niet haar te spreken. Mag ik zomaar dat alimentatie stoppen te betalen ?
Nu ging ik naar de politie om een proces verbaal te laten opmaken van schending van omgangsrecht. Zij raden mij dit af om dit te doen, want dit is een 'burgerlijke' aansprakelijkheid en geen strafrechtelijke en er werd mij vandaag bij de politie aangeraden om naar het vrederecht te gaan om een aanvraag te doen van een nieuw vonnis. Nu vind het heel moeilijk om te beslissen welke regeling ik moet aanvragen, ik zou in hart en nieren echt wel graag co-ouderschap terug, maar mijn dochter is ondertussen 12 jaar en wil niet meer komen, ze ziet het zelfs niet meer zitten om af te spreken, telefonisch is nog net ok. Ik ben echt wel radeloos... wat is het beste voor Rozemarijn ???

groeten,

een heel erg bezorgde vader

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 14 nov 2010 20:18

-politie is niet helemaal correct: zij moeten PV opmaken omdat uw ex het omgangsrechtuit het EOT niet respecteert. Dit is geen burgerlijke aansprakelijkheid... Deze PV wordt doorgestuurd naar de jeugdrechtbank.
dus elke week naar de politie om PV te laten opmaken. Dan heeft u bewijsbare feiten voor de verder stappen.

j.demoor

#3 , 16 nov 2010 09:00

‘Destijds hebben wij een EOT waarin co-ouderschap staat geschreven‘ houdt in dat die regeling onverkort van toepassing is tenzij afwijking met WEDERZIJDS akkoord of bij vonnis.

Indien u uw ex-echtgenote aangetekend aanmaant die regeling in acht te nemen dan geldt :
“Art.432...§3.Wanneer over de bewaring van het minderjarige kind mocht zijn beslist...dan worden de straffen bepaald in de §§1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die het minderjarige kind onttrekt...aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing is toevertrouwd,die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het,zelfs met zijn toestemming,ontvoert of doet ontvoeren...“(Strafwetboek).

‘De onthouding van een ouder om zijn gezag te doen gelden teneinde de weerstand van een kind tegen de uitoefening van het bezoekrecht van de andere ouder te overwinnen kan,naar omstandigheden...het in art.369bis(nu 432) bedoelde misdrijf opleveren‘[Cass. 21 oktober 1986,R.W. 1986-87,1609-1610,noot;Cass. 28 oktober 1987, J.Dr.Jeun. 1988,7;Cass. 15 maart 1989, J.T. 1989,666;Cass. AR7009,8 februari 1994(X.), onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,545].

“Art.1385bis. De rechter kan op vordering van één der partijen de wederpartij veroordelen tot betaling van een geldsom,DWANGSOM genaamd,voor het geval dat aan de hoofdveroordeling niet wordt voldaan ..."(Gerechtgelijk Wetboek).
Zie Benelux-Gerechtshof 11 mei 1982(LADAN t. DE BRUIN en WESSENBURG t. PETIT),[F.B.U.,III.1.50.3-1,http://www.courbeneluxhof.be/arresten/N ... 1_3_86.pdf].
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 16 nov 2010 13:53

Destijds hebben wij een EOT waarin co-ouderschap staat geschreven.
‘ tenzij afwijking met WEDERZIJDS akkoord of bij vonnis.
nee: ouders kunnen niet boven de rechter gaan staan en onderling het op een akkoord gooien. Het kan enkel als deze mogelijkheid tot "onderling akkoord" door de rechter in zijn uitspraak bepaald is.

De wet bepaald wel dat een rechter het akkoord tussen de ouders moet homologeren, tenzij...
Artikel 374 §2 van het Burgerlijk Wetboek
Ingeval de ouders niet samenleven en hun geschil bij de rechtbank aanhangig wordt gemaakt, wordt het akkoord over de huisvesting van de kinderen door de rechtbank gehomologeerd, tenzij het akkoord kennelijk strijdig is met het belang van het kind.
Dus wat van tel is, is wat de rechter heeft uitgesproken. Deze heeft dus "recht" gesproken, iets wat na wat tijd heel veel ouders massaal, zo blijkt verkrachten. Uiteraard raakt dit de openbare (wan)orde met toestanden van spagitti³ tot gevolg

Dom zou zijn om naar een rechter te gaan en daar gaan vragen wat reeds uitgesproken is.

U kan een pb naar mij sturen met doel dat kort nadien politie hun werk correct moet doen zonder vooringenomen te zijn. (doen ze dus niet gelet de procureur des Konings vaak onwettige bevelen/richtlijnen heeft opgesteld. Juist ja diegene die over die openbare orde moet waken)
http://www.familietop.be/doc/doc08/0812 ... _Geel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

RR

Terug naar “Echtscheiding”