#7 , 22 okt 2010 13:40
Zelf zit ik in een gelijkaardige situatie, al was ik niet van bij het begin van de echtscheiding van plan het huis over te nemen. In onze EOT staat dus niets over de overname van het huis. Wij hebben tijdens de procedure van echtscheiding door de notaris een compromis laten opstellen zoals bij de normale verkoop van een huis. Alleen stond hier wel als opschortende voorwaarde dat de EOT diende uitgevoerd te worden. Maw indien de procedure van EOT om een of andere reden niet doorging (een van beiden die de scheiding niet tekent bv) dan werd het compromis ongeldig. Van zodra de echtscheiding is uitgesproken kan mijn ex niets meer inbrengen tegen de verkoop van het huis aan mij. Zelfs al tekent hij de notariële akte niet voor de verkoop, dan wordt het compromis door de rechtbank omgezet in een notariële akte indien nodig.
Het is wel zo dat je geen lening bij de bank kan aangaan zolang de echtscheiding niet definitief is. Tenzij je ex bij de bank mee tekent ter kennisname, wat mijn ex dus weigerde. Nu, met mij getekend compromis kon ik voor de echtscheiding toch al een aantal zaken opstarten bij de bank.
Misschien een tip als je van plan bent het huis over te nemen is om er zeker zelf te blijven inwonen. Bij ons is dit niet het geval omdat ik niet van in het begin van plan was om het huis over te houden. Maw hij woont er nu in en wil er niet uit zolang alles niet rond is. Zelf zit ik met een huurcontract dat ik 3 maanden op voorhand moet opzeggen, dus ik kan niet zomaar wachten tot meneer goesting heeft om te verhuizen en dan 3 maanden EN een lening EN huur te betalen, want hij is van mening als hij beslist om morgen te verhuizen dat hij dan ook vanaf morgen niet meer mee betaalt voor de lening.