Overname woning bij EOT

patvdb
Topic Starter

Overname woning bij EOT

#1 , 17 okt 2010 19:23

Hallo,

Wij zijn getrouwd met gemeenschap van goederen.
Nu bereiden wij in alle rust een echtscheiding met onderlinge toestemming voor. Zo is de verdeling van geld en goederen reeds onderling overeengekomen,maar er is evenwel nog niets officieels (er zijn enkel nog maar informele contacten geweest met de bank en de notaris).

Concreet zou ik de woning willen overnemen. De prijs en de uitvoeringsmodaliteiten hebben we ondertussen ook al bepaald.
Rest ons nog een onduidelijkheid: alvorens ik de woning kan overnemen, moet dan de echtscheidingsprocedure reeds opgestart zijn? Of kan ik de woning nu reeds overnemen en ook nu reeds bij de bank een lening aangaan?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 okt 2010 09:56

“Art.1595.Tussen echtgenoten kan geen koopcontract worden aangegaan, dan in de vier volgende gevallen : ...”(Burgerlijk Wetboek).

Het uitkopen van het deel van de gezinswoning van de ene echtgenoot door de andere tijdens het huwelijk behoort niet tot die vier gevallen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

lucgescheiden

#3 , 21 okt 2010 01:52

Kan het wijzigen van het huwelijkstelsel geen soulaas bieden?
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 okt 2010 12:37

Echtscheiding afwachten en dan overkopen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 okt 2010 12:48

Naar de notaris gedaan. Zal hoe dan ook noodzakelijk zijn voor de overname van de woning.

In de overeenkomst van echtscheiding bij onderlinge toestemming wordt dan bepaald dat jij de woning overneemt mits betaling van een som aan uw ex. Deze overeenkomst wordt echter afgesloten onder de opschortende voorwaarde van het uitspreken van de echtscheiding. Meestal wordt dan voorzien dat betaling geschiedt bijvoorbeeld binnen de maand na het definitief zijn van de echtscheiding.

Een gesprek met de notaris zal u verder helpen.

volbeatpete

#6 , 21 okt 2010 12:53

Heb het ook voor gehad gewoon naar de notaris gaan,eot opstarten en dan alles wat jij en je partner zijn overeengekomen op papier laten zetten.dan uitspraak eot afwachten daarna kan bij de notaris alles worden afgehandeld,alleen betaal je dan om je eigen woning af te kopen 1% rechten.Dus een tip geef de geschatte waarde van de woning zo laag mogelijk aan.

Loperke

#7 , 22 okt 2010 13:40

Zelf zit ik in een gelijkaardige situatie, al was ik niet van bij het begin van de echtscheiding van plan het huis over te nemen. In onze EOT staat dus niets over de overname van het huis. Wij hebben tijdens de procedure van echtscheiding door de notaris een compromis laten opstellen zoals bij de normale verkoop van een huis. Alleen stond hier wel als opschortende voorwaarde dat de EOT diende uitgevoerd te worden. Maw indien de procedure van EOT om een of andere reden niet doorging (een van beiden die de scheiding niet tekent bv) dan werd het compromis ongeldig. Van zodra de echtscheiding is uitgesproken kan mijn ex niets meer inbrengen tegen de verkoop van het huis aan mij. Zelfs al tekent hij de notariële akte niet voor de verkoop, dan wordt het compromis door de rechtbank omgezet in een notariële akte indien nodig.

Het is wel zo dat je geen lening bij de bank kan aangaan zolang de echtscheiding niet definitief is. Tenzij je ex bij de bank mee tekent ter kennisname, wat mijn ex dus weigerde. Nu, met mij getekend compromis kon ik voor de echtscheiding toch al een aantal zaken opstarten bij de bank.

Misschien een tip als je van plan bent het huis over te nemen is om er zeker zelf te blijven inwonen. Bij ons is dit niet het geval omdat ik niet van in het begin van plan was om het huis over te houden. Maw hij woont er nu in en wil er niet uit zolang alles niet rond is. Zelf zit ik met een huurcontract dat ik 3 maanden op voorhand moet opzeggen, dus ik kan niet zomaar wachten tot meneer goesting heeft om te verhuizen en dan 3 maanden EN een lening EN huur te betalen, want hij is van mening als hij beslist om morgen te verhuizen dat hij dan ook vanaf morgen niet meer mee betaalt voor de lening.

lucgescheiden

#8 , 23 okt 2010 03:55

De rechtbank veronderstelt wel dat hij dan een normale opzegtermijn moet naleven, dus dat kan je steeds aanvoeren!
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”