13 jarige dochter wil verhuizen

Robbedoes
Topic Starter

13 jarige dochter wil verhuizen

#1 , 15 nov 2006 14:46

Hallo,

Mijn 13-jarige dochter werd toegewezen aan de moeder en komt bij mij elke 2 weekends en de vakanties.

Vorige maand heeft mijn dochter in enkele ernstige gesprekken met mij meegedeeld dat ze wil verhuizen. Het lukt niet meer tussen haar en haar moeder, er is elke dag ruzie, ze voelt zich helemaal alleen,...

Ik kan haar wel begrijpen en had dit ook wel half verwacht. Mijn ex is niet echt een toonbeeld van betrokkenheid en mijn dochter moet 24/24 "haar plan trekken". Een situatie die moordend is voor een opgroeiende tiener die het zonder hulp moeilijk red thuis en op school.

Mijn dochter is echter doodsbenauwd om aan haar moeder te gaan vertellen dat ze wil verhuizen. Liefst van al zou ze na een weekendje hier gewoon willen blijven en niet meer teruggaan. Ze vreest (terecht overigens) dat moeder haar een zodanige mentale druk zal opleggen ("ik ga mezelf iets aandoen als je vertrekt", is in het verleden al gebeurd) wanneer ze het te weten komt dat alles nog een pak moeilijker en onleefbaarder wordt dan het nu al is.

Kan mijn dochter inderdaad uit vrije wil zomaar bij mij blijven na een weekend? Dat er een bepaalde procedure zal volgen dat weet ik wel, maar kan het?

Een procedure opstarten om het vonnis te laten veranderen is een mogelijkheid, maar dan komt moeder het te weten en daar is mijn dochter echt doodsbang voor, dat wil ze ten allen prijze vermijden.

Ik vrees een beetje dat dergelijke procedures even lang gaan duren als alle andere procedures (minimum 1 jaar vooraleer er ooit iets beslist geraakt). Ruimschoots de tijd voor mijn ex om mijn dochter mentaal te bewerken.

Bestaat er niet een regeling waarbij mijn dochter in afwachting van een aanpassing van het bestaande vonnis alvast bij mij mag verblijven? Ze is momenteel 13 jaar oud en geeft duidelijk te kennen dat het haar eigen vrije beslissing is, zonder enige dwang mijnentwege.Ik vermoed dat ik dan wel in overtreding met de wet zal zijn, maar wanneer dit zou betekenen dat mijn dochter in afwachting van een aanpassing van het vonnis alvast hier mag verblijven, dan heb ik dat er graag voor over.

Graag antwoord, ik en mijn dochter zijn U alvast dankbaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 15 nov 2006 20:02

Indien je dochter door de rechtbank aan de moeder is toegewezen, dan zijn jij en je dochter strafbaar als zij na het weekend gewoon bij jou blijft.

Jij kan het mss bespreken met haar moeder om bi-locatie te beginnen.
Je kan het dan aanpakken alsof het van jou komt.

Indien de moeder echter niet van standpunt wil veranderen, moet je naar de jeugdrechtbank.

Maar ga eens met je echtscheidingspapieren en je dochter langs een raadsman/vrouw, deze kan je dan beter inlichten over wat kan en wat niet, met de kennis van het echtscheidingsvonnis.

Robbedoes
Topic Starter

#3 , 15 nov 2006 21:08

Bedankt voor je reaktie.
Met mijn ex valt jammer genoeg moeilijk te praten. Ze voelt zich terecht in een machtspositie tegenover mij.

Ik kan me niet voorstellen dat ik, wanneer dat moment komt, mijn dochter tegen haar wil zal moeten terugsturen. Zoiets krijg je als ouder toch niet over je hart ??

Ik voel het zo aankomen. Dat kind zit mentaal helemaal aan het eind van haar Latijn. Als ze dan uiteindelijk breekt, gaan ze dan van mij verwachten dat ik haar zeg "sorry schat, maar de wet zegt dat ik je terug moet sturen"?

Reclame

Nicole

#4 , 15 nov 2006 22:00

Robbedoes,

als je ex niet mee wil in de onderhandelingen om je dochter bij jou te laten inwonen, zijnde het volledige hoederecht bij jou of bilocatie,dan zal het zowiezo voor de jeugdrechter moeten en dan kan het jaren aanslepen.

Mijn man zijn dochter is bijna 14 en we zijn al 2j voor het gerecht bezig om bilocatie te verkrijgen! De tegenpartij blijft maar smoesjes verzinnen om de zaak elke keer weer uit te stellen en nu hebben ze dat terug gedaan, de zaak is voor de 4de keer verdaagd en wij maar betalen ondertussen !!!
Zijn dochter is al sinds begin van het schooljaar fysiek in bilocatie bij ons maar er staat nog niets op papier (foutje van onze vorige advo) en mijn man moet ondertussen zijn alim blijven verder betalen. Je kan je inbeelden dat dat h??????l duur is voor ons.

Het enigste dat ik kan doen is je veel succes wensen en hopen dat het vlotter verloopt dan bij ons.

greetz

Nicole

#5 , 15 nov 2006 22:05

sorry vergeten te vermelden:

ook bij ons is de vraag van de dochter uit gekomen om bilocatie te verkrijgen en dit spelletje heeft ons ondertss al een dikke 3000? gekost.

Hopelijk spreekt de rechter volgende maand een eerlijk vonnis uit en baseert zij zich op de werkelijke feiten en niet op de komedie en de leugens die in de rechtbank naar voor worden gebracht (wij kunnen trouwens elke leugen van haar weerleggen met effectieve bewijzen)
Wij hebben alles op papier staan qua inkomsten en uitgaven en alles is gestaafd, zij geeft niets vrij, doet gedurig aan obstructie van de zaak en blijft maar eisen (vb zij wil nog alim bij bilocatie + kindergeld + fiscaal voordeel terwijl haar draagkracht (=nettoloon minus alle vaste kosten) ongeveer 5x hoger ligt als dat van mijn man).

greetz

Terug naar “Echtscheiding”