Hallo,
ik ben een volwassen vrouw, gehuwd en met kinderen. Al van in mijn kindertijd hebben mijn ouders (mijn moeder en stiefvader) en ikzelf pogingen gedaan om me te laten adopteren door mijn stiefvader.
Eerste poging toen ik 6 was: mijn biologische vader heeft toestemming gegeven voor de adoptie, maar aangezien ikzelf de belgische nationaliteit had en mijn stiefvader de italiaanse is dat toen niet gekunnen. Ik moest maar eens terugkomen als ik meerderjarig was.
Toen ik 18 was heb ik dan zelf de stap gezet en ben naar een wetswinkel gegaan (ik nog steeds Belgische, mijn stiefvader en moeder Italiaanse nationaliteit): toen kreeg ik te horen dat ik te laat was, de wetgeving was verandert en ik moest minderjarig zijn.
Nu heb ik zelf - door een (mislukt) huwelijk met een Italiaan - de italiaanse nationaliteit verworven. Ik woon wel terug in België. Weet iemand of het mogelijk is om mij nu door mijn stiefvader te laten adopteren? Of vallen wij nu onder het Italiaans recht en moet ik mij tot het consulaat wenden voor vragen?
Alvast bedankt voor uw hulp.