Pagina 1 van 1
Kopieëren van beschermde partituren
Geplaatst: 19 jan 2018 15:36
door Teimolod
Omdat niet alle uitgeverijen af te dekken zijn via een licentie, blijven er nog altijd liedjes over waarvoor ieder koorlid een origineel moet hebben bij een uitvoering in de publieke ruimte.
Spijtig genoeg zijn niet alle originele partituren even gebruiksvriendelijk, ze kunnen te klein gedrukt zijn, vermengd zijn met instrumentpartijen enz. Ik vraag me af of het wettelijk toegelaten is om een kopie van de eigen originele (beschermde) partituur om te bouwen tot een "zingvriendelijke" versie voor het publiek domein.
Re: Kopieëren van beschermde partituren
Geplaatst: 24 jan 2018 13:27
door pascalglick
DOEN!
- gedigitaliseerd door U daar liggen uw rechten
- en even zo net de product of schrijver te vermelden
DE 'rechten' liggen uiteraard bij de schrijver
U hebt ENKEL een recht op de 'gedigitaliseerde' vorm
Heb een prachtig voorbeeld hieromtrent
2 schoolvrienden.
1 had een prachtig lied geschreven (muziek) dus noten.
die andere vriend was zoals U die had "een copietje' gemaakt en dat gespaard en gedigitaliseerd.
Dit is een zeer bekend nummer geworden de discussie en wet loopt nog dus kan er niet teveel over uit breiden.
Want ja zonder die digitalisering was het 'liedje' verloren
Dus gewoon tot een 'compromis' komen
Een thoh een bedrag
80% schrijver
20% voor u om te bewaren
Re: Kopieëren van beschermde partituren
Geplaatst: 24 jan 2018 14:30
door Oude Belg
Niet helemaal hetzelfde, maar toch vergelijkbaar : vroeger moest ik regelmatig muziek e.d kopiëren en/of bewerken voor gebruik in het theater. De muziek, of de bewerkte versie (ingekort, hoger/lager, sneller/langzamer....) stond op computer of zelf gebrande CD; ik had echter wel de originele, gekochte cd bij als bewijs. Nooit problemen mee gehad.
Re: Kopieëren van beschermde partituren
Geplaatst: 24 jan 2018 17:27
door eylis
Wat er wél mag: stel dat je een legale partituur hebt van een muziekstuk met verschillende partijen (zoals poster aangeeft) dan mag je wel zelf een reductie "schrijven" voor een bepaald ensemble: bijvoorbeeld een orkestpartituur voor een koor met orkest: daarvan mag je een reductie schrijven voor kamerkoor. Dat is dan een eigen creatie. : Maar die moet je dan zelf met een partiturenprogramma of met de hand je partituur aanmaken. (dus géén partijen fotocopieren). Dit "creerern"mag wel én je kan er ook je auteursrechten op laten gelden: want je hebt dan zelf een arrangement "geschreven".
Re: Kopieëren van beschermde partituren
Geplaatst: 24 jan 2018 17:38
door Jabbe
Omdat niet alle uitgeverijen af te dekken zijn via een licentie, blijven er nog altijd liedjes over waarvoor ieder koorlid een origineel moet hebben bij een uitvoering in de publieke ruimte.
Spijtig genoeg zijn niet alle originele partituren even gebruiksvriendelijk, ze kunnen te klein gedrukt zijn, vermengd zijn met instrumentpartijen enz. Ik vraag me af of het wettelijk toegelaten is om een kopie van de eigen originele (beschermde) partituur om te bouwen tot een "zingvriendelijke" versie voor het publiek domein.
Ik kan Eylis hierin bijtreden:
In principe kan dat wel zolang u voor elke kopie een origineel in huis hebt (met toestemming van auteur of uitgeverij of via SEMU)
Met de kopie doet u dan wat u wilt. Van zodra het niet meer op het origineel lijkt, kan u dit dan weer meermaals kopiëren zonder probleem.
In uw geval wil u een koorbewerking (voor SATB veronderstel ik) door te puzzelen met de onderdelen van de kopie, dan hebt u uw eigen werk, en daar kan niemand iets tegen in brengen.
Re: Kopieëren van beschermde partituren
Geplaatst: 24 jan 2018 23:49
door asperger
Het volstaat om hier en daar een valse noot in te lassen, denk ik toch.
Re: Kopieëren van beschermde partituren
Geplaatst: 25 jan 2018 14:04
door Teimolod
Ik probeer de wet op de bescherming van intellectuele eigendom te begrijpen. Het gebruik van een kopie van een beschermd werk in de privésfeer lijkt voor mij te behoren tot de uitzonderingen die de wet toelaat, voor gebruik in de publieke ruimte zie ik niet dat daarvoor ook een uitzondering voorzien is.
Verder is het ten gehore brengen van een beschermd werk in de publieke ruimte (auteursrechten) niet hetzelfde als het gebruik van beschermde partituren (uitgeversrechten) die voor die uitvoering nodig zijn. Ik zie bij uitvoeringen van grote werken nogal eens hoe aan een bijna onpraktisch tempo bladzijden van de partituur worden omgeslagen. Als het toegestaan zou zijn, zouden in mijn ogen de professionele gebruikers ook "gebruiksvriendelijke" versies maken van hun eigen origineel. Tot nader order ga ik me niet op glad ijs begeven want bij veroordeling zit je met een strafblad en het strafrecht voorziet grote straffen. Alvast bedankt voor de reacties.