Als deze foto's ondertussen rechtenvrij zijn, kan hij enkel rechten claimen om de scan die hij gemaakt heeft. Als iemand anders diezelfde foto inscant en publiceert, kan de eerste persoon hier niets tegen beginnen. Als iemand anders echter het bestand van de eerste persoon download en op zijn eigen website gebruikt, zijn de rechten van de persoon weldegelijk geschonden. Hij heeft immers tijd gestoken in het scannen van de foto (eventueel optimaliseren, retoucheren). Die scan mag dus niet zomaar overgenomen worden.Iemand heeft een website waar hij foto's op zet uit de 19e eeuw. Kan deze persoon daar enige vorm van copyright of andere rechten op claimen?
Hangt er allemaal vanaf. Wat bedoel je met "eigenaar"? De persoon heeft deze foto's zelf gemaakt? Of de foto's zijn gemaakt door een fotograaf en verkocht aan die persoon? Indien het laatste, moet er gekeken worden naar wat er in het contract met de fotograaf staat. De fotograaf verkoopt misschien wel de foto, maar niet noodzakelijk de rechten om die foto ook online te plaatsen.Is er een verschil als hij eigenaar is van die foto's?
Als de gescande inhoud rechtenvrij is, kan hij enkel rechten claimen om de scan die hij gemaakt heeft, niet op wat op die scan te zien is. Iemand anders mag dus niet zomaar dat bestand overnemen, maar mag wel diezelfde krant zelf inscannen en dat beeld gebruiken.Kan hij enig recht claimen op scans van kranten?
Als deze foto's ondertussen rechtenvrij zijn, kan hij enkel rechten claimen om de scan die hij gemaakt heeft. Als iemand anders diezelfde foto inscant en publiceert, kan de eerste persoon hier niets tegen beginnen. Als iemand anders echter het bestand van de eerste persoon download en op zijn eigen website gebruikt, zijn de rechten van de persoon weldegelijk geschonden. Hij heeft immers tijd gestoken in het scannen van de foto (eventueel optimaliseren, retoucheren). Die scan mag dus niet zomaar overgenomen worden.
Dat is het hem net. Ik spreek niet over artistieke rechten, maar puur over het ownership van het digitale bestand. Dit mag je niet zomaar overnemen!M.i. schuilt daar onvoldoende "originaliteit" in om tot auteursrechtelijke bescherming te komen. De wijzigingen die je maakt zijn eigenlijk puur technisch.
"Ownership van een digitaal bestand"? Stuur me gerust eens een link door naar wat Belgische rechtspraak of rechtsleer waar dat principe wordt gehanteerd.Dat is het hem net. Ik spreek niet over artistieke rechten, maar puur over het ownership van het digitale bestand. Dit mag je niet zomaar overnemen!
Belgische wetgeving is al lang niet meer mee met de digitale wereld. Verder dan de term "informaticasysteem" komen, ze niet. Dus laat staan dat de wetgever ergens rekening houdt met de fingerprint van een afbeelding of zelfs de hash-code van een bestand."Ownership van een digitaal bestand"? Stuur me gerust eens een link door naar wat Belgische rechtspraak of rechtsleer waar dat principe wordt gehanteerd.
Neen, want de inhoud blijft min of meer gelijk. Los van mogelijk compressie-artefacts, zal pixelwise uw afbeelding dezelfde zijn als die waar je de printscreen van gemaakt hebt.Als ik een "print screen" maak van zo'n afbeelding, dan maak ik eigenlijk een nieuw digitaal bestand.
Maar fouten blijven fouten . 'k Zou niet graag hebben dat iemand via Google hier terechtkomt en dergelijke zaken als waarheid aanneemt... Je wordt vierkant uitgelachen als je het voor een rechtbank hebt over "ownership van een digitaal bestand".Topic is twee maanden oud
Nu verwar je het met het systeem van naburige rechten (uitvoeringsrechten), dat geldt voor een aantal specifieke rechthebbenden. Daarvoor bestaat een wettelijk kader (zie artikelen XI.203-219 WER; https://economie.fgov.be/nl/themas/inte ... en-van-het).Vergelijk het met muziek: een compositie van mozart is niet meer beschermd. Maar als een orkest deze compositie uitvoert, is die uitvoering weldegelijk beschermd.
Het is een fout om te zeggen dat je een scan van een oude foto, waarbij mogelijk veel tijd en energie gekropen is in het effectief scannen, opkuisen, etc... van die oude foto, zomaar mag overgenomen worden (door te downloaden, een screenshot te maken, of gelijk welke andere manier) door iemand anders, enkel en alleen omdat de persoon die de scan gemaakt heeft, niet de rechten op de gescande foto heeft (deze foto rechtenvrij is). Sorry, maar die stelling is niet correct.Maar fouten blijven fouten .
Waarom denk je dat ik de dubbele quotes gebruik bij die term? Omdat de rechtspraak dergelijke concepten niet kent. Net zoals ze het concept "hacking" of "cracking" niet kennen. Malware? Spyware? Daar heeft onze wetgeving nog nooit van gehoord, maar toch zijn dit dingen die al eens voor een rechtbank komen, onder termen als "valsheid in informatica" en dergelijke. Termen waar je vierkant voor uitgelachten wordt als je ze gebruikt in een IT-bedrijf / IT-afdeling van een bedrijf. Maar bon. Op zich is dit weinig relevant voor de kern van de discussie.'k Zou niet graag hebben dat iemand via Google hier terechtkomt en dergelijke zaken als waarheid aanneemt... Je wordt vierkant uitgelachen als je het voor een rechtbank hebt over "ownership van een digitaal bestand".
Inderdaad, maar de term "hacking" komt nergens voor in wetteksten. Dit bevestigt net wat ik zeg: de wetgever is niet mee, maar dit wil niet zeggen dat alles zomaar kan.Hacking wordt wel zeer vaak behandeld in rechtspraak en rechtsleer.
Jij jouw mening, maar indien iemand veel tijd en moeite steekt in het inscannen van oude foto's, en iemand anders "steelt" die afbeeldingen om op zijn website te zetten, en dit draait uit op een rechtszaak, dan geef ik "de dief" weinig kans. "Anekdotische, juridische toogpraat" of niet... Jij ziet dit anders, wat uw goed recht is.Maar dit heeft wel meer weg van anekdotische, juridische toogpraat.
De term "kopstoot" komt ook niet voor in wetteksten en toch kan men er voor vervolgd worden.Inderdaad, maar de term "hacking" komt nergens voor in wetteksten. Dit bevestigt net wat ik zeg: de wetgever is niet mee, maar dit wil niet zeggen dat alles zomaar kan.
Inderdaad, net wat ik zeg... Dus om op mijn originele "zinsnede" terug te komen: het is niet omdat de wetgever het concept van "eigenaar van een bestand" niet kent in die bewoordingen, dat bestanden stelen niet vervolgd kan worden.De term "kopstoot" komt ook niet voor in wetteksten en toch kan men er voor vervolgd worden.
Ik betwist niet dat er auteursrecht op kàn bestaan. Maar dan moet je een originele inbreng hebben als bewerker (maken van vrije en creatieve keuzes). Dat betwijfel ik in dit geval, omdat het het doel is van degene die de kaart digitaliseert / herstelt de originele kaart in zo goed mogelijke resolutie online te plaatsen / eventueel te herstellen. Dat is een punt waarover je zeker kan discussiëren.Ik volg hierin Gebruiker21. Door het "herbewerken" van de foto krijgt hij auteursrecht op het nieuwe werk. Op het oude werk, de originele foto, niet.
Andy Warhol heeft het auteursrecht op de bewerkte foto van Marilyn Monroe maar niet op de originele foto (die was van Gene Korman).
Dus jij zegt dat er in het geval van die kaart, twijfel kan bestaan of de persoon die deze hoge resolutiescan (bijvoorbeeld met een peperdure trommelscanner) gemaakt heeft en gepubliceerd op internet, daarna geen rechten meer kan claimen op die afbeelding. Dat iedereen deze van zijn website mag plukken en op zijn eigen website zetten?Maar dan moet je een originele inbreng hebben als bewerker (maken van vrije en creatieve keuzes). Dat betwijfel ik in dit geval, omdat het het doel is van degene die de kaart digitaliseert / herstelt de originele kaart in zo goed mogelijke resolutie online te plaatsen / eventueel te herstellen.
Wat bedoel je met "overnemen"? Iemand had een scan van een foto / tekening (niet zijn eigen foto / tekening) online gezet, en iemand anders had deze scan overgenomen?Ik dacht dat vorig jaar bij de "Rijdende Rechter" programma op de NL tv zo'n case is geweest.
De firma die het onderzoek doet is een BE firma ... was een foto /tekening die men had overgenomen.
Verklaar u nader? Ik weet dat men van afbeeldingen een "fingerprint" kan maken. Dit is bij benadering hoe google image search werkt: een algoritme zoekt gelijkenissen op in afbeeldingen online en kan met vrij grote nauwkeurigheid bepalen dat het om dezelfde afbeelding gaat. Ook al heeft ze een ander (digitaal) formaat, andere afmetingen of is ze bijgegeknipt. Iets in die zin?Het interessantste aan de uitzending was hoe de onderzoeksfirma te werk ging.