Copytrack werkt voor die Mittelstandsgemeinschaft Foto Marketing (MFM) uit uw bericht. Dat is een soort van SABAM voor visuele werken, in Duitsland. Blijkbaar heeft één van hun leden uw foto's bij hen geregistreerd als zijnde de vrucht van hun arbeid en nu krijgt u een claim binnen. Het is min of meer afpersing, overgoten met een semi-legaal sausje.
Alleszins dient uw vennootschap te reageren, anders gaan ze mogelijk effectief naar de rechter trekken, in Duitsland. De ingebrekestelling/aanmaning die u kreeg is stap 1 in de procedure, cf.
https://dejure.org/gesetze/UrhG/97a.html
Nu dient u nog niet te wanhopen want:
- degene die beweert het auteursrecht te hebben moet bewijzen;
- (ik ben zelfs niet zeker of voor dat type afbeeldingen auteursrecht van toepassing kan zijn);
- vermoedelijk heeft men de afbeeldingen gekopieerd van een scherm. Indien u nog over de originelen beschikt (in RAW of ander formaat) staat u zeer sterk indien het tot een zaak mocht komen, ook indien u kan aantonen dat de beelden reeds bestonden vooraleer ze geregistreerd werden in Duitsland zit u goed;
-Zelfs indien u een inbreuk mocht hebben begaan en dat niet betwist wordt, reduceren rechters in Duitsland in de meeste gevallen zéér aanzienlijk de vergoeding die moet worden betaald, zie bv.
Ik zou in één aangetekend schrijven de facturen namens de vennootschap protesteren, erop wijzen dat het eigen, oorspronkelijk werk is waarvoor u nooit de rechten overgedragen heeft en er bijgevolg geen inbreuk op iemands anders rechten mee gepaard kan gaan, dat u beschikt over de originele afbeeldingen etc.
Vermoedelijk zullen ze dan weggaan want wie het ook is die het auteursrecht verkeerdelijk claimt, door nalatigheid of bewust, begaat een misdrijf onder Duitse wetgeving en kan aansprakelijk gesteld worden voor de schade.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.