Als DJ zit ik met een aantal vragen wat betreft digitale downloads, auteursrecht en SABAM.
Om met gekopiëerde muziek te mogen draaien heb je als DJ een licentie nodig, hiermee betaal je voor de toestemming van SABAM om reproducties van je eigen (legale) downloads of cd's te maken die niet vallen onder de uitzonderingen zoals bepaald in het Wetboek van Economisch Recht.
Op de website van SABAM staat onder Legale muziekbronnen het volgende gedefiniëerd:
Ik heb hier enkele vragen bij:Met een originele download of podcast bedoelt men de eerste vastlegging van deze download: dit is op de computer of smartphone waarmee de aankoop en de download werden verricht. Dit betekent dat het maken van een kopie naar een andere computer, externe harde schijf, smartphone, mp3-player, usb-stick, cd-r, enz. enkel is toegelaten voor strikt privégebruik.
- In hoeverre is SABAM bevoegd om dit te definiëren?
- Bestaat er voor deze definitie een wettellijk kader of precedent?
- Wat valt er onder de eerste vastlegging van een download?
Met iTunes kan je bvb een album kopen en meerdere malen downloaden, maar niet opnieuw kopen.
Als mijn computer zou crashen en ik koop een nieuwe, kan ik inloggen op mijn account en mijn reeds gekochte albums downloaden.
Zou dit dan beschouwd worden als een kopie?
Zo ja, dan is dit het equivalent van een cd kopen, in een cd-speler steken en die cd-speler overal mee naartoe moeten nemen waar je de cd wil afspelen.
Als je cd-speler stuk zou gaan, ben je je cd ook kwijt.
En de winkelketen waarvan je hem gekocht hebt zou je geen andere kunnen verkopen, je kan enkel nog een kopie voor eigen gebruik krijgen.
Alvast bedankt voor jullie antwoord.