Beste,
Vorige week ontving ik een e-mail van X waarin ze me vragen (eisen) om binnen de 14 dagen 636€ te betalen voor het publiceren van 3 foto's op mijn website.
Al praktisch mijn hele leven spaar ik alles van mijn favoriete sportploeg. Een 10 tal jaar geleden ben ik op vraag van vele vrienden gestart met een soort online museum van mijn verzamelde materiaal. Ik ben een totale informatica leek maar met een web creator software pakket kun je zonder enige kennis ( wetgeving ) een website maken. Enkele foto's haalde ik van andere websites die eveneens die afbeeldingen gebruikten, totaal onwetend over licenties en auteursrechten. Had ik indertijd een waarschuwing gekregen dan had ik ze nooit geplaatst.
Alhoewel ik vorig jaar reeds gestopt was met de website heb ik ze nu toch maar veiligheidshalve volledig verwijderd. Twee foto's waarop ik nu auteursrechten moet betalen waren op mijn site amper 2 op 2 cm groot, de derde foto is 5 cm op 4 cm dus vele malen kleiner dan het oorspronkelijk bestand. Ik ben nu intussen al iets meer te weten gekomen over licentie en auteursrechten en ik ontken niet dat ik een fout heb gemaakt en me maar beter het moeten informeren, maar dergelijke acties van X worden toch wel redelijk in ware " maffia stijl " uitgevoerd. Het rapport is redelijk gedetailleerd ( licentie Y nr …… , 3 x 185€ per foto + 80€ dossierkosten, en dat binnen de 14 dagen te betalen.
Maar ze hebben 1 foutje gemaakt waardoor hun dossier toch niet helemaal betrouwbaar is, van 1 foto ben ik nu 100% zeker dat het niet die foto is waarvoor zij nu auteursrechten vragen. Ik heb het nagezien op de site van Y waar deze foto's terug te vinden zijn, het lijken dezelfde foto's maar ze zijn duidelijk genomen door een andere fotograaf op het zelfde moment enkele meters van elkaar. Dit is duidelijk te zien aan de diverse herkenningspunten op de achtergrond.
Hoe zou ik dat nu best verder afhandelen.
Alvast bedankt