YouTube en copyright

jensvde
Topic Starter

YouTube en copyright

#1 , 01 jan 2015 22:28

Hallo iedereen,

Dit is mijn eerste post hier op het forum. Ik had een vraag over YouTube.

Ik heb een hoop oude video banden, en ik zou ze graag digitaliseren. Op veel van die banden staan oude reclame's, programma's, aankondigingen en nieuwsuitzendingen.

Onder programma's valt bijvoorbeeld Telefacts, Gaston & Leo, Geert Hoste, Man bijt Hond,...

Nu zou ik ze graag willen uploaden op YouTube, zodat iedereen kan meegenieten van deze oude stukjes televisie. Maar mag dat zomaar? Want uiteindelijk zitten er ook copyrights op.

Is de kans groot dat mijn YouTube filmpjes worden verwijderd, of dat het geluid word gedempt? Desondanks er telkens bij staat van welke zender het eigendom is & dat niets van het materiaal mijn eigendom is?

Alvast bedankt!

Jens

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2015 00:04

Want uiteindelijk zitten er ook copyrights op.
Waarom de vraag nog stellen als u het antwoord al weet?

giserke

#3 , 02 jan 2015 01:45

Als degene die de auteursrechten bezit geen overeenkomst heeft of toestemming geeft aan YT om zijn werk te verspreiden, gaan die films er af als hij bezwaar neer legt bij YT.
YT verwijderd geen films uit eigen wil. Wel in opdracht van de auteur.

Veel hangt af wat de auteurs er mee doen. Sommigen gaan onmiddellijk tot actie over, anderen laten het op zijn beloop.

Reclame

jensvde
Topic Starter

#4 , 02 jan 2015 14:36

@Lanox ik stel de vraag omdat het materiaal uit de jaren '80 en '90 is. Allemaal heel oud dus. Ik wou weten of ze er dan nog moeilijk over doen.

Vandebos

#5 , 02 jan 2015 14:44

Copyright blijft bij de maatschappij die de series heeft geproduceerd. De VMM kennende zal u snel een gerechtdeurwaarder met kostprijs per op youtube geregistreerde view mogen verwachten.

jensvde
Topic Starter

#6 , 03 jan 2015 00:58

Maar hoe komt het dan dat duizenden andere YouTube video's met Vlaamse, copyright content wél online blijven staan? Als je op YouTube zoekt naar bijvoorbeeld "Tien om te zien" vind je honderden filmpjes, hetzelfde bij "Gasten en Leo", er zijn zelfs mensen die er gehele dvd boxen opzetten!

LeenW

#7 , 03 jan 2015 01:51

Maar hoe komt het dan dat duizenden andere YouTube video's met Vlaamse, copyright content wél online blijven staan? Als je op YouTube zoekt naar bijvoorbeeld "Tien om te zien" vind je honderden filmpjes, hetzelfde bij "Gasten en Leo", er zijn zelfs mensen die er gehele dvd boxen opzetten!
Youtube gaat niet zelf op zoek naar copyright, ze reageren enkel bij klachten.

WP002

#8 , 03 jan 2015 09:56

Jaren '80 en '90 -> copyright geldt nog steeds.
U moet wachten tot het werk 75 jaar oud is vooraleer het tot het public domain behoort. Voor een uitzending van 1980 is dat dus in 2055.

jensvde
Topic Starter

#9 , 03 jan 2015 14:00

@Vandebos het kan toch niet zijn dat de VMM bij al deze, duizenden youtube gebruikers een gerechtsdeurwaarder sturen? Normaal verwijderd youtube toch gewoon het filmpje? Zo ver komt het niet hoor...

Vandebos

#10 , 03 jan 2015 14:10

Als bv de vmm ontdekt dat er filmpjes van hun opnames circuleren in viewcircuit van youtube waarbij een poster per view een vergoeding opstrijkt.... Kan en zal ze er bij populariteit op reageren zeker als het publicatiehuis zelf nog steeds dvd's met de series commercieel op de markt brengt.

jensvde
Topic Starter

#11 , 04 jan 2015 00:26

@Vandebos ik heb advertenties op mijn YouTube account uitgeschakeld, dus ik krijg er niets voor.

Vandebos

#12 , 04 jan 2015 00:50

Ik geef alleen maar mee waarmee je geconfronteerd kan worden. In 2015 neemt de subsidiëring van de omroepen verder af, het lijkt me dan ook logisch dat men de digitalisering (online en in verkoop) zal trachten te maximaliseren. Een gedreven uitschakelen van piracy waar makkelijk en mogelijk is de trend die dan in het buitenland standaard deel hiervan uitmaakt.

de reden

#13 , 04 jan 2015 14:40

en hoe zit het met mijn filmpje in mijn onderschrift daar lopen af en toe kinderen in beeld alsook de dame waaraan ik cijfers vroeg, heb ook geen toestemming gevraagd (aan hun ouders) om het op youtube te zetten. wat kunnen de gevolgen daarvan zijn? tenslotte is het maar de bedoeling, te laten zien hoe je eenvoudig een kwadraat kan uitrekenen.

als het niet mag, hoe zit het dan als ze een betoging filmen van 100 000 mensen gaan ze toch ook niet aan iedereen vragen of ze op tv willen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

eylis

#14 , 04 jan 2015 15:14

@de reden: daarvoor lees je best eens de dikke turf ivm privacy-auteursrechten. In het kort komt het er op aan dat je als TV-omroep aan verslaggeving mag doen van een publieke aangelegenheid zonder de goedkeuring van elke persoon die in beeld komt als het om een groot gebeuren gaat. Dat valt onder de nieuwsgaring en is specifiek voor omroepen die het professionele statuut van TV/radiostation of ander medium hebben. Als er gefilmd wordt voor een itv, een sketch of een verborgen camera : zal de productie aan de "gefilmde" steeds een "afstand van rechten" laten tekenen. Maw: dat er mag uitgezonden worden wat er gefilmd is, zonder meer.
Als jij filmpjes maakt en publiceert via een forum of youtube bijvoorbeeld: vraag je best even aan de mensen (of ouders van minderjairge kinderen) of ze het ok vinden dat je die beelden ook publiceert. Doe je dat niet: dan kan iemand klacht indienen en eisen bij het forum/website/yoytube dat je filmpje geweerd wordt.
In het onderwijs bijvoorbeeld, moeten ouders uitdrukkelijk laten weten of ze wel wensen dat er foto's uit de school of van schooluitstappen met hun kinderen gepubliceerd mogen worden op de schoolwebsite.

de reden

#15 , 04 jan 2015 18:22

@de reden: daarvoor lees je best eens de dikke turf ivm privacy-auteursrechten. In het kort komt het er op aan dat je als TV-omroep aan verslaggeving mag doen van een publieke aangelegenheid zonder de goedkeuring van elke persoon die in beeld komt als het om een groot gebeuren gaat. Dat valt onder de nieuwsgaring en is specifiek voor omroepen die het professionele statuut van TV/radiostation of ander medium hebben. Als er gefilmd wordt voor een itv, een sketch of een verborgen camera : zal de productie aan de "gefilmde" steeds een "afstand van rechten" laten tekenen. Maw: dat er mag uitgezonden worden wat er gefilmd is, zonder meer.
Als jij filmpjes maakt en publiceert via een forum of youtube bijvoorbeeld: vraag je best even aan de mensen (of ouders van minderjairge kinderen) of ze het ok vinden dat je die beelden ook publiceert. Doe je dat niet: dan kan iemand klacht indienen en eisen bij het forum/website/yoytube dat je filmpje geweerd wordt.
In het onderwijs bijvoorbeeld, moeten ouders uitdrukkelijk laten weten of ze wel wensen dat er foto's uit de school of van schooluitstappen met hun kinderen gepubliceerd mogen worden op de schoolwebsite.
en facebook die gaan nieuwe regeling brengen voor je foto's te gebruiken → verkopen. waar zit de privacy commissie dan?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”