Doorverkopen van portret

cookielover
Topic Starter

Doorverkopen van portret

#1 , 29 dec 2014 16:54

Hoi,
Ik schrijf een paper over een fictieve casus. Kort geschetst gaat het erom dat een meneer een bordje heeft laten graveren met zijn eigen gemaakte foto door een bedrijf genaamd X. Bedrijf X verandert wat dingen, meneer wordt wat langer gemaakt en achtergrond verandert. Oftewel er wordt een beetje bewerkt. Vervolgens wil meneer het bordje niet meer hebben en het bedrijf koopt het terug voor 75% van de aankoopprijs, op basis van hun algemene voorwaarden doen zij dit. Meneer loopt enkele weken daarna door de stad en ziet dat het bedrijf zijn bordje met foto verkoopt voor het dubbele.
Meneer eist schadevergoeding en bedrijf beweert geen schade.
Ben druk bezig met een rechtsvraag te formuleren hier, dit vind ik al vrij lastig omdat er zoveel aspecten aanzitten. (privacy/auteursrecht/OD)
Ook het vinden van bronnen om argumenten mee te formuleren lukt niet helemaal.
Is er iemand die toevallig goede jurisprudentie of literatuur kan aanraden of ideeën heeft om een korte en bondige rechtsvraag te formuleren hier?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 29 dec 2014 17:18

om te beginnen is dat een héél rare (onrealistische?) case....
een meneer die een bord laat graveren met zijn eigen foto er op (gesteld dat mensen zoiets doen, maar soit je ziet soms wel gekker bordjes aan deuren hangen): stel nu ook dat hij het weigert (omdat het niet voldoet aan zijn wensen/eisen) hoe krijgt de producent nu zo'n bord met de kop van nkerel er op verkocht aan iemand anders? en dan nog voor het dubbele van de prijs??? Werkelijk, in de praktijk beland die plaat in de schuurfrees om daarna opnieuw te graveren en krijgt meneertje een foto gegraveerd die niet gefotoshopt is.

cookielover
Topic Starter

#3 , 29 dec 2014 17:35

Yes, het is vreemd maar het blijft een opdracht die ik moet maken helaas. Denk dat je het meer in perspectief moet zien, het gaat om een gepersonaliseerd product dat doorverkocht wordt met een portret erop. Tsja, ik moet het ermee doen. Waarschijnlijk is het gebaseerd op bestaande rechtspraak, maar tot nu toe nog geen succes met het vinden daarvan of aldus iets wat hierop lijkt.

Reclame

eylis

#4 , 29 dec 2014 20:27

toffe prof....courage, ik krijg er kop noch staart aan. Want zoals je zegt: het gaat om een mix van minstens 3 verschillende rechten.

cookielover
Topic Starter

#5 , 03 jan 2015 12:42

Precies. Misschien dat iemand anders nog iets weet :) hulp is welkom. Ik begin eerst maar eens met het auteursrecht en wie dat verkrijgt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jan 2015 19:19

Dit eens lezen:
http://www.infozone.be/biblio/prog-com@ ... ri-7-n.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”